Castellane og la Palud-sur-Verdon

October 15, 2023 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Det blæste godt i nat på vores lille holdeplads, men der var stadig sol og blå himmel om morgenen. Vi kørte til byen Castellane og fandt en bager, der havde åbent. Vandrede op til Notre Dame de Roc, som er en lille kirke der ligger højt oppe på en klippe bag byen. Gik også rundt mellem ruinerne af den gamle by (fra Middelalderen) der ligger på vej op til kirken, og fik derved gået ca 5 km og måske 200 højdemeter? Det er lidt svært at holde gennemsnittet på en køredag!

Fra Castellane fulgte vi så floden Verdon, som vi jo også kørte langs med oppe ved dens udspring omkring Col d’Allos. Det er ikke fordi den er blevet meget større her, men den bugter sig fint afsted med klart vand, og træerne står så fine i gule efterårsfarver langs med. Vejen løber tæt på, og klipperne bliver højere på hver side, og lige pludselig så vi en chamois (gemse) gå og græsse nede i flodlejet! Vi så faktisk også en chamois sidste gang vi var i Gorge du Verdon og vandre, så de er åbenbart ikke så sjældne her.

Vi sluttede i den lille landsby Palud-sur-Verdon, hvor vi har overnattet før. Det er et sjovt og hyggeligt lille sted, hvor motorcyklerne gør stop om dagen, og om aftenen er det alle klatrerne, i deres selvbyggede campere, der holder til omkring de tre cafeer/restauranter, der har åbent i byen. Gorge du Verdon er også lidt af et klatremekka her i Frankrig.