Cime de Sambuis. 2.734 m.

September 4, 2022 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Det var i dette område, at vi så stenbukke første gang i Alperne for to år siden. Så vi havde da lidt forventninger i morges, da vi gik afsted, og vi blev ikke skuffet. Allerede på det første stykke af opstigningen op mod toppen; Cime de Sambuis, var der både store og små stenbukke, hanner og hunner, og som sædvanlig stod de bare oppe på en klippe i solen, og kiggede lidt overlegent ned på os!

Vi kom vist også ind på et stykke af en “stenbukkesti” på vej mod toppen, inden vi fandt tilbage på den markerede rute og nåede toppen. Vi havde mere sol i dag, og mere udsigt, selvom skyerne altid bygger sig hurtigt op omkring middagstid, og det var en rigtig fin rundtur vi tog, lidt udenfor sti ned forbi Lac de Sambuis og Lac de la Croix.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-de-sa…

Så kørte vi ned til dalen ved St Jean de Maurienne, og forbi det hus, hvor Jackys mester, som han solgte ost for i sine ferier som ung, boede. Det var her de havde lager, og fyldte deres lastbil med varer inden de tog på markeder, eller kørte rundtur til alle landsbyer og skisportssteder i området, på de samme veje, som vi kører på nu. Jacky ringede på ved huset. Det var jo ikke de samme, der bor der i dag, men vi blev inviteret ind i gården bagved, hvor den nuværende ejer (en ældre mand fra Italien) og hans kone sad og rensede ferskner, de skulle henkoge! Og så fik vi en lille snak, om her og der og Grønland!

Og så kørte vi ellers over på den anden side af dalen og op af nogle små veje, der blev mindre og mindre. Vi har lidt som projekt i år, dels at gå nogle af de ture, vi ikke har nået de andre år, dels at prøve at komme ud i nogle af de mest øde dale og fjeldområder, og her til aftens er vi i hvert fald helt alene. Vi kørte til ca. 1 km før hvor vejen ender, så syntes vi det var nok for Passepartout, og vi holder et meget smukt sted, over trægrænsen, i blåbærkrat og ved et gammelt kapel, men ellers er her bare enkelte gamle sæterhytter og endnu en flok får. Og så håber vi på endnu en dag med godt vandrevejr i morgen.