Peru
Piura

Bye bye Peru!

May 31, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

Peru was ons vierde land in Zuid-Amerika, en voor de vierde keer waren we aangenaam verrast!

De natuur is prachtig en erg gevarieerd. We zagen turquoise bergmeren en de besneeuwde toppen van de Cordillera Blanca in Huaraz. We trokken door een van de diepste canyons ter wereld in Colca. Rond Cuzco bezochten we de mooie Heilige Vallei met haar zoutmeren en groene landbouwterrassen. We ontdekten ook de prachtige kust van Peru in Paracas, Lima en Colán.

Cultureel valt er immens veel te zien in Peru. Het hoogtepunt was ongetwijfeld Machu Picchu. Maar naast de Inca’s, zijn er nog een heleboel andere volkeren die restanten hebben nagelaten. De Chimu, de Moche, de Nazca,… Er zijn genoeg archeologische locaties om je maanden bezig te houden. Daarnaast zijn er veel mooie koloniale pleinen en kerken (in Arequipa, Cuzco, Trujillo, Colan,…) uit de periode van de Spaanse overheersing.

Aan de bevolking hielden we een gemengd gevoel over. We ontmoetten enerzijds vriendelijke mensen zoals Rosemary, Ingrid en de meeste hoteleigenaars. Anderzijds zijn er ook veel locals die sluikstorten, liegen, en dieren slecht behandelen. Al is dat eigenlijk niet anders dan in de vorige landen waar we waren.

Er is duidelijk veel corruptie in Peru, op alle niveau’s. De 4 of 5 voorgaande presidenten zitten ofwel in de gevangenis ofwel lopen er processen tegen hen. Een ervan pleegde onlangs zelfmoord toen de overheid bij hem binnenviel om hem te ondervragen. Burgemeesters steken veel geld in eigen zak en ook de politie is niet te vertrouwen.

Het eten in Peru beviel ons goed. Er is veel lekkere verse vis en de beste ceviche die we al gegeten hebben. Ook de andere traditionele gerechten zoals aji gallina, quinoa soep en arroz con conchas vonden we heel lekker.

En dan is er natuurlijk pisco, de nationale drank. Peru en Chili ruziën nog steeds om wie de pisco uitgevonden heeft. Ons zal het worst wezen, als we het maar kunnen drinken. Puur is het niet lekker, in cocktails des te meer. De pisco sour (met citroen en eiwit), algarrobina (met gecondenseerde melk, eiwit en algarroba siroop) en chilcano (met ginger ale) gingen vlotjes binnen.

Vrijwilligerswerk bij Rosemary deel 2

May 23, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 27 °C

Gezien Rosemary haar leeftijd is het begrijpelijk dat ze niet zo goed met de computer kan werken. En ze doet het ook niet graag. We helpen haar wat om documenten te maken en haar scanner te doen werken. Ze speelt ook met het idee van een nieuwe website voor haar asiel. Het voornaamste doel daarvan is vrijwilligers aantrekken en donaties binnenhalen. Ze had er vroeger een maar die is om een of andere reden offline gegaan. Rosemary vermoedt dat een ex-vrijwilligster de site gehackt heeft omdat ze niet tevreden was van haar verblijf bij Rosemary. Een Canadese vriend ging de site terug opstarten maar dat is er nooit van gekomen.

Ik onderzoek wat het zou kunnen kosten voor een nieuwe website en stel Rosemary voor dat ik die wil proberen maken. Ik heb dat nog nooit gedaan, maar zo moeilijk kan het niet zijn. Een paar dagen later, na veel proberen en overleggen met Rosemary en Vé, lanceren we met trots www.animalvolunteeringworkawayperu.org . We verspreiden het nieuws via Rosemary haar Facebookpagina en de dag erop is er zelfs al een eerste donatie via de website. Dat is goed nieuws!

