Dodogne. Cykeltur

October 18, 2020 in France ⋅ 🌙 11 °C

Vi har fundet en cykelrute der går på en nedlagt, og fint asfalteret, jernbane langs med Dodogne. Så vi parkerer Passepartout i en lille landsby: Peyrillac et Millac, hvor to ældre går og samler valnødder, og cykler afsted på den “grønne rute” (Voie Verte). Det er det fineste efterårsvejr; sol, stille og klar luft. Ruten snor sig mellem landsbyer, små marker, træer, gårde og skilte med “stalddørssalg af foie gras”, så det laver de altså også i dette område! Vi kommer til byen Sarlat la Caneda, og tager små veje retur på den anden side af floden, for ikke at køre samme vej frem og tilbage (i alt ca 50 km t/r). Da vi kommer tilbage til Passepartout, samler de to ældre stadig valnødder! Det er vist konen, der har samlet de fleste, for manden falder hele tiden i snak med forbipasserende! Også os! Så vi får lidt historie fra hans liv, som bonde i Dodogne, hvor han har dyrket både tobak og kartofler, og hvor sønnen nu har overtaget og avler duer. Et par tusinde stk til slagtning! Men også fra hans tid som ung soldat i Algeriet!
    Vi kører et lille stykke videre mod nord-vest inden det bliver mørkt, og ender ved en lille flod La Vezere. Det er blevet vores foretrukne parkeringsplads - ved flodbredder. Og det er jo fint nok, så længe det ikke regner en masse!