Baskerlandet. Dag 1

October 17, 2021 in Spain ⋅ ☁️ 12 °C

Vi kører mod syd fra Pyrenæerne og kommer meget hurtigt ned i lidt fladere sletteland. Vejene er store og brede, men det bliver også hurtigt lidt kedeligt, så vi beslutter at prøve nogle små veje og komme mere igennem landsbyer. Så mellem Jaca og Pamplona drejer vi fra den store hovedvej mod nord igen op forbi landsbyerne Burgui, Roncal og Isaba, og derfra videre mod vest til vi ender lidt nord for Pamplona.

Det er den region i Spanien, der hedder Navarra. Den er ikke rigtig en del af Baskerlandet, men især her i den nordlige del snakkes der baskisk, og skiltene er både på spansk og baskisk. Regionen er ikke særlig kendt og markedsført blandt udenlandske turister, men der er nogle meget flotte og velholdte landsbyer, med helt ens stenhuse med hvidpudsede vægge, hvor kampestenene er synlige på hjørner og rundt om vinduer og døre. Og det er også et ret flot landskab at køre igennem, hvor vejene går over små bjergpas, gennem snævre dale med små floder, og indimellem også op over et plateau med udsigt.

Vi ender dagen i den lille by Zubiri, hvor vi finder et roligt sted at holde.