Ondertussen hebben we een extra hondje in huis: Negra. Een kleine zwarte teckel met bruine pootjes. Haar eigenares woont enkele huizen verder in de straat maar zorgt er niet echt goed voor. Negra is in het verleden al eens overreden door een auto waardoor ze problemen heeft met haar heup. Daarenboven overleefde ze distemper, een virus dat de ademhaling en het zenuwstelsel van de hond kan aantasten. Bij Negra trilt haar achterpoot constant en haar romp soms ook. Veel honden overleven deze ziekte blijkbaar niet dus Negra heeft geluk dat ze er nog is.

Woensdag komt Ingrid haar steriliseren dus tot dan moet ze in het asiel blijven. Dat blijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. De eerste dag, wanneer we haar even vrij laten lopen, dringt er direct een andere hond binnen door de omheining om bij haar te komen liggen. Ze is loops, vandaar. We jagen de hond buiten maar dan ontsnapt Negra ook. We gaan haar terug halen en besluiten haar in de kliniek op te sluiten voor de nacht.

De volgende ochtend is de deur van de kliniek onderaan opengewrongen. Negra is er weer vandoor. Wat een Houdini zeg! Derde keer, goeie keer. De eigenaars brengen haar terug en deze keer steken we haar in een kooi in de kliniek.

Na de sterilisatie proberen we haar zo goed mogelijk te verzorgen. We brengen haar eten, laten haar buiten voor een plasje en trekken haar verband, dat ze steeds lostrekt, terug aan om te voorkomen dat ze haar hechtingen openbijt.

En dan gebeurt er iets geweldig. Door de goeie zorg begint Negra plots enorm gehecht te raken aan Vé. Elke keer als Vé in de buurt komt begint haar staartje te kwispelen. Wanneer ze uit haar kooi mag, springt ze rond Vé haar benen en laat ze zich stevig aaien en knuffelen. Het is mooi om te zien! Het lijkt er op dat ze nu niet zo snel meer zal ontsnappen, als ze weet dat ze hier veilig is bij Vé.

We laten haar vanaf nu in de tuin rondlopen zodat ze ook aan de andere dieren gewend kan raken. Hopelijk vormt ze een band met een van de andere honden. Jenny is alvast nieuwsgierig en wil met Negra spelen. ’s Nachts steken we haar terug in haar kooi maar dan huilt ze om aandacht van Vé. De volgende dag laten we haar vrij in de tuin en dan komt ze ’s avonds aan de deur van onze kamer liggen.

Het enige nadeel is dat ze zodanig graag bij Vé wil zijn, dat ze ontsnapt wanneer we gaan wandelen met de andere honden. Tegen de tijd dat we terugkomen, loopt ze op straat te snuffelen naar sporen van Vé. Gelukkig komt ze wel steeds terug naar binnen met ons. Na een paar dagen is ze mij ook gewoon en kan ik haar ook aaien. Nu Rosemary nog, anders gaat het problemen geven als wij weg zijn.

Ondertussen denken wij er over na om Negra te adopteren. De band met Vé is zo sterk. De adoptie was eigenlijk Rosemary haar idee. Ze zegt dat ze er absoluut geen probleem mee zou hebben moesten we Negra meenemen. Zelf neemt ze liefst alleen oudere dieren in huis, en Negra zou nog vrij jong zijn.

We onderzoeken de mogelijkheden online. Om een hond mee te nemen naar Europa heeft die 3 dingen nodig: een chip, een vaccinatie tegen rabiës en een bloedtest die bewijst dat die vaccinatie gegeven is. De eerste 2 zijn geen probleem en zouden door Ingrid kunnen gebeuren. De bloedtest is een andere zaak. Die mag ten vroegste 30 dagen na de inenting gebeuren. En na de bloedtest moet er nog 3 maanden gewacht worden vooraleer de hond naar België mag.

We kunnen haar binnen 2 weken dus niet meenemen. Maar uitstel is geen afstel. Vé en ik beslissen samen dat we haar nog altijd graag bij ons willen krijgen. Ofwel komen we later zelf terug, ofwel schakelen we de hulp in van een organisatie die huisdieren vervoert. We zoeken later in België uit wat de beste oplossing is.

