• Day 36

Cime Est de l’Agnel 2.852 m.

October 11, 2023 in France ⋅ ☀️ 17 °C

Vi startede tidligt i morges, da vi havde udset os en lidt lang tur. Det er køligt om morgenen nu, men endnu ikke frost om natten, og mit håb om at lærketræerne skulle være blevet gule, er ikke helt indfriet endnu. Det var så flot, de første år vi besøgte Mercantour, og de gule lærketræer er noget jeg virkelig forbinder med nationalparken her, men vi skal helt ind i november måned, før de rigtig får farve. Til gengæld kan vi vandre lidt længere ture, end vi gjorde de første år. Dagene er længere og det er varmere!

Vi fulgte stien mod søen Lac d’Agnel, en ret stor sø oppe tæt på den italienske grænse. I dag mødte vi dyrene enkeltvis. Vi så godt nok en lille flok stenbukke (hanner med store horn), ligge højrt oppe i solen på bjergryggen på vej op, men ellers var det enkelte individer. En græssende chamoix (gemse), en enlig stenbuk (hun) og en søvnig han, der havde søgt ind i skyggen på grænsen til Italien! Men da var klokken også blevet 12.

Vi havde ellers udtænkt en rundtur, op forbi nogle flere søer og Refuge de Valmasque, hvor vi engang har overnattet, men for enden af søen Agnel, var der også et par toppe der fristede, og ikke så så svære ud, og ruten videre rundt udenfor sti, som vi havde planlagt efter kortet, så ikke helt så enkel ud i virkeligheden. Så - det blev til Cime Ouest de l’Agnel (2.794 m.) og bagefter Cime Est de l’Agnel (2.852 m.). Og så retur samme vej. Endnu en flot dag til samlingen!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-ouest…