Gresse-en-Vercors

October 7, 2020 in France ⋅ ⛅ 8 °C

Ja, vi har jo indset, at vi ikke kommer tilbage til Mercantour i år. De kæmper stadig med ødelæggelser fra oversvømmelser og leder efter savnede personer i de dale, vi normalt kører op i. Der er stadig landsbyer der er afskåret fra omverdenen og mange mennesker der ikke har vand, strøm og telefon/internet! Og der kommer til at gå måneder, måske først til sommer, inden de får genopbygget alle veje og broer. Det er virkelig voldsomt, hvad der er sket i vores elskede Mercantour, men selvfølgelig værst for de mange der bor i det ellers så dejlige område!

Så vi har kigget vejrudsigt, og er nu kørt mod Vercors, hvor vi satser på at kunne få et par gode dage. Vercors er et fjeldområde sydvest for Grenoble. Det er adskilt fra Alperne og Les Ecrins af den dal Grenoble ligger i, men ligger ellers stik vest for/på højde med Les Ecrins. Det er dog ikke så højt. De højeste toppe er lige over 2.000 meter, og vi holder i ca 1.200 meter i nat i udkanten af en landsby med en lille skilift, men ellers er det langrends- og turskiområde, det er kendt for. Og også lidt at fjeldene er tilgængelige hele året rundt (cykling, vandring, snesko, ski), og ikke begrænset af en alpin skiperiode, som så mange steder i Alperne, og derfor har vi længe haft lyst til at udforske le Vercors.