• Ochtendrit – Giraffen

July 13, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 15 °C

Vandaag was onze belangrijkste prioriteit om te zoeken naar giraffen. Dieren met een lange nek in een gebied met lage struiken, hoe moeilijk kan het zijn? Welnu, ik kan je vertellen, het is zeker geen gemakkelijke taak om deze dieren op te sporen. Met hun gevlekte huid passen ze perfect in de bomen en verbergen ze zich op gracieuze wijze. Gelukkig we vonden deze dieren aan het einde van onze ochtendrit toen we net terug naar het kamp gingen. Net op het moment dat wij hoop gingen opgeven (na 3 uur zoeken) zagen we de giraffen vlak naast de toegangspoort van het domein van de loges. Wauw wat een ervaring !!

We zagen 3 giraffen, een mannetje met zijn 2 vrouwtjes. In het hele domein zijn er in totaal 5 giraffen: slechts 1 man en 4 vrouwtjes, dus de man moet hem opsplitsen in groepen van 2 omdat de dames elkaar niet zo leuk vinden. Dus af en toe schakelt hij gewoon van kamp en geniet hij van het andere vrouwelijk gezelschap. Omdat het mannetje nog steeds erg beschermend is over hen, kan hij behoorlijk agressief worden. We konden de dieren dus niet te dichtbij benaderen. Gelukkig waren we net dicht genoeg om prachtige foto's en beelden van deze elegante dieren te krijgen.

Giraffen voeden zich met bladeren van bomen (vandaar uiteraard de lange nek), met de grootste voorkeur voor de Victoria Tree. Blijkbaar werd het sap van deze boom in de oudheid als abortusmedium gebruikt. Tegenwoordig drinken lokale mensen het nog steeds als thee, maar in kleine hoeveelheden omdat het giftig kan zijn.

Onderweg passeerden we ook weer enkele struisvogels, zebra's, impala's en koedoes. In één scène waren er zelfs meerdere zebra's samen met 1 impala, omdat ze voor hem wilden zorgen. Hij was van de groep afgedwaald, dus nu vond hij troost bij een andere diersoort. Hoe mooi hoe de natuur op deze manier samenwerkt en overleeft.