• Safari regels voor ons eerste rit

July 12, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 24 °C

Na kennismaking met onze fantastische gidsen Owen en Bianca, was het tijd voor een introductie naar de regels van het paardrijden in de jungle. Omdat de groep vrij groot is met 10 personen (inclusief onze 2 gidsen), is het erg belangrijk om enkele veiligheidsregels te hebben. Wanneer we wilde dieren tegenkomen, moeten we altijd kalm blijven en als één hechte groep bijeenblijven. Dus nam Owen ons door de basis, laat me ze hier alvast delen.

1) Stap nooit van je paard in de jungle, omdat je je paard nodig hebt om een gevaarlijke situatie te ontlopen. Zelfs wanneer de paarden bang zijn, moet je ze maar kalmeren. Alleszins spring er nooit van af.

2) Wanneer er zich een gevaarlijke situatie voordoet waarbij dieren proberen aan te vallen, zal de voorste gids proberen de situatie op te lossen door een zweepsignaal te maken (klinkt als een geweerschot), zodat de groep ondertussen kan ontsnappen met de achter gids. Indien nodig, mogen de gidsen het dier doden, omdat de wilde dieren slim zijn, dus wanneer ze een conflict met mensen tegenkomen, blijven ze dit onthouden en zijn ze de volgende keer nog agressiever. Daarom moet je ze helaas doden. Als er tijdens dat gevecht één persoon wordt gedood, dan zijn het de gidsen die hun leven moeten geven voor de groep. Net als een kapitein van zijn schip: ze zullen tot het einde overeind staan en te allen tijde de volledige verantwoordelijkheid nemen voor de situatie.

3) Draai nooit je rug naar een wild dier en ren zeker nooit weg wanneer je tegenover een leeuw of ander roofdier staat. Blijf gewoon op je paard en wandel zachtjes naar opzij of achterwaarts indien mogelijk. De gids neemt het over en schiet in de lucht of klakt met de zweep, zodat de groep kan ontsnappen. Zolang de gids niet in vluchtmodus is, zal de leeuw de groep niet achtervolgen.

4) Ren voor je leven wanneer je geconfronteerd wordt met buffels. Zoals eerder gezegd, ze zijn een van de meest dodelijke dieren in Afrika, dus je wilt niet dat zo’n boze kudde je achtervolgt. Hun dodelijk vermogen ligt in hun groepering, snelheid en scherpe hoorns.

5) Bereik nooit een dier dat dichterbij is dan de gids.

6) Je mag naast elkaar lopen en draven, maar blijf tijdens de galop in één lijn of de paarden beginnen met elkaar te racen.

7) Last but not least, geniet van de rit en het gekke avontuur !!

Tip: breng naast je rijkleding (broeken, rijlaarzen of schoenen en chaps, helm, handschoenen) ook een sjaal mee voor het stof. Omdat we vaak door de stoffige en zanderige jungle zullen tegengaan, heb je misschien een sjaal nodig om je mond en neus te beschermen tegen ademhaling.