Norway
Jentofthaugen

On our way to the north

August 28, 2021 in Norway ⋅ ⛅ 13 °C

Gut das die Straßenbahn gleich beim Hotel liegt. Mit dieser gehts zum Lufthavn - heute gehts ab in den Norden. Next stop Bodo. Mit dem Taxi ins Hotel - mit dem Taxi? Welches Taxi - na wir fahren mit dem Bus.

Jetzt haben wir wieder Gruppenteilung: für Conny und Alex gehts mit dem RIB zu den Saltstraumen, Heiko, Michael und ich sind die Bergfraktion und der Rest erkundet die Saltstraumen von der Brücke aus - anscheinend wurde sogar ein Elch am Wegesrand entdeckt.

Für die Bergtruppe gehts ab zum Ronfikfjellet. Zach der Weg bis es jetzt erstmal hochgeht. Aber echt coole Aussicht dort oben. Heiko hat sich nach einem kleinen Mimimi auch wieder beruhigt, zur Belohnung gibts oben eine kleinen Snack und später dann Bier, Sandwich und Gummibärchen.

Mit der Fähre nach Bodø

July 15, 2021 in Norway ⋅ 🌬 13 °C

Mit der Fähre wollte ich heute von Moskenes nach Bodø fahren. Leider war meine eigentliche Fähre defekt und so nahm ich eine, die noch den Umweg über die Inseln Værøy und Røstlandet fuhr. Da die Fähre für Fußgänger sowieso kostenlos ist, nahm ich diesen Umweg als Sightseeingtour gerne in Kauf ;)
    Leider erreichte uns schnell das schlechte Wetter und so schaukelten wir bei bis zu 7m hohen Wellen über die hohe See...
    Das war alles andere als gemütlich, aber nach etwa 9 Stunden Schaukelei erreichten wir dann doch Bodø

Was ist hier los..

February 27, 2019 in Norway ⋅ 🌧 7 °C

Unser Hotel,
    wo wir dachten das es eins ist...
    ist ein Pflegeheim...

Auf jeden Fall bleiben wir noch nicht hier.
    Jeder von uns hatte seine eigene Kammer heute Nacht. Ohne Wc und Dusche, aber trotzdem schön...Read more

Mein Klappbett

Meine Dusche 🚿

... auch schön

Sunrise/Sunset All-In-One

December 15, 2019 in Norway ⋅ ☁️ 2 °C

I've never been a sunrise person. My family can testify. I like my sleep and much prefer the more sociable timing of a sunset. But winter in Bodø means that you can see sunrise (11:15) without the need for an early wakeup and you get a free sunset thrown in just an hour or so later (12:30)!

But before you decide you could never deal with such daily darkness, let me reassure you. There is twilight-y lightness from about 10am until 3pm (like further south). Then sunrise/set is when the sun makes a proper appearance, like a headliner at a music festival, and you must get outside and make the most of every moment! I could never tire of the pink Arctic skies. And watching the sunrise/set from across the Saltfjorden to Bodø's south, I appreciated that Norway really is "powered by nature".

After a final long evening in Bodø (3-9pm 😆) I am now laying comfortably in my VY Sove (sleeping) cabin, on a night train to Trondheim. Let the descent begin!

Op naar de Lofoten

June 11, 2019 in Norway ⋅ ⛅ 8 °C

De motor van de boot bromt zachtjes terwijl we slaperig van het uitzicht genieten. Nou ja, ik kijk slaperig naar buiten en Kim bestudeert de binnenkant van haar oogleden 😴. Donker wordt het hier niet dus dan is het niet zo erg om halverwege de nacht op te moeten staan voor de boot naar de Lofoten.

De afgelopen dagen hebben we heel veel van Zweden gezien. Volle dagen achter het stuur zonder dat het begint te vervelen, het uitzicht maakt het de moeite waard. Na Stockholm hebben we voornamelijk bos gezien en water en bos en verderop nog wat bos.

