Saint-Ours. Vandring blandt gamle forter

September 21, 2023 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Vi kørte op til den lille landsby Saint-Ours, der ligger bare 5 km i luftlinje syd for Fouillouse, men med en høj bjergkam imellem. Her var husene overraskende velholdte og med et utal af blomster i krukker og kasser. Landsbyhusene i Ubaye er generelt ikke helt så fine som i Savoie, hvor det er flotte stenhuse med skiffertage der dominerer, eller i Queyras, hvor alt på husene er lavet af træ. I Fouillouse og Saint-Paul er husene med slidte murede og pudsede facader og tagene stålplader, ofte ret rustne. Men det har sin egen charme, synes jeg. Nogle gange kan det blive lidt for pyntet og pænt i de populære (mere turistede) landsbyer i Alperne. Ubaye, og i særdeleshed Haut-Ubaye hvor vi er nu, er nok lidt “udkants”-Alperne! Og det gør ikke noget!

I dag vandrede vi en rundtur op til fortet Baraquement de Viraysse, der ligger lige under passet Col de Mallemort. Nogle lidt dystre navne, og det var også gråvejr og skiftende tåge, regn og tørrevejr, men også ret flot, når det ind i mellem klarede lidt op. Og vi så to gemser lige på bagsiden af toppen Tete de Viraysse, og endnu engang en masse murmeldyr, på de ca 20 km og 1000 højdemeter vi gik.

Der ligger en masse gamle forsvarsværker, batterier og bunkers i området her tæt på Italien med et utal af små bjergpas imellem de to lande. Det er en del af den Alpine Maginotlinje, en forsvarslinje mod Italien som franskmændene byggede i 1930erne. Forsvaret holdt egentlig godt nok, da italienerne angreb i 1940, men efter at Frankrig overgav sig, sad tyskerne på forterne, og de ødelagde så de fleste af dem, da de trak sig tilbage i 1944, så de fleste ligger i ruiner, da de ikke er blevet genopbygget siden.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/tete-de-vi…

Vi kom hjem i nogenlunde tørrevejr, fik købt brød i Meyronnes (der har bageren vist kun åbent en dag om ugen på denne her årstid!), og er derfor taget lidt længere op i dalen til landsbyen Larche, hvor vi har holdt før. Om et par dage lover vejrudsigten sol og varme igen, så det glæder vi os til!