Philippines
Sagbayan Sur

Panglao naar Danao

August 31, 2023 on the Philippines ⋅ ⛅ 29 °C

De volgende ochtend worden we door de man van het resort afgezet bij het busstation. Daar staat al een jeepney, maar nog geen grote bus. De jeepney (een omgebouwde oude jeep die ooit na de 2e wereldoorlog is achtergelaten door de Amerikanen, blijkbaar onverwoestbaar) gaat ook naar Tagbilaran en is ook goedkoop dus onze backpacks worden aangepakt en op het dak geslingerd en we moeten in de jeepney gaan zitten. Er zijn 2 banken dwars achterin. Steeds meer mensen komen erbij en na een tijdje zeg ik nog tegen Erik hij gaat vast zo rijden als hij vol is. Maar vol is hier een ander begrip. Als er echt 0 mm meer over is op de banken en we op elkaars lip zitten schuiven ze wat houten bankjes in het midden waar ook gewoon nog mensen op kunnen zitten. Er kunnen bankjes bij tot helaas onze benen. Wij zitten knie tegen knie dus daar kan geen bankje meer tussen. Als we gaan rijden zitten we met 34 man in het busje. We liggen helemaal in een deuk en de rest van de bus moeten lachen omdat wij het zo leuk vinden. Zelfs als we een foto maken lacht heel de bus netjes mee. Na een plakkerig ritje komen we aan. Ook hier worden we bij het uitstappen meteen geholpen. Waar wil je heen en meteen instructies waar je bus staat. Het laatste busje naar Danao is een gewoon personenbusje. Maar ook hier geldt bij ons passen er 3 naast elkaar hier 4. We kopen 5 plekken omdat er anders geen plek is voor onze tassen. Na een prachtige rit dwars door Bohol zijn we op onze volgende plek. En dat voor nog geen 20 euro reiskosten.

Onze volgende slaapplek is een bamboo hut op een boerderij. Heel basic, gelukkig wel eigen badkamertje maar alleen koud water. De boederij heeft koeien, geiten, varkens, honden, katten, eenden, kalkoenen, konijnen, kippen en een haan. De eigenaresse is erg aardig en zit vol met verhalen. Voor het avondeten wandelen we 2 km naar het dorp. Elk huis waar we langs lopen roepen mensen ons na. Kleine kinderen vallen haast om als ze ons zien. Maar allemaal zo lief en aardig niks opdringerigs. Ze zijn oprecht zo blij om je te zien.

Sagbayan Sur