Mont Ventoux. Passepartout’s dag

October 11, 2021 in France ⋅ 🌙 9 °C

Vi forlader endnu engang Jackys søster med en masse nyvasket tøj, og bilen tanket op med brændstof, vand og strøm! Gør et stop i Forcalquier, hvor der er marked, og provianterer med ost, skinke, pølser og grøntsager. Kører så mod vest, over mod Rhonedalen, mellem stenede lavendelmarker, oliventræer og små gårde der reklamerer med salg af gedeost.

Vi har aldrig været over Mont Ventoux, selvom vi ellers tit har kørt igennem det her område. Man kan selvfølgelig cykle over toppen, og man kan faktisk også vandre op til toppen, men jeg har det bare sådan med bjergtoppe, som man kan køre op på, at det altså er en lidt mat fornemmelse, at kæmpe sig op til toppen ved egen hjælp, og så se folk holde parkeret i deres bil deroppe… Så hellere finde en top, man kun kan vandre til, og så køre til dem man kan køre til! Og derfor er det Passepartouts dag i dag! Og det er ham, og hans vej til toppen, som der er billeder af! Og så hører det med til beretningen, at det var en meget flot dag, med blå himmel og sol, ikke ret meget vind (selvom Mistralen blæste længere nede i dalen), og god sigtbarhed. Og jeg undlader så at nævne, at vi blev overhalet af et par cykler på vej ned af bjerget! Det er han ikke så stolt af (Passepartout), men det er jo Jacky, der bestemmer farten!

Vi holder ved en lille landsby, der hedder Bourdeaux, i aften, og planlægger at besøge Jackys bror i morgen.