Paris

November 10, 2021 in France ⋅ ⛅ 8 °C

09. og 10. November
    Landevejen mod Paris blev langsomt mere og mere trafikeret, men vi opdagede ikke rigtig, at vi var på vej mod en storby, før vi pludselig kom ud af en tunnel og havde Eiffeltårnet foran os, og området La Defence (skyskraberne ved den nye triumfbue). Og så var vi nærmest også ved campingpladsen; Camping de Paris i Boulogneskoven. Vi overnattede her også på vores første tur for to år siden, og den er rigtig praktisk, når man kommer i autocamper, og skal besøge nogen i Paris eller bare vil se byen, og så har vi plads direkte ned til Seinen, hvor vi kan se flodpramme sejle forbi.

Den første eftermiddag tog vi ind mod Notre Dame og latinerkvarteret, hvor Michel bor. Det blev en rigtig hyggelig eftermiddag og aften, hvor vi kiggede gamle billeder fra Grønland og snakkede om fortiden, fremtiden og nutiden. Michel er 94 år. Hans far kom til Frankrig fra Rusland som ung. Hans mor var fra Granville i Normandiet. Han er selv en person, der virkelig kender sin historie og bærer den med sig. Han har oplevet en masse i sit liv - selvfølgelig, og samtidig lever han stadig et engageret liv i nutiden. Og så spiller han scrabble med sin underbo, som er 102 år gammel!
    Vi var hjemme ved campingpladsen omkring midnat, men i en storby som Paris er der jo liv på gaderne hele natten.

Næste dag viste Paris sig endnu en dag fra sin smukke side, med sol fra en klar oktoberblå himmel, selvom vi nu er i november måned! Vi gik igennem hele Boulogneskoven. Det tager ca 1 time på stier til gående og cyklende. Vi fortsatte til fods til Seinen, og et stykke langs med denne, forbi Eiffeltårnet, Jardin des Tuilleries, Louvre og derefter op til Montmartre og Sacre Coeur. Så havde vi næsten gået ligeså mange skridt, som på en god dag i Alperne, men der mangler jo lidt i højdemeter! Vi havde først en aftale med Jackys fætter Abdelwahab om aftenen, når han kom retur fra Rouen, hvor han underviser, så det blev til endnu en sen aften i Paris.