De noodgevallen app van de rally begint op gang te komen. Her en der staat er iemand met pech, de Multipla met een kapotte dynamo, een Landrover zat vast in een greppel, een camper met versnellingsbakproblemen, een Volkswagen bus met een kapotte rem en een Toyota Landcruiser met te weinig vermogen. Wat zullen die deelnemers balen. Ook al wordt de storing snel verholpen, inhalen is met zulke dagafstanden bijna niet te doen dus dan moeten de plannen gewijzigd worden.

Na een gezellige avond op de camping stonden we maandagochtend weer mooi op tijd klaar voor een lange rit, we hadden er zin in! Bij de eerste supermarkt nog even wat eten ingeslagen zodat we niet meer zoveel hoeven te stoppen en dan gaan we van start.
    We kiezen een mooie route door een natuurreservaat en we gluren continue door de bomen in de hoop wat moois te zien. Midden op de weg staat een groot beest, op de rem. Het rendier kijkt ons even aan en maakt dan op z'n gemak de weg vrij. Hij blijft nog even op een afstandje poseren en als we genoeg foto's hebben dan rijden we met een 'big smile' weer verder.
    Niet veel later, drie Elanden op een zijweggetje, ik gooi het stuur van de Jeep om en we rijden snel een stukje terug. Ze staan er nog, wat is dat genieten!! Nauwelijks bekomen van deze mooie indrukken zien we een paar witte dieren langs de weg, het blijken vrij zeldzame witte rendieren te zijn. Helaas vinden ze ons minder interessant dan wij hun en ze gaan er vandoor voordat we in de buurt zijn. Ze blijven nog wel even voor ons op de weg staan zodat we op een afstandje wel kunnen genieten van dit momentje.

In Nederland eten we rauwe vis, in Zweden eten ze Surströmming, dat is een of andere verrotte vis. Onze opdracht voor die dag was: potje Surströmming kopen en het geopende blik minimaal 200km meenemen. Makkie toch?
    Onderweg zijn we even gestopt om het blik open te maken, een blikopener hebben we niet dus ik timmer er een schroevendraaier in.... die blikjes staan dus schijnbaar onder druk en het sap spuit in de auto en over m'n trui. Gatverdamme wat een stinkzooi, misselijkmakende lucht dit, welke gek vreet dit op 🤢🤢🤢🤮. De rest van de dag zitten we lekker in de stank, gelukkig hoeven we nog maar een paar honderd kilometer.

Nog even de ogen sluiten en dan is het tijd voor de Lofoten. Vanavond het eerste feestje daar 🍻

Prachtig. Veel plezier en fijn dat jullie ons laten meegenieten. Groet Evert en Ineke

6/11/19Reply

Leuk om te lezen! Veel plezier!

Gr Robert Bosma

Bodø als Relaxtag

October 20, 2019 in Norway ⋅ ☀️ 1 °C

Einen Tag ohne viel zu sehen genießt man am besten in einem kleinen Städtchen. Bodø an einem Sonntag ist perfekt dafür. Wenig hat offen, kaum Touristen und eine atemberaubende Landschaft. Die Chancen auf Nordlichter steigen hier auch schon...... Es bleibt spannend.Read more

Was vom der Nacht übrig blieb : DRAUF

June 19, 2019 in Norway ⋅ ⛅ 12 °C

Wunder Schönen Guten Morgen :)

Wenn die Zeit nicht vergehen will...

Bild 1: 21.50 Uhr Sonne und Hell

Video: kurze Ausschnitte aus dem Leben des Herrn Riehl - wachbleiben ... bedeutet sich schon mal ein zu schnippeln für den Lofoten Schnitte Marathon (wie angekündigt!) und das harmloseste der Videos (Sticker verkleben, von der Polizei den Hinweis bekommen, das bei Alkoholkonsum in der Öffentlichkeit normalerweise 350€ Strafe erhoben werden, ..) sporteln oder Längen Vergleich .. wie Ihr das interpretieren möchtet.

Jeder hat die 3,5 Stunden anders über die Bühne gebracht ;)
    Fenna in der Lui Höhle ein gekuschelt einen anderen Ansatz gewählt.

Bild 2: der wunderschöne Nacht Himmel um 3.53 Uhr...

