Brieven aan Zuid-Amerika (2/5)

January 13, 2017 in Chile ⋅ 🌙 26 °C

Beste Zuid-Amerika,

Gelieve ons bioritme niet zo hard in de war te brengen. Het mag echt wel donker blijven na tien uur 's avonds en voor vijf uur 's morgens. Een andere optie is een dag met dertig uur. Vooral 's morgens vroeg komen we tijd tekort.

Als je niet weet wat voor weer het gaat worden, hebben we liever niet dat je zegt dat het waarschijnlijk goed weer wordt. Als je weet dat het slecht weer gaat worden, hebben we liever niet dat je zegt dat je niet weet wat voor weer het gaat worden. En als het buiten koud is hoeft de verwarming binnen ook niet op dertig graden.

We hebben graag stempels als aandenken in ons paspoort, maar de manier waarop je grenzen nu getrokken zijn is wel een beetje overdreven. Doe er ons voortaan ook aan denken dat we sigaretten kopen aan de juiste (dus goedkope) kant van de grens. En dat we er te veel meenemen als we een aantal dagen de bewoonde wereld verlaten. Kan je bovendien ook op letten dat de Israeli's geen nationale parken meer in brand steken? Dan kunnen we er terug rustig, verantwoord en legaal sigaretten roken.

Leg ondertussen aan je chauffeurs ook eens uit wat nu juist de functie is van een zebrapad.

We begrijpen dat er verschillende busmaatschappijen zijn. Het zou wel handig zijn als er iemand een overzicht heeft dat up-to-date is, bijvoorbeeld de toeristische dienst. Dan hoeven we niet alle kantoren in de stad af te lopen. Als dat niet kan, dan zouden we het appreciëren als de busmaatschappij zelf weet hoe laat hun eigen bus vertrekt.

Graag ook bussen die vertrekken op een menselijk uur.

Het zou ook makkelijker zijn als je de mayonaise niet per centiliter verpakt, of toch dat de verpakking ook opengaat zonder zakmes. Servietten maak je best van papier, niet van plastic.

Er bestaan overigens nog andere voedingsstoffen dan suiker en vet die ook lekker zijn. Gelieve ook ons fruit niet af te pakken aan de grens. Een appelsien kan echt geen kwaad voor het biologisch evenwicht. Wees dan eerder wat bezorgder om wat er uit ons darmstelsel komt.

Aardappelen tellen trouwens niet mee als groente.

Karaoke is ook leuk als je de buren niet wakker houdt. Gelieve ook de Amerikaanse toeristen te voorzien van een volumeknop. En indien de bietensapdrinkende, stenenstapelende medemens op de ukelele wilt spelen, dan kan die ook eerst zijn instrument stemmen.

Hasta luego,
    Tine en Toon.