Vores første tur med autocamper! Med stop i Dolomitterne (Italien) og derefter til Nationalparken Mercantour i den sydlige del af de franske alper. Til Camargue og op gennem Massif Central til Paris. Belgien, Holland og den tyske vadehavskyst hjem.

Fåborg, Langeland, Lolland og Møn

November 16, 2019 in Denmark ⋅ 🌧 9 °C

Vi kører forbi Hedensted og TJ Camper. Ringen er sluttet! Får tjekket og fikset et par småting (det var jo vores første tur, og en slags lang testtur!) og bestilt vinterdæk, så vi kan køre lidt mere på sne næste gang!
    Så kører vi til Sydfyn og Fåborg, hvor vi beslutter at nyde den sidste "ferie-aften" og gå ud og spise. Det har vi ikke gjort ret mange gange på denne tur.
    Den 16. november fylder min mor 85 - og vi kører forbi Radsted på Lolland og siger tillykke, inden vi parkerer i indkørslen ved Hybenhuset i Damme (Møn). Det går akkurat lige op af den smalle indkørsel, men vi skal vist have flyttet et par buske, for at få rigtig plads til Passepartout her!

Ditmarsken, vindmøller, Ribe

November 14, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 6 °C

Det er lavvande om morgenen i Elben, og da vores lille færge trækker lidt til siden, for at undgå en anden færge (der er trafik!), er vi lige ved at sidde fast i mudderet! Efter at have kørt lidt med skruen, kommer den fuldtlastede færge dog fri, og vi krydser i fin stil! Kører op gennem Ditmarsken, og ville ønske, at jeg kunne min historie, om oprør og kampe mellem konge og lokalbefolkningen, lidt bedre! I dag er det dog vindmøllerne man lægger mærke til. Der er virkelig mange på dette stykke af kysten, blandet med store gårde og flade marker. Igen et specielt og anderledes flot landskab.
    Ja, og så lige pludselig er vi ved Rudbøl og grænsen til Danmark! Vi kører ud til Højer sluse og går lidt ved diget. Kører ind til Ribe, og føler os pludselig rigtig på dansk grund igen. Men kan ikke lige finde et godt sted at holde. Campingpladser er lukket på denne årstid, og det var så nemt i Frankrig, også i byer, at finde et sted at overnatte! Vi ender ude på en bondegård, der tilbyder overnatning for campere.

Nordholland og Wischhafen, Elben

November 13, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 5 °C

Vi kører langs Hollands vestkyst mod nord. Over den lange dæmning Afsluitdijk og videre mod Groningen og ind i Tyskland. Vi fortsætter på småveje udenom Bremerhafen og over mod Wischhafen der ligger ved Elben nord for Hamburg, og hvor vi kan krydse Elben med en lille færge og dermed holde os tæt på vadehavskysten. Vi overnatter i den lille landsby Hemmoor 20 km fra Wischhafen, men ser næste morgen, at vi fint kunne have holdt ved selve færgelejet. Så ved vi det, til en anden gang!Read more

Holland

November 12, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌧 8 °C

Det gik så nemt med at komme ind til Paris i søndags. Det går ikke helt så let med at komme ud en tirsdag morgen! Vi skulle måske have valgt at køre meget tidligt, men tænkte bare, at vi har jo ikke noget vi skal nå. Det har vi heller ikke, men det er nu lidt trættende at sidde i trafikprop i 1½ time! Det var det, det tog, at komme nogle ganske få kilometre ud på le Périphérique (ringvejen omkring Paris) og ud af byen! Tænk så på de stakler, der gør det hver dag, til og fra arbejde!
    Vi kører nordpå mod Lille og grænsen til Belgien. Laver det sidste indkøb i et fransk supermarked, for at have lidt franske delikatesser på resten af turen! Kører videre til Holland og ud til kysten lidt nordvest for Rotterdam. Har tænkt os, at følge en rute så tæt på vestkysten som muligt op gennem Holland og Tyskland, til den danske grænse.

