Peru
Huarmaca

17-7 Limon de Porcuya

July 17, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 23 °C

We vertrekken retevroeg om de hitte voor te zijn, om half zes al wakker. Van onze kampeerplek klimmen we 750 hoogtemeters in 15,4 km. Gaat net lekker, al overweegt Karin om een stuk te bussen. Die rijden hier alleen niet zo veel. In Limon de Porcuya zien we een hospedaye. Dan toch maar stoppen al is het pas 12 uur. Hierna komen nog 500 hoogtemeters en over 49 km is een wildkampeerplek bij een meertje. Dat is net leuk voor morgen.
      De mevrouw met de sleutel is moeilijk te vinden, om half 3 kunnen we er in, met zijn tweeën 1 kamer met 1 bed want meer is er niet. Er blijkt geen water te zijn, alleen 's morgens om 8 uur. Nou snap ik dat er in droge streken soms een waterprobleem is, maar 15 km terug stonden ze om de 500 meter trucks te douchen. En nou snap ik het dus niet meer. Gelukkig had ik nog water in mijn douche-zak.
      Ik hoop dat het dorp zo sneu is nu vanwege de siësta, dit is zelfs voor mijn maatstaven naatje.

18-7 Voorbij Tambo aan stuwmeer

July 18, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Het was kikken om de pas fietsend te halen, en nog snel ook. Heb staan stoeien met mijn buf, omdat er zo veel zweet in mijn ogen liep. Uiteindelijk kwamen we op Tasmaanse Smurf. Karin lag in een deuk. Van een passerende bus kregen we een flesje heel koud water. Tof.
      Vlak voor de pas begon het keihard te waaien. Normaal houdt dat ook weer op, maar vandaag niet. Gingen we met onze warme kleren aan naar beneden! Helaas wind tegen, zodat we na de zalige afdaling stroomafwaarts bij moesten trappen. Ook hier wat meer in de bergen blijven de dorpjes een husje blokjes met op de muur reclame voor een alcalde. En óf er zijn 15 restaurantjes met dezelfde kaart en plastic stoelen, óf het hele dorp is dicht.
      Onze hele mooie rustige wildkampeerplek van I-Overlander is een grintafgraving aan een stuwmeer wat te vies is om aan te pakken. Dat maakt het minder erg dat het niet zulk zwemweer is, maar ik had me er iets anders bij voorgesteld. Geen vogel te bekennen ook.

16-7 Onderweg naar Tambo.

July 16, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 22 °C

Van het ontbijt zijn de eieren erg lekker. De koffie had ik graag wat heter gewild en met meer koffie. Ze zetten hier koffie extract, dat krijg je dan in een kannetje, en een beker "heet" water. Nou zat mijn beker al zo vol dat er niets meer bij kon, en heet is anders.
      Nog extra macaronie want waar we heen gaan staat helemaal niets op de kaart behalve de weg.
      De petroglyphen zijn moeilijk te vinden, toch gelukt. Gaaf idee; 4 tot 6 duizend jaar oud!
      Daarna klimt het gestaag, maar fietsable voor de verandering. Wel redelijk warm al heeft Karin er meer last van dan ik.
      Daarom stoppen we eerder dan we van plan waren. Naast een restaurant, er is een douche, een kraan en een wc. We douchen met mijn waterzak (warm😊) want we hebben veel water meegezeuld, want hier was niets volgens google maps. Huh.

Huarmaca