Barfleur - spidsen af Normandiet

November 7, 2021 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Vi tog afsked med Granville og kørte mod nord, helt ud på spidsen af den halvø af Nordmandiet, som stikker ud i den engelske kanal. Her ligger Cherbourg ca midt på spidsen, og på nordøstsiden ligger Barfleur, en lille undseelig men meget autentisk fiskerlandsby med en flåde på 4-5 skibe. Barfleur er på et tidspunkt blevet kåret som Frankrigs smukkeste landsby, men er ikke blevet spoleret af den grund. Der er stort set ikke flere restauranter og caféer, end der ville være i en almindelig lille by i Frankrig, og ikke en masse souvenirbutikker. Husene ser stadig meget bretonske ud (grå stenhuse) og vejret er råt, blæsende og omskifteligt - dejligt!

Vi cyklede helt ud på pynten, hvor fyrtårnet Phare de Gatteville ligger, og hvor vandet fra den engelske kanal strømmer fra vest rundt og mødes med det mere rolige vand i bugten på østsiden. Tidevandet heroppe er helt anderledes end ved Granville og Iles Chausey; ikke nær så stort og også meget forskudt i tiden her på den østvendte kyst. Fyrtårnet var højt og flot, og et af dem som besøgende kan komme op i, så det var vi! Og så har vi parkeret bag et dige beskyttet af en ekstra mur, men med forruden mod øst, hvis der nu skulle komme en solopgang i morgen!