De laatste dagen gaan snel voorbij. We doen nog wat klusjes en drinken een paar keer cocktails met Rosemary: haar favoriet rum-coke en ook een traditionele chilcana (pisco met ginger ale). We worden daarnaast verwend met lekkere pannenkoeken als ontbijt en rijst met scampi's als avondeten.

Als we terugkijken op deze 2,5 weken, kunnen we heel tevreden zijn. We hebben veel klusjes gedaan: kamers uitgekuist, bomen gesnoeid, hekken en deuren hersteld, enzovoort. Kike heeft wat extra Engels geleerd van ons en spreekt nu zelfs een paar woorden Nederlands. Omgekeerd hebben wij wat Spaans kunnen oefenen. De hondjes hebben elke dag hun wandeling gehad, waardoor Alexa en Adela andere dingen konden doen. Vooral voor Bronson zijn we blij, hij heeft 2 weken buiten kunnen lopen!

We hebben de katten veel aandacht en liefde gegeven. Snow White is al een heel pak minder schuw en speelde regelmatig met ons en de andere katten. En ook Rosemary is opgefleurd in deze periode. Ze is duidelijk tevreden van ons werk en we konden ook heel goed opschieten met elkaar.

Het afscheid is lastig. We zwaaien alle honden en katten uit en kruipen dan in een taxi met Ingrid die ook naar Piura moet. Rosemary pakt ons nog eens stevig vast en bedankt ons voor alles. “I’m not gonna cry because I know I will see you again here in Peru.”, zegt ze. We kunnen niet anders dan met een glimlach vertrekken!

Ons filmpje staat ook op de website van Rosemary: https://photos.app.goo.gl/vovTcaVBGJipBtSy8

Kosten Peru

May 31, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 21 °C

We bleven 55 dagen in Peru en gaven gemiddeld €67 per dag uit. Het leven is er ietsje duurder dan in Bolivia maar een pak goedkoper dan in Chili en Argentinië.

Het meeste geld gaven we uit aan eten en drinken: €21 per dag. We kookten hier weinig zelf en gingen vaak 2 keer per dag uit eten (lunch en avondeten). In de eenvoudigste restaurants kan je voor 6 of 7 sol (€2) een menu van 2 gangen krijgen. De haute cuisine in Lima daarentegen, kan je tientallen tot honderden euro’s per persoon kosten.

Daarna volgen de activiteiten met €17 per dag. De grootste brok daarvan was ons vrijwilligerswerk bij Rosemary. Al kan je €460 voor 16 dagen (€14/pp per dag) niet duur noemen. Zeker als je weet dat alles in deze prijs inbegrepen was: 3 maaltijden per dag en een privékamer met badkamer. Verder waren het vooral de tours rond Cuzco en Machu Picchu die het meeste geld kostten. En dan was er nog een primeur in Peru: tijdens ons uitstapje naar het casino in Lima maakten we zowaar winst!

De prijzen voor slapen (€11/nacht) en transport (€6/dag) waren gelijkaardig aan die in Bolivia.

Als laatste hadden we wat “speciale” kosten. Ten eerste enkele doktersbezoeken en medicatie voor Vé haar aanhoudende darmproblemen. Gelukkig konden we onze reisverzekering aanspreken en kregen we daar een deel van terugbetaald. Daarnaast deden we nog een extra donatie om Rosemary en haar dieren te helpen.

Hasta luego, Peru!

