Philippines
Laguna

De volgende stop, Oslob 🐳 🦈

September 7, 2023 on the Philippines ⋅ ⛅ 25 °C

Na een paar dagen op het eiland Siquijor besluiten we, ondanks dat we nog lang niet alles gezien hebben, toch verder te trekken. Het is hier prachtig maar ook wel anders, meer toeristen en de restaurantjes een stuk meer westers. De boot gaat maar 2 keer per dag, om 6 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds. We hebben voor de ochtend boot gekozen zodat we zeker weten dat we op tijd aankomen. Er staat in alle vroegte een tricycle voor ons klaar om ons naar de haven te brengen en dan hopen dat er nog plek is want we hebben niets geboekt. Aan de ene kant hoop ik nog steeds dat we een keer op de proef worden gesteld en ergens stranden of geen hotel kunnen vinden en echt afhankelijk worden van de locals om ons te helpen. Aan de andere kant durven we het nog niet los te laten om alles zoveel mogelijk uit te zoeken en te plannen en kiezen we telkens voor het veilige. Er is gelukkig plek zat op de boot en dus we hijsen onze tassen naar binnen en zijn 3 kwartier later in Dumaguete. Vanaf hier hebben we niets meer gepland. Als we de haven uitlopen komt er direct een vriendelijke chauffeur naar ons toe die ons voor 5 euro naar de andere kant van de stad (30 min rijden) brengt inclusief 3 enorme tassen. Daar blijkt de boot naar het volgende eiland over een half uur te vertrekken en als we een kop koffie hebben gehaald kunnen we de boot al op. Lynn en Annika doen een klein powernapje, zie foto. Hoezo moeder en dochter?! Eenmaal daar aangekomen staat er een grote touringcar richting de hoofdstad klaar, maar wij hoeven maar een stukje van de route dus vragen we of we halverwege uit kunnen stappen. Geen probleem en letterlijk 2 minuten nadat we van de boot zijn zitten we alweer in de goeie bus. Hij stopt vlakbij ons hotel en om 9 uur staan we op de stoep. Hoe is het mogelijk, alles sloot perfect aan en het ging als een speer! Het is ook geen probleem om direct de kamer in te gaan (inchecken was vanaf 14 uur) en we besluiten dat dit onze geluksdag is en het er toch op te wagen om vandaag met de walvishaaien te gaan zwemmen. We hebben bewust een hotel vlakbij deze excursie geboekt dus we lopen er naartoe. De eigenaresse van het hotel zorgt dat er een vriend van haar meeloopt en we mogen alle haltes overslaan en voor we het doorhebben zitten we voor de 3e keer vandaag op een boot en het is nog geen eens 10 uur 😂. De walvishaaien worden hier dagelijks gevoerd en blijven daardoor terugkomen dus we zien ze gegarandeerd! Alleen wel veel eerder dan we verwachten want als we nog geen 100 meter uit de kust zijn zien we ze al! Enorm spannend natuurlijk want ze zijn gigantisch! We laten ons het water in zakken en weten niet wat ons overkomt, het zijn er maar liefst 7! En wat geeft het een ongelofelijke kick om daar tussen te zwemmen, met geen pen te beschrijven! We zwemmen er een half uur tussen en moeten een paar keer ons best doen om ze te ontwijken en proberen mooie foto's te maken maar dit is erg lastig.

Het was echt een ervaring om nooit meer te vergeten, echt een hoogtepunt van de reis!

We komen weer even op adem in een restaurantje en lopen terug naar ons hotel voor een welverdiend middagdutje, wat een ochtend!

Negros - Damaguete - day 13

May 2, 2016 on the Philippines ⋅ ⛅ 28 °C

Rano jsme meli vyrazit na snorchlovani na Apo island, coz vzhledem k strevnim zalezitostem nevyslo a tak jsme presunuli na dalsi den. V podstate jsme snedli snidani, pak nacerpani sil polospankem az do odpolednich hodin. Vecer pak zmena v jidle z filipinskeho na italske. Uz nam to trochu lezlo usima ven. Dal jsem si Aglio olio, ti co me znaji, vi, ze si to davam ne proto, ze je to levne, ale proto, ze na tom poznas, jestli umi kuchar varit. Uprimne by to chtelo docela zlepseni. Snad tu taky na kucharskych skolach nepouzivaji Vitanu! :-D Cesnek spaleny coz je zakladni problem, malo chilli a parmazan z pytliku. No porad lepsi nez hotel Sumava Inn na Kvilde, tam nemeli chilli, tak tam nasypali tolik pepre, ze jsem se malem udusil:-D Na Filipiny ale dobry!Read more

Laguna