Peru
San Bernardino

Volgende nacht in een bus

February 28, 2023 in Peru ⋅ ⛅ 22 °C

Dag 100 van de reis! Dit besefte me ik pas een paar dagen later, maar goed.

Voor vandaag was mijn plan om naar Cumbemayo te gaan, een van de vele andere archeologische plekken in de omgeving. In Cumbemayo zijn voornamelijk aquaducten te vinden, die één van de meest significante waterbouwkundige bouwwerken zijn uit die tijd (1500-1000 voor Christus).
      Hoe dan ook, de collectivo hier naartoe bleek niet meer te bestaan... De hele ochtend heb ik gezocht, ik ben naar meerdere plekken gestuurd, maar het vervoer was nergens te vinden. Jammer, maar helaas dus.

Na een stuk taart met ananassap (er worden hier heel veel ananassen en papayas geteeld, dus deze sapjes zijn overal en goedkoop te vinden!), ben ik de stad gaan verkennen, want dit had ik nog niet gedaan. En dat was zeker geen teleurstelling! Cajamarca is een levendige stad met hele mooie architectuur en vooral ook heel veel mototaxi's in de stad! In tegenstelling tot Jaén, zijn het hier meer een soort tuktuks. Ze hebben allemaal kleurtjes, dus het geeft een gezellig sfeertje.

Ook heeft de stad een enorme markt. De officiële markt is een overdekte, zoals elke stad en elk dorp heeft. Hier ging de markt verder door op straat. En niet zo'n klein beetje ook, want tot meerdere blokken verderop werd van alles verkocht. Vooral heel erg veel fruit, maar alles wat je maar kan bedenken, was hier te koop. Zo liep er bijvoorbeeld een man rond met zakjes met goudvissen.

Savonds om 22:00 begon mijn reis naar Huaraz. Peru is enorm, en je vergist je snel in de afstanden. Op de kaart lijkt het niet zover, maar morgenavond zal ik pas aankomen. Deze nachtbus vertrekt naar Trujillo, waarvandaan morgenochtend m'n bus naar Huaraz vertrekt. De bus was wel heel relaxed. Heel veel beenruimte, de stoel kan tot 160 graden naar achteren, de stoelen zitten (liggen) lekker...het was zeker niet verkeerd. Zoveel relaxter dan een vliegtuig, zeker ook omdat je er niet uren van tevoren hoeft te zijn. Verder lijkt het grappig genoeg heel erg op een vliegveld, het zijn net gates en werkt ook exact hetzelfde.

San Bernardino