July 23, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 23 °C

Unseren letzten Tag in Peru haben wir eigentlich hauptsächlich mit Marius gechillt und gegessen :D Mittags gab es erstmal Ceviche (roher Fisch in einer Art Limetten-Sauce) - tatsächlich das erste mal, weil wir es zuvor bisher immer nicht geschafft haben. Vor dem Abendessen sind wir noch kurz zu einer Sunset Bar mit Skaterbahn gelaufen und warten jetzt nur noch auf unseren Nachtbus Richtung Ecuador. Dann heißt es schon Bye Bye Peru. Beziehungsweise haben wir von einem unserer Guides gelernt, dass man in Peru immer Auf Wiedersehen sagt, deswegen: Hasta Luego! Insgesamt hat uns Peru aber wirklich gut gefallen, die Natur hier ist unglaublich vielfältig (von Wüste, Anden, Dschungel und Strand gibt es hier alles). Die Menschen sind super freundlich und vor allem ist das Essen hier wirklich hervorragend (Lomo Saltado gab es heute Abend deswegen natürlich auch nochmal;). Im Vergleich zu Bolivien merkt man schon, dass Peru deutlich weiter entwickelt ist (merkt man zum Beispiel deutlich an den Straßen und Bussen) was vermutlich auch daran liegt, dass es hier ein wenig touristischer ist. Was hier auch sehr interessant ist, ist die Inka-Kultur, die man vor allem um Cusco rum sehr eindrucksvoll mitbekommt. Ein rundum vielfältiges und spannendes Land, was wir jeden ans Herz legen können (v.a. wenn man gerne Aktivurlaub macht bzw. gerne wandert, hier gibt es unglaublich viele schöne Möglichkeiten).Read more

Mancora, Peru

September 6, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 26 °C

So die letzten zwei Tage treffe ich mich mal mit dem xxxxxx den ich am ersten Tag am Strand kennengelernt habe! Wir fahren zum benachbarten Strand "El Ñuro" zumindest ist es der Plan um mit Schildkröten zu schwimmen!
    Aber auf dem Weg gibt es plötzlich Stau ... sowas ist in Zentral- und Südamerika nicht üblich. Es ist eine Straßenblockade ... später erfahre ich warum (ein junges Mädchen 14 Jahre alt wurde von einem Venezulaner vergewaltigt und getötet ... die Leute sind mehr empört über die Regierung und Polizei die nichts macht!) Und so greifen die selber durch!
    So sind wir so zu sagen gezwungen in "Los Organos" zu bleiben .... aber garnicht so schlecht im Nachhinein da es hier auch mehr als genug Schildkröten gibt die sich am Steg tummeln .... der Grund dafür ist aber weniger appetitlich den die Fischer werfen ihre Fischabfälle einfach vom Steg ins Wasser und die Schildkröten machen es dich ganz einfach! Für mich war das mehr als widerlich ins Wasser zu steigen, für die einheimischen Touristen war das die mega Attraktion! Die leute hilten und zerten an den Schildkröten was mir definitiv zuviel war! Ich war zwar im Wasser aber nir kurz. Danach sind wir weiter über den Strand .... ein kleines paradis eröffnete sich ... keine Leute, sauberer Strand und die Sonne ist perfekt ... und so verbringen wir den ganzen Tag am Strand!
    Heute geht für mich weiter aber erst halb 10 abends Richtung "Trujillo" ... etwa 8 bis 10 Stunden Busfahrt! Der Bus soll aber der Extraklasse sein ... da bin ich mal gespannt! So verbringe ich den Tag entspannt am Pool und gehe mittags an den Markt zum Essen und mal meine FlipFlops zu reparieren (mir fehlen die Worte über die improvisierte Reparatur meiner flipflops) ich habe jetzt mehr Angst das die mir auseinander fallen als davor!
    Abends gehe ich noch mal Pasta essen (überteuert) und dann geht schon die Busfahrt los!

Beach live in Peru

September 17, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 20 °C

Its hard to believe your eyes,when you first see these huge bodies jump straight up out of the ocean, just a hundred meters from the beach. I was reading up on the northern and southern wales...are they meeting at the ecuator? Well some do ,but the south american ones spent summers in patagonia ,but now they are in the warmer waters of Peru to raise the kids. After watching the humpback whales jumping from the beach at the outskirts of town , we started to cook dinner. Just as we 're getting ready to eat a police moto with flashing light stops and the officers knock at the door. "You cannot camp here , but we will show you a safe place to spent the night" . So after we packed up we follow their flashing lights through town to another spot at the beach , where we find other overlanders already camping . " And if you need help the police station is right around the corner" ,says the lady officer before she left. Such nice law enforcement!
    This stretch of northern Peru has beautiful beaches and we suck up the sun again after the cold of the Andes.

