Norway
Garnås

Meteoriet, of toch niet?

July 1 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Langs de weg zagen wij een bord dat aangaf dat er een meteoriet krater was rechtsaf over 3 km, dat willen we zien! Dus rechts afgeslagen en na een tijdje rijden denk ik... hmm is hier wel wat? Maar gelukkig zie ik.nog een bord, het is zelfs een klein museum en allemaal wandelroutes! Even verder weer een bord en dan zijn we er! Een parkeerplaats midden in het bos met een gebouwtje rechts wat verder op de berg, er staat een bord naast met informatie : circa 300 miljoen jaar geleden is deze meteoriet ingeslagen en had een diameter van tussen de 200 a 300 meter in diameter. Behoorlijk groot dus en deze krater is zo ongeveer 5 km in diameter, Gigantisch er staat dat we op 500 meter van het epicentrum zijn.

Maar huh? We zien helemaal niks en op 500 meter afstand kan je wel iets zien wat 5 km groot is zou je denken.

Nou de meteoriet is ingeslagen toen dit land nog zee was, voordat de bergen er waren dus is er van de krater precies niks te zien, ohja en de meteoriet is verdampt toen hij de aarde raakte. Wel zijn er speciale steensoorten en heel veel microscpische diamanten ontstaan bij de inslag maar die zitten diep onder de grond en kan je dus niet zien. Misschien kan je ze bekijken in het museum, geen idee want die was dicht.

De parkeerplaats van deze bezienswaardigheid is inderdaad een epicentrum, maar dan een epicentrum van komen en gaan van teleurgestelde toeristen die eigenlijk niet zo goed weten wat er net allemaal is gebeurd.

Hier hebben we wel een Duits stel ontmoet Michael en korina met hun hond waarvan ik de naam even vergeten ben. Waar we super gezellig 2 uur mee hebben gekletst over van alles en nog wat omdat we toch wel iets uit deze trip wilden halen.

Later hebben we nog een wandeling gemaakt naar een rivier/waterval op dit terein die mooi schijnt te zijn. Helaas was het water op dus hebben we een bruggetje bewandeld die ons veilig over een steen heeft geleid.

Bij vertrek van deze onvergetelijke plek hebben we wel nog een Eland gezien! Helaas hebben we geen foto kunnen maken als bewijs, al heeft hij wel bijna een afdruk op onze motorkap achtergelaten.

Al met al, een ervaring om de kleinkinderen over te vertellen.

Garnås, Garnas, Gardnos