Satellite
Show on map
  • Day 2

    Varför har jag inte gjort detta innan?

    June 21, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 16 °C

    Att resa själv och tågluffa menar jag. Så förbaskat kul det är. Jag har träffat så mycket trevliga människor och samtidigt inte behövt kompromissa en sekund. Fy fan va bra!

    Dagen började vid sju tiden av att jag yrvaket stod och kliade mig i håret i tågkorridoren och försökte förstå varför tågvärden inte kom med min frukost 6:30 som utlovat. Det visade sig ha en fullkomligt logisk förklaring, vi var nämligen 75 minuter sena.

    Väl på plats i Hamburg blev det frukost och en kort promenad innan det var dags för "Free" City Tour som jag signat upp mig på några dagar tidigare. Vilken guldgruva. Förutom att jag nu kan allt om Munchens alla kyrktorn och lokala bryggerier så träffade jag också David från Australia och en familj från Detroit. Vi bestämde oss för att gå och äta lunch ihop på ett av bryggerierna vi passerade.

    Där satt vi, med tre kontinenter representerade och åt flottig god tysk mat, drack öl, lyssnade på umpabumpa och löste världsproblem, prata politik, sport och resminnen. Fantastiskt trevligt faktiskt.

    Förutom kyrkkunskaperna så vet jag nu allt om de traditionella bavariska dräkterna? Visste ni förresten att tyskarna uppfann ett smart traffic-light system för att veta vilka kvinnor som var gångbara eller inte på oktoberfesterna? The big secret is på vilken sida man knyter knuten till förklädet. Där bak = änka (keep away). Där fram = för ung (keep away). Till vänster = ute på marknaden. Till höger = gift (lyckligt eller olyckligt, detta förtäljer inte historien)... Coolt va? Tydligen praktiseras detta lite fortfarande på skoj. Jag kommer aldrig mer kunna se en dirdnlr på samma sätt igen 😊
    Read more