Saint-Veran. Queyras

September 21, 2021 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Det er dejligt at besøge venner og familie, og det er også dejligt at være på farten igen! Vi kører gennem Gap, op forbi den store sø Lac de Serre-Poncon, og af vejen mod Briancon i flot solskinsvejr. Ved Guillestre drejer vi op i bjergområdet Queyras. Vi er tilbage i departementet Hautes-Alpes, og landskabet og landsbyerne er også tilbage i Alpestil, og så alligevel lidt anderledes end oppe i Maurienne-dalen. Der er mange træer her. Store fyretræer. Og der har været mere tradition for brug af træ i husbyggeriet her i Queyras.

Sidste år kom vinteren til Alperne d. 22. September. Her lukkede de højeste pas med bilveje, og en stor flok får strandede i sneen i passet Col du Glandon. Ugerne før havde været præget af “indian sommer”, så det var et voldsomt vejrskifte. I år har det været mere efterårsagtigt her i september, og de sidste dage med regn og tordenbyger er faldet som sne i højden (i omkring 3.000 m), men vi håber, det lige venter et par uger endnu med at blive rigtig vinter.

Landsbyen Saint-Veran, som vi er kommet til i eftermiddag, ligger i 2.040 meters højde, og kommunen er den højest beboede i Frankrig. Der er enormt mange gamle huse, og også en stor kirke, og frem til midten af 1800tallet boede her op mod 1000 mennesker året rundt, som kunne leve af landbruget her i dalen (i dag er det 200-300). Queyras virker som et meget flot og spændende område, vi nu skal udforske lidt de næste dage. Det er ikke så kendt uden for Frankrig, som så mange andre steder i Alperne, så det skal nok blive godt! Vi holder på en lille parkering lige uden for landsbyen dedikeret til autocampere, og her til aften bankede det på døren, og vi blev inviteret til et lille glas aperitif af nabobilen sammen med de øvrige 3-4 campere, der holder her. Der var alt lige fra 2 unge, der var på deres første tur, og lige havde lejet en autocamper nede i Gap i dag, til et par fra Belgien, der hvert år rejser rundt i Europa fra marts til november! Så det blev til lidt snak, inden solen forsvandt og kulden krøb ned af bjergskråningen.