Kitesurfen in Colán

January 26, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 30 °C

Wir wollen mal wieder aufs Wasser und fahren dafür an die Küste nach Colán in Perus Norden. Hier treffen wir erneut sehr nette Wassersportfreunde an und genießen zwei schöne Kitesurftage. Leider fliegt Jens den Schirm so unglücklich in die Welle, dass das Tuch des Kiteschirms einmal von oben nach unten durchreißt. Den nächsten Vormittag verbringen wir nun also damit den Schirm mit geeignetem Klebeband wieder zusammenzuflicken. Die einheimischen Kite-Jungs geben uns hilfreiche Tipps, so dass wir pünktlich zum am Nachmittag einsetzenden Wind, wieder einsatzbereit sind. Die Reparatur hält stand und es sind keine Beeinträchtigungen im Flugverhalten festzustellen. Zufrieden fahren wir anschließend noch die Surfspots in der näheren Umgebung ab, an denen aber kein kitebarer Wind vorzufinden ist.Read more

Sullana

June 28, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 18 °C

Heute morgen war ich noch 60 km von der peruanischen Grenze entfernt, jetzt bin ich 60 km in Peru. Wenn ich von den Straßenverhältnissen ausgehe und Kolumbien und Peru mit Ecuador vergleiche, dann ist die Qualität der ecuadorianischen Strassen eindeutig besser, als die der anderen Länder. Auch liegt an den Strassenrändern wesentlich weniger Müll herum und alles sieht gepflegter aus. Peru hat mich regelrecht geschockt mit seinen Müllbergen an den Randstreifen. Selbst direkt bei Friedhöfen wird es nicht für nötig befunden den Müll zu vermieden. Auch in den Städten schmeißt jeder sein Zeug einfach weg, es gibt auch kaum Mülleimer. Mülltrennung ist hier ein Fremdwort. Vielleicht wird es im Süden besser.
    Ich getraue mich nicht die Grenzstationen zu fotografieren. Da sitzt in einem Metallcontainer eine streng blickende Person an einem veralteten Computer und wartet, dass das Gerät endlich die gewünschten Informationen ausspuckt, um dann den Stempel in den Reisepass zu hauen. Vielleicht verrate ich mit einem Foto ein Staatsgeheimnis, das mich zu einem längeren Polizeigespräch zwingen würde. An dieser Grenzstation waren keine Warteschlangen und keine geschäftig herum laufenden Personen, die mir mein Geld in Soles umtauschen wollten. Das konnte ich erst hier in der Stadt erledigen.
    Mittlerweile habe ich es mir angewöhnt, den Zollbeamten zu erklären welches mein Name, mein Vorname, meine Nationalität ist. Google macht es vor. Die Oberfläche ist immer die gleiche, nur die Sprache ändert sich. Somit kann jeder auch mit meinem Handy umgehen, um z. B. das Passwort für W-Lan einzugeben (In manchen Hotels rücken sie es nicht heraus und geben es ins Handy für W-Lan ein) .
    Das veränderte Klima und die Anstrengungen der letzten Tage, haben dazu geführt, das ich im Hotel auf der Treppe erst einmal eine kurze Pause brauchte. Nach 5 Kugeln Eis, 2 l Getränken, einer Pizza und einem großen Salat, war alles wieder in Ordnung.
    Im Hotel habe ich den Herrn erklärt, das 70 $ für ein Einzelzimmer zu viel wären, bis ich erkannt habe, dass das S für Soles und nicht für Dollar steht. Bei einer Umrechnung ergibt sich dann ein Preis von 22,- $.

Sonne, Strand & Surfen in Mancora

November 7, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 25 °C

HOLA PERU! Von Cuenca aus haben wir einen Nachtbus nach Peru genommen. Der Grenzübergang mitten in der Nacht verlief einfach und stressfrei - die Beamten beider Länder sitzen in einer Halle - nebeneinander. Beim ecuadorianischen Beamten gibt es den Ausreisestempel, ein Meter weiter, am Nachbartisch bekommt man den peruanischen Einreisestempel. So macht der Grenzübergang Spaß! Uns graust es noch immer wenn wir an die kirgisisch-chinesische Grenze zurückdenken 😵.

