Norway
Stokkesetmyri

Briljante kampeerplek

July 1, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 12 °C

We zetten onze tent op en Matthijs wilde de bidons en onze extra waterzak wel gaan vullen bij de beek verderop. We moesten immers toch onze droogmaaltijden klaar gaan maken. En Matthijs wilde ook het fietszweet van zich af gaan wassen, dus dat kon dan meteen gelijktijdig. Ik durfde niet, somehow. De beek was in de buurt van een eenzaam huisje midden in de weide, zo hadden we vanaf de fiets kunnen zien. De afslag er naartoe leek ook het toegangspad naar dat huis. En ik had me net al zo zitten drukmaken of dit kampeerplekje wel "voor ons" was. En dan het idee dat je iemands achtertuin in zou wandelen om van de beek te tappen... Ik had ineens vreselijke schroom. Dus Matthijs ging in z'n eentje een kijkje nemen, en ik zou dan later besluiten of ik alsnog er naartoe zou gaan.

Toen hij blij en fris terugkwam was duidelijk dat Matthijs wel de zelfverzekerdheid had opgedaan die bij mij ontbrak. Dat kampvuur moest ook maar aan, zo had hij besloten. En ja, waarom ook niet eigenlijk! Althans, toen ik twee weken eerder aankwam in Kristiansand stuurde de Noorse overheid alle binnenkomende reizigers nog een sms dat het in juni verboden was open vuur te maken vanwege de aanhoudende droogte. Maar vandaag was 1 juli. Kwam dat even goed uit! En dit kampvuur was gewoon meant to be. Dus we sprokkelden nog wat extra hout in de omgeving, Matthijs vond wat grote keien waar we op konden zitten, en binnen no time hadden we een gezellig zitje bij de knisperende, geurende, warme vlammen. Met de jetboil kookten we het water uit de beek voor onze maaltijden en koffie toe. En ik kon mijn survivalmes, dat ik speciaal voor deze vakantie had gekocht, eindelijk gebruiken om houtsnippers te schaven van een stuk hout dat te dik was om zo op het vuur te leggen. Zo zaten we een tijdje meditatief te genieten, de camera's bij de hand omdat de ondergaande zon de bergen rondom ons zo mooi bescheen.

Intussen hoorden we het typische geluid van schapenbelletjes steeds dichterbij komen. En die beesten kwamen op een zeker moment ook in beeld! Want ineens kwam de kleine kudde om de hoek, dwars door de bosjes, recht op ons af. Ze waren helemaal niet zo bang voor het vuur en eigenlijk ook niet echt voor ons. En zo nieuwsgierig! Geweldig leuk vond ik dat natuurlijk. Diertjes maken me altijd blij. Kennelijk groeide er veel lekker plantenmateriaal rond onze kampeerplek, want nadat een paar brutale exemplaren even hun neus in de lege verpakkingen van onze maaltijden hadden gestoken, doken ze allemaal de bosjes in rondom ons. Ze leken ons bijna te omsingelen. Veel ooien hadden lammetjes in hun kielzog, die steeds luidruchtig mekkerden zodra het schaap alweer naar een volgende graspol was verplaatst. Uiteraard klikten onze camera's er weer op los en Matthijs filmde het geheel natuurlijk voor onze film. Het is de vraag of dat voor de kijker thuis nou écht interessant filmmateriaal zal zijn. Maar wat hadden wij hier ontzettend veel lol in.

Waar gaan we slapen?

July 1, 2023 in Norway ⋅ ⛅ 12 °C

We hadden genoten van de Tindevegen, maar er is een tijd voor fietsen en er is een tijd voor ontspannen. Het was al laat, en we kwamen in de buurt van de plek die we tijdens onze voorbereidingen als eindpunt in de navigatie hadden ingeprogrammeerd. Dus het moment kwam dichtbij om tent op te zetten, te eten, slapen.... Met Google Maps in satellite view hadden we steeds gezocht naar potentiële kampeerplekken, waaronder hier, maar je wist nooit zeker of het ook daadwerkelijk wat zou zijn. Dus Matthijs hield allerlei slagen om armen en opperde zelfs om ergens aan de weg te stoppen waar het vlak genoeg was, en daar gewoon de tent op te zetten. Het was immers een mooie weg. Maar slapen in de berm zag ik nog niet per se zitten. Ik stelde me het motorgeraas van het verkeer in de avond al voor. "Ik zou toch ietsje idyllischer willen staan," zei ik hem daarom. We passeerden nog wat veldjes waar wel vlakke stukjes te zien waren, maar de plantjes die er groeiden duidden op drassigheid, zo leerde onze ervaring. Dus we besloten in elk geval door te rijden naar het beoogde plekje op de kaart, en dan zouden we daar wel zien of het nog nodig was om terug te gaan of desnoods verder te zoeken.