Bild 3 : Tatu TATA wir fahren auf die Fähre

Bild 4 : celebration time - geschafft, Kante an Kante und
    Bild 5 : die wenigen mit der selben Idee die Fähre zu nehmen - fast alle sind mitgekommen. Der Rest + neuer Schwung nimmt die Nächte um 7/8 Uhr.

Bild 6: Wir sind drauf und 90% sind/waren immer noch drauf und schlafen gerade den Rausch aus 😂
    Wie ein Geister Schiff, alles still bzw. das schnarch Konzert, aus allen Ecken und Enden - ein Brand in einer Kleintierhandlung.

Die Fähre rollt gen Lofoten - wir melden uns von der campsite! Heute ab 17 Uhr, 280 Teams wieder vereint, seid dem Start in Hamburg :)

Trinkt einen guten Kaffee für uns mit und bis später :)

Ronald Richter

Gerade gesehen: Ihr seid schon angekommen, ihr flotten Ralley-Fahrerinnen! Scol und guten Schlaf 💤, auch Lui braucht Ruhe!

6/19/19Reply
    Carnab Retro

😂

6/19/19Reply

Aussicht genießen

October 20, 2019 in Norway ⋅ ⛅ 1 °C

Schon vormittags beim Schlendern durch die Stadt fiel das Nyholms Fort am anderen Ende des Fjords auf. Und als ich mittags las, dass man da zu Fuß hin kommt, war klar, da muss ich hin. Gesagt getan machte ich mich nachmittags auf eine 2h Tour. Der Ausblick war es auf alle Fälle wert.Read more

Bear Lee

Schaut kalt aus 🥶

10/21/19Reply

Still going strong

June 10, 2019 in Norway ⋅ ⛅ 9 °C

Dag 5:
    Gisteren vertrokken vanaf de wild kampeerplaats tussen Hoting en Vilhelmina richting Bodø in Noorwegen. Ook vandaag trekken we weer op met Tom en Robert Jan van team 53. Eerst stoppen ergens boven op een berg voor mooi uitzicht en vervolgens volgas richting de Noorse grens. Onderweg een van de tentjes verloren die van het dak was gevallen, gelukkig op tijd gezien en was deze nog te redden uit de berm. De opdracht van de dag is om een Zweedse lekkernij open in je auto te vervoeren, het betreft intens stinkende ingeblikte vis. Wij besluiten dat onze eigen aroma's na +24uur zonder douche voldoende zijn en laten de opdracht voor wat het is.

Via mooie wegen door de bergen met veel Elanden en Rendieren bereiken we Noorwegen. Na het passeren van de grens, gaan we richting de poolcirkel. Onderweg vinden we de Artic Cirkel Raceway, het circuit is nog gesloten maar van de eigenaar mogen we wel even spelen, als we maar niet harder gaan dan 100km p/u. Absoluut het hoogte punt van de dag, beetje racen en mooie beelden maken met de drone van Tom.

Na ons speelkwartier van een uur, zijn we doorgereden naar de poolcirkel en daar stonden we in de sneeuw. De kou is toch wel wat intenser dan we verwacht hadden en we moeten nog naar de Noordkaap🥶. We rijden snel door naar Bodø, onze eindbestemming. Vanavond een huisje gehuurd via Airbnb. Lekker een bed, douche, stroom en vooral gordijnen tegen het eeuwige daglicht.

Vandaag met de ferry naar de Lofoten en in de avond het eerste tussen feest vanuit de organisatie. Wij hebben hiervoor vast bier ingekocht vanmorgen, €20 voor een sixpack😩.

Monique Frank

Super leuk! The stories! Om te lezen!

Rie Kanters

6/11/19Reply

Mooi verhaal, veel plezier.

6/11/19Reply

Goed verhaal leuk om te lezen

Bodø / Sturm, Fähre fällt aus

February 27, 2019 in Norway ⋅ 🌧 6 °C

Sturm, die Fähre zu den Lofoten fällt aus…
    Die Fähre sollte gestern Nacht um 1:45Uhr fahren.
    Erst mal aufstehen,Peter und ich haben gestern Nacht noch ein Hotel gefunden. Und waren um 2:00 Uhr im Bett.Read more

Jentofthaugen, Q30534720