• Day 41

Day 41 > From oceans to mountains

December 23, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 12 °C

🇳🇿
    It was a long drive with some serious slips and floodings on the way, but we have arrived in Franz Josef. It was cloudy when we arrived last night, so no mountain views. But this morning we saw snow and ice on the mighty Franz Josef glacier. It was a amazing feeling to see the mountains again.

Today we did several walks to get the muscles warmed up for more mountain adventures. We did the Douglas walk through beech forest, past a long wobbly swing bridge and amazing views at the glacier at Peter's pool. After that we climbed up the Sentinel Rock to have even better views of the glacier. There were pictures to show how far the ice has retreated over the last decade. It was a shock and not a pretty sight. Global warming indeed...

In the afternoon we went for a drive to Okarito lagoon at the coast. A small, former gold digger, town with a beautiful lagoon.

Tomorrow we will climb Alex Knob track, a familiar sight for me or do Robert's point at the opposite of the valley. The weather is great. Our tan is getting ridiculous and we enjoy our vanlife.

----------
    🇳🇱
    Het was een lange rit vanuit Abel Tasman National Park naar Franz Josef. We hebben er 2 dagen over gedaan en zijn onderweg een paar serieuze aardverschuivingen tegengekomen. De wegwerkers hebben hard gewerkt om de weg weer open te krijgen. En dat is gelukt, wij zijn gearriveerd. Het was bewolkt toen wij gistermiddag aankwamen. Er was dus weinig van de bergen te zien. Maar vanochtend werden wij beloond met mooi weer en prachtig uitzicht op sneeuwbergen en de Franz Josef gletsjer.

Vandaag hebben we verschillende wandelingen gedaan om onze spieren een beetje op te warmen voor meer bergavonturen. De Douglas wandeling voerde ons door een dicht regenwoud met prachtige planten en bomen, langs een lange hangbrug en naar schitterend uitzicht over de bergen bij Peters Pool. Daarna hebben we Sentinel Rock beklommen om op een hoogte naar de gletsjer te kijken. Een informatiepaneel met foto's van afgelopen decennia lieten zien hoever de gletsjer reeds gesmolten is. Ik schrok ervan het zag er niet goed uit. Opwarming van de aarde is ook hier merkbaar.

's Middags hebben we een kort ritje naar Okarita lagoon gemaakt. Dit voormalig goudzoekers dorpje ligt aan een mooi lagoon waar de kiwi vogel, witte reigers en baby zeeleeuwen leven.

Morgen gaan we of de voor mij welbekende Alex Knob track doen of het wandelpad naar Robert's point volgen. Het weer is fantastisch, we worden verschrikkelijk bruin en genieten van ons leven als backpackers/road trippers.