Pic du Lac Blanc. 2.980 m.

September 16, 2022 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Det så ikke ud til at blive det bedste vandrevejr, da vi startede i morges i regnfrakke og shorts, med en regnbue over dalen, og tunge skyer i højden. Men vi kunne lige så godt gå det første stykke op til et lille refugie og videre til søerne Lac Laramon og Lac du Serpant. Og lige så stille begyndte skyerne at tynde lidt ud. Det blæste godt, og vi tog tøj af og på nogle gange, men pludselig kunne vi se toppen; Pic du Lac Blanc, og også den ryg der fortsætter ned fra toppen, som vi gerne ville gå ned ad. Og det blev rigtig fint vejr, og der var flot udsigt, og en dejlig læskærm bygget at sten på toppen, som vi kunne sidde i ly af, og i det hele taget en rigtig fin tur, i et flot bjergområde.

Dalen er vi dog ikke så begejstret for. Den er lidt for “pusse-nusset” og ligner et sted, hvor de rige nede fra Briancon mm. har købt de gamle sæterhytter og sat dem fint i stand, men der ser ikke ud til at være mange fastboende tilbage, og så er der bare caféer og overnatningssteder, og helt sikkert en masse turister om sommeren. Der var stadig en del nu i september, og vi synes bare bedre om stemningen inde i Mauriennedalen, hvor der er lidt af det hele: landbrug, industri, skiturisme, og masser af natur side om side. Det er meget mere autentisk, og der er sådan en fin holdning til, at det hele skal fungere sammen side om side.

Så vi er kørt videre… Der var bare 20-25 km til Briancon, og derfra er vi kørt på vej op mod endnu et lille pas, som vi ikke har prøvet før, men som fører ned til bjergområdet Queyras, hvor vi var lidt sidste år, og som vi rigtig godt kunne lide. Så nu fortsætter turen i denne del af Alperne! Men for i aften holder vi i solnedgangen ved den lille landsby Cerviere.