• Day 60

Picos d’Europa. Vandring

October 23, 2021 in Spain ⋅ ☀️ 9 °C

Så er vi tilbage i bjergene! Vi kørte til Fuenta De i morges, som er en af de sydlige indfaldsveje til Picos d’Europa. Vi har haft lidt svært ved at vælge, hvor vi skulle køre til, for der er mange indfaldsveje til nationalparken, og vi har bare et par dage, men nu blev det Fuenta De, som er et af de mere turistede steder, og hvor der også går en kabelbane ca 900 meter op, som rigtig mange tager både op og ned.

Vi ville dog gerne undgå den, så vi startede ud på en grusvej/sti, der senere skulle zig-zagge de mange højdemeter op. Det kort vi har anskaffet, er imidlertid ikke så godt, så det var en noget længere tur, vi fik taget, men det gjorde ikke så meget, for den var meget flot, og førte os op, hvor vi gerne ville, uden at møde ret mange andre mennesker. På et tidspunkt sagde jeg, at jeg ikke regnede med at vi fik set andre dyr end husdyr i dette område, og så selvfølgelig de store rovfugle, som der er mange af i bjergene. Ikke ret længe efter, så vi pludselig noget græsse højt oppe på en skråning, som hverken var et får, en hest eller ko, men nogle chamois (gemser)! Da vi kom op i passet og skråningen til toppen, var der en kæmpe flok af græssende og liggende chamois! Slet ikke bange, og nok alligevel ret vant til turister, siden de næsten blev stående og liggende, hvor de var.

Vores rute gik videre igennem det stenede landskab, det indre af Picos d’Europa er rent klipper og sten, hen mod der hvor kabelbanen kommer op. Pludselig var her fyldt med weekendgæster, så vi valgte at tage vandreruten ned. Den er på 14 km, men næsten kun nedad, så selvom det var ved at være sidst på dagen, og vi allerede havde gået en del (og opad), ville vi hellere det. Det var en flot tur ned i aftenlyset. Hele dagen havde solen skinnet, og der bliver sådan et flot lys, når den står lavt på himlen i efteråret. Vi fandt en grøn dal, vi kunne skærer ned over, og afkorte med nogle kilometer, og kom ned igennem skov af eg, bøg og hassel. Og selvom månen ikke er helt fuld mere, stod den flot på himlen ved siden af de stejle bjergsider i Fuenta De, hvor vi blev og overnattede.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/vega-de-va…