Ik was blij dat we het pinnetje op de kaart hadden gevolgd. Want zo kwamen we op de beste wildkampeerplek ooit uit. Een klein weggetje in, de hoek om, achter een grote rots die daar zomaar lag, was een vlak grasveldje omringd door lage begroeiing - hoog genoeg om privacy te hebben vanaf de weg bezien, en er was bovendien een compleet geprepareerd kampvuur met een soort van takken geknutselde stellage er omheen. De Dikke Agnes kon hier perfect staan, en als we durfden... konden we zelfs een vuurtje ontsteken! Het leek alleen zó perfect, alsof dit door iemand was achtergelaten om hier terug te keren. We stonden in dubio, moesten we dit wel doen? We gingen het doen. Er was geen stromend water hier maar vlakbij hoorden we een beek en een stukje lopen hadden we er graag voor over. En dan maar hopen dat er intussen niemand anders zou komen om deze plek alsnog op te eisen.

In bad

July 2, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 9 °C

Toen we wakker werden voelde ik me vies. Na de fietstocht van gisteren was ik door mijn zenuwen niet alleen ongewassen gebleven, ik stonk nu ook naar houtrook. Immers, waar een kampvuur is is rook, en die komt altijd naar jou als omstander toewaaien, ongeacht de daadwerkelijke windrichting. Dus ik moest eraan geloven. Na een kopje koffie en een ontbijtje met brokjes, liep ik aan de hand van mijn veel stoerdere vriend naar de beek waar hij gisteren al was geweest voor een wasbeurt.

De beek bleek zo fantastisch als Matthijs gisteren al had verteld, en ik toen voor het gemak even had genegeerd. Je kon er inderdaad komen via het karrenspoor naar het eenzame huisje in de weide, maar die lag toch nog wel een eindje verderop. En vanaf een afstandje bezien zag het er daar uitgestorven uit. Het water kon je bereiken door eerst een bruggetje over te gaan en daarna over enkele grote rotsen te klauteren. De beek startte met een flauwe waterval en liep verder over gigantische rostblokken die zacht afgesleten waren door stromend water dat er misschien wel eeuwenlang overheen had gevloeid. Daarna volgde een verrassend horizontaal stuk en tenslotte stroomde het water het hoekje om, verder naar beneden. Op dat horizontale stuk was een kom ontstaan dat op een natuurlijk zwembad van marmer leek. Het deed me bijna denken aan zo'n luxe spa. Op de bedding lagen geen losse stenen of takken noch was er algenaanslag te zien. Het water was prachtig helder en zag er zo uitnodigend uit dat alle aarzeling van me af was gegleden, ik alle kleding uittrok en zonder gêne in bad ging. Wel wat voorzichtig natuurlijk, gebruikmakend van mijn handen, want ook zonder algen had het glad kunnen zijn en bovendien was het water aardig koud. Het hielp wel dat Matthijs me voor was gegaan. Matthijs prijsde mijn dappere daad expres heel theatraal en we lachten hard om elkaars kreten om de kou. Nee, ik denk niet dat ik ooit een goeie Wim Hoffer word. Maar niemand kan ontkennen dat je toch een soort energieboost krijgt van zo'n koude doop.

Maar na deze baddersessie werd het hoog tijd om de tent in te pakken en koers te zetten naar onze volgende bestemming. Want er stond ons heel wat te wachten. Op de planning stond namelijk een bergweg met maar liefst 42 haarspeldbochten, die leiden naar een gravelpad gelegen op 1.000 meter hoogte. Daarom heet die weg Tusenmeteren, wat 'duizend meter' betekent. De legendarische bergweg wordt ook wel de Noorse versie van de Boliviaanse dodenweg ('s werelds gevaarlijkste weg) genoemd, althans, zo gaat de mythe. De Tusenmeteren werd meer dan honderd jaar geleden aangelegd, het kostte bijna 30 jaar om 'm te bouwen, en hoewel hij na de opening in 1934 nog de "mooiste weg van Europa" werd genoemd kwam deze bergweg na de oorlog en de jaren die volgden in de vergetelheid. In de sixties werd er een veiliger alternatief aangelegd lager in de vallei, en in de daaropvolgende 60 jaar kwam de oude bergweg zelfs totaal in verval door aardverschuivingen en erosie. In 2020 echter werd er geld ingezameld om 'm te restaureren. En een jaar later (dus nog maar 2 jaar geleden!) ging deze ooit vergeten weg weer open, speciaal voor fietsers en wandelaars. Echter, vanwege de ouderdom van het traject, het hooggelegen smalle pad langs verticale hellingen en de aardverschuivingen die er nog regelmatig plaatsvinden in dit afgelegen gebied, is het geen weg voor risicomijders. Dat was de weg die wij vandaag zouden nemen.

Stokkesetmyri