Um 4 Uhr morgens erreichten wir dann unseren ersten Stop in Peru - das schöne kleine Städtchen Mancora, direkt am Meer gelegen. Hier verbrachten wir vier entspannte Tage und tankten, nach den letzten Wochen in den Anden viel Sonne und faulenzten ein wenig.
    Des Weiteren haben wir eine neue Sportart ausprobiert - das Surfen. Beim einem kleinen Surfkurs mussten wir jedoch feststellen, dass Wellenreiten 🌊 gar nicht so einfach ist. Vor allem das Paddeln um rauszukommen ist super anstrengend und man wird ständig von den Wellen zurückgetrieben, man schluckt mehr Salzwasser als einem lieb ist und man muss sehr viel Geduld haben, um die richtige Welle abzuwarten. Hat man es raus aufs Meer geschafft und die Welle ist da, fällt man nach 2 Sekunden doch vom Board und darf wieder paddeln und warten 🤯. Nun, zu unserem Lieblingssport wird das Surfen wohl nicht mehr auch wenn Dom laut des Lehrers eine "good Balance" hat - die wenige Snowboarderfahrung hilft dabei auf jeden Fall. Den Plan - die nächsten Tage immer wieder ein Board zu leihen um das Gelernte zu vertiefen - konnten wir dank des Muskelkaters in den Schultern vergessen. Auch wenn die Tage in dem sehr entspannten Ort voller relaxter Menschen sehr erholsam waren, bleibt uns Mancora mit gemischten Gefühlen in Erinnerung, da Dom das Essen vom vorletzten Tag nicht vertrug und den letzten Tag im Bett verbringen musste 😞. Lässt sich auf Reisen nicht immer vermeiden. 😬
    Jetzt freuen wir uns auf die Weiterreise in Peru, erst die Pazifikküste entlang nach Trujillo und dann wieder Richtung Anden.

Parachique

June 29, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 23 °C

Von Sullana bis nach Chiclayo sind es 246 km. 40 km hinter Sullana kommt Piura, dann folgt die Wüste, in der keine Stadt liegt und somit auch kein Hotel. Deshalb habe ich den Umweg über Parachique gewählt, um die Wüste in einer Etappe bewältigen zu können. Morgen liegen 182 Kilometer vor mir. Das kriege ich hin und falls nicht, dann liegt Morrope 30 km vorm Zielort. Also alles nicht so tragisch. Es ist windstill, die Landschaft ist eben und die Temperaturen liegen unter 20° Celsius. Einen Vorgeschmack auf Morgen habe ich heute schon bekommen. Es ist mehr eine Frage des Sitzfleisches. Meine Übersichtskarte zeigt immer die Tourlänge an, aber die App aktiviere ich immer, wenn ich das Tablet in das Gepäck packe. Bis ich dann letztendlich aufbreche, kann eine Stunde vergehen und nach der Ankunft am Zielort vergeht manchmal über eine halbe Stunde bis ich die App ausschalten kann.
    Die Landschaft zeigt nichts Auffälliges, Sullana hat mich auch nicht umgehauen, aber dieser Ort ist schon besonders.
    Das Restaurant ist ein Speisesaal. In ihm werden die Minenarbeiter verköstigt, die untertage Phosphor abbauen. Zur Auswahl gab es ein Getränk und ein Essen. Alles sehr schlicht und das für 9 Soles.
    Geworben wird für diesen Ort mit herrlichen Bademöglichkeiten. Auch kann man den Fischern bei der Arbeit zusehen.
    Heute habe ich seit Mexiko wieder den Pazifik gesehen. Aber baden werde ich hier nicht.

Piura, Piwra jacha suyu, Рэгіён Пюра, Пиура, Regió de Piura, Departemento Piura, منطقه پیورا, Piuran alue, Région de Piura, Region Piura, Regione di Piura, ピウラ県, პიურის რეგიონი, 피우라 주, Regio Piurensis, Piuros departamentas, Wilayah Piura, Piura-regionen, پیورا, Piwra suyu, Пьюра, แคว้นปิวรา, Піура, پیورا علاقہ, 皮乌拉地区