Salso Moreno. Vandring

September 30, 2021 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Vi kørte de sidste par kilometer op til passet i morges og så et lille stykke ned på den anden side, hvor man kan parkere ved nogle gamle militæranlæg. Herfra kan man også vandre ind i dalen Salso Moreno, som vi var igennem for flere år siden, på en af vores flotteste ture, og som vi kiggede ned i sidste år, på nok vores koldeste tur.

I dag var det sol og stille på årets sidste septemberdag. De sidste får i dalen var blevet samlet her til morges, for at blive drevet længere ned, og marmotterne sprang rundt omkring fødderne på os, som om det stadig var sommer. På vej op for enden af dalen, hvor vi ville gå op på kanten og ligesom hele dalen rundt udenfor sti, snakkede Jacky om, at nu skulle vi snart møde nogle mufloner (vildfår). Han mente egentlig stenbukke, men pludselig kunne vi se nogle store dyr ligge i stenene over på den anden side, og da vi tog kikkerten frem, var det 9 store muflon-hanner! Indtil nu har vi bare set to mufloner (en han og en hun) sidste år. Hannerne har meget snoede horn og er større end almindelige væddere.

Turen videre var rigtig flot; op på højderyggen for enden af dalen, og videre på den rundt, hvor den danner grænse med Italien. Da vi kom ned til passet Col de Poumac fortsatte vi igen videre udenfor sti, og da vi skulle ned et sted, hvor det var lidt stejlt, var vi næsten i hælene på en ny flok mufloner! Denne gang 20-25 stk hunner og unger fulgt af 5 hanner! De trak op på den modsatte side, og vi kunne gå videre, men ikke ret meget længere fremme, var der endnu en flok! Også blandet hunner og hanner. Så i alt har vi nok set 50-55 stk! Det var helt vildt, og nogle af de andre vandrere vi snakkede med oppe ved parkeringen, havde set ligeså mange, uden at have gået helt den samme tur som os. Vi så faktisk også en enlig, stor stenbukkehan, og to chamoixer i morges, men i forhold til alt det andet, bliver de næsten glemt!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/salso-more…

Nu er vi kørt ned til landsbyen Saint-Etienne-de-Tinee, som vi har været i mange gange før, og finder lige hyggelig og imødekommende hver gang. Så nu må vi lige kigge lidt på kort og ligge planer for de næste dage.