Baskerlandet. Dag 2

October 18, 2021 in Spain ⋅ ⛅ 15 °C

Vi beslutter at starte dagen på lidt større veje end i går, så vi kan nå over til en naturpark nord for Vitoria-Gastiez og vandre lidt i dag. Så lige over middag er vi fremme ved Urkiola, som er et flot plateau med græs og så nogle lidt højere toppe af kalkklipper der stikker op. Vi vandrer mellem græssende heste, får og køer op til toppen; Elgoien på 1.243 m. Det er lidt lavere end vi er vant til, til gengæld er det lunt, og vi kan vandre i shorts igen!

Nu er vi i det rigtige Baskerland, og hen mod aftenen kører vi ned til Baskerlandets hovedstad Vitoria-Gastiez, hvor Miriam og Jorge bor, og som vi har lavet en aftale om at mødes med. Vi kender dem fra flere somre i Narsarsuaq, hvor de både har arbejdet og holdt fri, men de sidste to somre, har de ikke kunne komme afsted pga. Corona, så de vil gerne høre nyt, og vi kan så også dele oplevelser fra Alperne, hvor de også har kørt rundt to måneder her i sommer, med deres lidt mindre camper/bil.

Det er første gang i månedsvis, ja måske næsten et år, at vi er i en lidt større by, og det er virkelig underligt at køre med sporvogn, og gå på gader med butikker, mennesker og højhuse! Men en meget hyggelig aften, dejligt at snakke og få lidt viden fra nogle lokale, og så er byen faktisk en ret flot by. Den er ikke så besøgt af turister som Bilbao, San Sebastian og Zaragoza, som er de andre større og mere kendte byer her i Nordspanien. Til gengæld virker den mere autentisk og hyggelig, hvilket vores to guider også siger! Den har et gammelt kvarter med en masse typiske baskiske byhuse, kirker og katedraler, og så er det stadig lunt, og lidt atypisk for årstiden, kan vi sidde udenfor og spise.