Спутник
Показать на карте
  • День 1

    Några timmar i Hamburg

    20 июня 2022 г., Германия ⋅ ⛅ 16 °C

    Efter en inte helt smärtfri resa från Köpenhamn, där vi både drabbades av personpåkörning i Danmark och ett okänt tågstopp strax utanför Hamburg, rullade vi till slut in på Hamburg Hauptbahnhof. Jag blir alltid lika faccinerad över hur fulsnygg stationsbyggnaden är. Och fullt vimmel på de flesta av dygnets timmar. Efter obligatorisk selfietagning framför Philipsskylten tog jag en kort promenad för att hitta något att äta. Det blev en fantastiskt god ramen och en kall japansk en.

    Efter lite shopping (jag är numera stolt ägare av en batteriladdare till min systemkamera igen) och en latte så var det dags att leta sig ner till spår 14 för att kliva på nattåget mot Munchen. Vilket tåg. Det österrikeska tågbolaget håller successivt på att byta ut sina liggvagnar och jag hade turen att få en som kändes sprillans ny. Riktigt fräsch... Imponerande.

    Tåget hade precis stängt dörrarna och börjat rulla när jag hör några medpassagerare från Norge stå och dividera med tågvärden utanför. Det var en familj med barn som hade beställt en egen kupé för att kunna vara tillsammans, men likväl hade de blivit placerade i två helt olika vagnar. De var helt förtvivlade. Pappan försöker förklara för den oförstående tågvärden att hans son har särskilda behov och att de behöver få vara tillsammans. Jag svor lite tyst för mig själv under en sekund innan jag reste mig upp och fråga om jag skulle byta kupé med dem.

    Bytet skulle visa sig vara ett rejäl nedköp. Från slott till kojja skulle man kunna uttrycka sig. Min nya kupé ser ut precis som SJs gamla liggvagnar och var bebodd av fyra öldrickande mc-knuttar från Lerum. Det kommer bli en lång kväll... Nu sitter vi och diskuterar relationerna mellan Turkiet och Grekland och dess betydelse för Sveriges inträde i Nato med en Italienare från Köln. Livet kunde varit sämre ändå. Imorgon skall jag gå på stadsrundtur, dricka stora veteöl och smygkolla efter bayerska klänningar. Umpa Umpa Umpa detede 🎵🎺🍻

    Natti natti
    Читать далее