Paris

November 11, 2019 in France ⋅ 🌧 6 °C

11. November (afslutningen på 1. verdenskrig) er en fridag i Frankrig, så alt er lukket i dag, men vi er jo heller ikke kommet til Paris hverken for at shoppe eller tage på sightseeing, så det gør os ikke noget. Vi går lidt rundt i den stille by, og så besøger vi Jackys fætter Abdelouhab, der bor i en lejlighed ude i området La Défence ved den nye triumfbue - med udsigt til Eifeltårnet fra sit soveværelse!Read more

Paris

November 10, 2019 in France ⋅ 🌧 7 °C

Vi kører videre af landeveje mod nord og Paris. Det er søndag, og vi kommer ret let ind i byen, og pludselig er vi på campingpladsen Indigo i Bois de Boulogne, Det er en ret fin mulighed, når man kommer i autocamper, og gerne vil besøge en storby som Paris. En campingplads med alle faciliteter, og man kan gå (eller tage en shuttle) hen til RER linien, der hurtigt kører ind til centrum. Vi er kommet forbi Paris for at besøge venner, så vi tager metroen ind til Notre Dame, og besøger Michel, som Jacky sejlede til Grønland med i 1976. Han er 93 år, og bor i en ældrebolig i hjertet af Paris! Næsten med udsigt til Notre Dame katedralen.Read more

Sully-sur-Loire

November 9, 2019 in France ⋅ ☁️ 5 °C

Vi ville give Auvergne chancen én dag mere, for at komme ud og gå en god tur, men om morgenen sner det i Le Bourboules, og hver gang vi kører bare lidt op i højden af de små veje, bliver det til mere sne! Det er ellers et flot landskab, vi kører igennem, nordpå af små veje. Meget præget af små landbrug, men det synes jeg jo også er både hyggeligt og flot. Vi ender helt oppe ved den lille by Sully-sur-Loire, hvor vi holder på en fin gratis camper plads ud til floden Loire, og kan gå en lidt længere aftentur langs med den. Vejret er blevet lidt mere menneskeligt, men stadig koldt! I morgen fortsætter vi til Paris.Read more

Varme kilder ved Mont Dore

November 8, 2019 in France ⋅ 🌧 4 °C

Fra Millau kører vi mod nord mod Clermont-Ferrand og laver et stop i Mont Dore området. Vi ville gerne ud og vandre i landskabet med de gamle vulkaner, og er én gang før (i 2014) kørt igennem området i december, hvor der lå sne, og vi ikke rigtig kunne komme på tur i området. Det samme sker for os denne gang! Det er blevet rigtig koldt, blæsende og fugtigt, og hverken vejr til vandring eller ski/snesko. Vi finder (efter lidt søgning) en lille varm kilde lidt uden for La Bourboule! Det er ikke helt officielt, men kendt og benyttet af lokale, og meget hyggelig og dejlig varm!
    Vi overnatter på en parkering i et roligt kvarter i byen. Det er til gengæld så genialt i Frankrig, hvordan næsten hver eneste lille flække, har et dedikeret sted for autocampere at parkere, i oftest rolige og trygge omgivelser.

Vandring i les Cevennes. Millau

November 6, 2019 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Det er koldt og blæsende! Skyerne ligger lavt, og kan være med både regn eller sne! Vi kører ud af byen l'Esperou og op til turistkontoret på vej mod skiliften Station Alti Aigoual. Her parkerer vi og tager én af vandrestierne, der fører gennem skov ned mod landsbyen Camprieu, derfra går det af markveje på en lille højderyg tilbage mod skoven og det lille skisportssted. Det er dejligt at få gået, men koldt at sidde stille og spise madpakken! Vi finder lige et par flotte rørhatte på vej ned gennem skoven til bilen, som dog må gemmes til i morgen! I aften skal vi nemlig ned til Millau, og mødes med min kusine og hendes mand, der er på vej tilbage mod Danmark efter et par måneder i Portugal og Spanien! Vi har aftalt at mødes på en camperplads og gå ud og spise!Read more

L'Esperou, Cevennes

November 5, 2019 in France ⋅ ⛅ 4 °C

Vi har fået indtegnet en rute på kortet af Philippe, til at køre på små veje, og gennem landsbyer hele vejen op mod området Les Cevennes. Vi gør stop i den meget indtakte middelalderlandsby Convertoirade. Det er skiftende regn, sol og vind. 4 Grader! Der er ikke mange beboere i landsbyen på denne årstid, da der i dag mest bor kunstnere med små gallerier, og de fleste af dem er lukket nu. Der er dog en lille købmandsforretning/café med lokalbagt nøddetærte! Vi fortsætter til byen l'Esperou, hvor vi finder en parkering for natten. Vi vil gerne ud og vandre lidt i les Cevennes, hvis ellers vejret arter sig i morgen!Read more