Frokost på Chateau de Bobigneux

November 1, 2019 in France ⋅ ☁️ 14 °C

Om morgenen kører vi forbi kirkegården i Saint Vallier, og stiller en stor krukke med krysantemum på Jackys mors grav. Det er skik at gøre her i Frankrig omkring Allehelgens dag (La Toussainte).
    Derefter kører vi nordvest på til Bourg-Argental og videre mod den lille landsby Bobigneux, Her ligger "eventyrslottet" Chateau de Bobigneux, som kræver sin egen lille fortælling: Kokken Jacques Labére var kok i Grønland (Nuuk og Ilulissat) i mange år, hvor Jacky kendte ham. På et tidspunkt så han en annonce i et fransk mad-magasin, om at de søgte en kok på et lille slot i Frankrig. Han besøgte stedet på sin ferie, og aftalte at komme tilbage, når han var færdig med hans sæson/kontrakt i Grønland. Det gjorde han, han blev også forelsket i den kvindelige ejer af slottet, og i dag driver de sammen med deres to nu voksne døtre, det lille foretagende! Og det er virkelig et lille og meget hyggeligt, eventyrslot. Vi har overnattet i et tårnværelse der, for en del år siden! De er nu stoppet med overnatning, men har frokost- og middagsrestaurant, med rigtig lækker fransk mad. Ikke det der meget "forfinede"/Michelin-køkken, men gode, traditionelle retter, med lokale råvarer. Proffesionelt og hyggeligt på samme tid. Det er hermed anbefalet som et godt frokost-stop, og det er ikke lige på den slagne turistrute!