Vi behöver inte Lucca...

June 23, 2022 in Italy ⋅ 🌙 26 °C

Vår sista heldag i Rom. Tanken var att vi skulle ge oss ut på en mattur på cykel med romaren, cykelklubbsägaren och kocken Lucca. Men den bajskorven avbokade oss igårkväll. Först blev vi besvikna, men sen bestämde vi oss för att göra vår egen mattur.

Och jag tycker nog vi lyckades. En tur genom Rom, till största delen till fots, och med stopp på alla tänkbara materier och köpa läckra italienska specialiteter. Det finns ju ingen bättre kompis att ha med sig på en sån tur är min lillasyster. Hon ställde upp klockan 08:00 med väldukat frukostbord hemma på balkongen och med en Google Map-karta fylld med ställen med bra mat som hon gärna hade velat testa... Och som om det inte vore nog, berättade hon, hade hon också ett kartlager hon kunde slå på som kontinuerligt kunde tala om för oss var närmsta Gelateria, alltså glassbar, var. Vilket ess hon är!

Kvällen avslutades med en maträtt med ett namn som jag inte kommer ihåg, men lät förvillande lik en Pokemon. Det var helt sjukt, plötsligt rullade det in ett rullbord med en gigantisk stor utgröpt ost och ur den slevade man upp vår pastarätt. De är tokiga de där Italienarna. Men ganska roliga 😜