Brieven aan Zuid-Amerika (3/5)

February 16, 2017 in Bolivia ⋅ ☁️ 19 °C

Beste Zuid-Amerika,

Gelieve ons gestel wat minder op de proef te stellen. Plaats ons niet voor het dilemma tussen te weinig zuurstof om rond te lopen en te heet om buiten te komen. Onze ledematen hebben westerse afmetingen, dus kunnen ze best wat meer plaats gebruiken. Aan tafel, in bed, en vooral in de bus.

Gelieve ook wat meer aan de verwachtingen te voldoen. Het mag bijvoorbeeld wel wat regenen in het regenseizoen. Drie dagen hitte gevolgd door hagelstorm is niet wat we ons daarbij voorgesteld hadden.

Belangrijkste opmerking misschien wel: vervang je leger soldaten door een leger vakmensen. In de eerste plaats elektriciens, timmermannen en loodgieters. Probeer ook de combinatie elektriciteit en douche te vermijden. We voelen ons niet op ons gemak met al die loshangende kabels. Graag ook slotenmakers die het slot niet ondersteboven plaatsen, zodat we de sleutel automatisch de juiste kant opdraaien.

Misschien kan je ook eens een bekijken in welke omstandigheden de mensen in de mijnen werken. Een stofmasker en een paar handschoenen kunnen geen kwaad. De combinatie dynamiet en pure alcohol is dan weer geen goed idee.

Graag zo snel mogelijk een opleiding defensief rijden voor alle chauffeurs. Rijstroken zijn geen suggesties. Zebrapaden evenmin. Gelieve er geen sport van te maken om overstekende voetgangers de pas af te snijden. Kan je ondertussen ook de verkeersaders nog eens herbekijken, zodat op het spitsuur niet iedereen door dezelfde drie straten moet?

Het is best fijn dat de taxi's zo goedkoop zijn, maar tenzij we staan te zwaaien hebben we geen taxi nodig. Het heeft dus geen zin om te roepen en te toeteren als je ons passeert. Soms wil een westerling ook gewoon wandelen.

Wat de populaire muziek betreft, bestaan er ook andere liedjes dan diegene die je terugvindt op het album Latino Hits volume één. Wat de westerse muziek betreft, de jaren tachtig en negentig zijn ondertussen al weer even voorbij. Wat de traditionele muziek betreft, graag wat meer inspiratie. Als er enkel liedjes te over plaatsnamen bestaan, klinkt de radio als het register van een atlas.

Liedjes kunnen trouwens ook zonder panfluit.

Het mag allemaal ook iets ecologischer en efficiënter. Moet echt alles in een plastic zakje verkocht worden? Voor reizende mensen is een zakje water, melk, confituur of yoghurt niet erg handig. Anderzijds zou een zakje in de wasserette wel van pas komen. Dan hoef je geen gekleurde draadjes meer in onze kleren te naaien om te weten wat bij elkaar hoort. Bespaart een hoop tijd en moeite, en zorgt gegarandeerd ook voor minder verdwenen sokken en verongenoegde klanten.

Twee makkelijk te onthouden verzoekjes om af ter ronden. Behandel je honden wat meer als kinderen. Behandel daarnaast ook je kinderen wat minder als honden.

Hasta luego,
    Tine en Toon.