Weekend

October 10, 2021 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Det er sol og vindstille lørdag formiddag i Jaussier, og så hyggeligt lige at møde min nevø Anders på parkeringspladsen til kaffe og croissanter. Vores næste stop er til eftermiddagskaffe i Tallard lidt uden for Gap, hvor Pierre og Francoise er kommet ned fra deres landsby Sigoyer for at mødes med os. Spændende hvor vi ser dem næste gang? Danmark? Frankrig? Eller et tredje sted? Og så fortsætter vi ellers til Peyruis og Jackys søster Janine.

Søndag er der arrangeret rigtig fransk middag (altså til midt på dagen) hos Janine’s tidligere mand Jean-Pierre, der har lavet en af Jackys ynglingsretter: lapin chasseur med polenta (gryderet med kanin og majsgrød). Vi får lækker tomatsalat med frisk basilikum til forret og desserten er: des oeufs a la neige, en dessert Jackys mor ofte lavede! Vi er samlet med alle Jackys tre søstre hos Jean-Pierre. Han har et rigtig hyggeligt udekøkken, med krydderurter, grill og gasblus, oliventræer i haven og svampe der ligger til tørre. Han fisker, sylter, slagter og henkoger, laver selv sin egen genepi (snaps) og virker som en der aldrig går i supermarkedet! Og på ægte fransk maner, bliver der spist og drukket det meste af eftermiddagen!