Nya bekantskaper i Coffs Harbour

January 3, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

Dagen började på hotellrummet i Port Macquarie och skulle sluta hemma hos Dayna och Matt flera mil norrut. Efter utcheckningen från det lite nedgångna hotellet hade vi fyra timmar till godo innan det var dags för nästa bussresa med destination Coffs Harbour. Vädret var soligt men en aning blåsigt och lätta moln fyllde delar av himlen. Vi styrde stegen mot stranden och passerade hundratals stenar som kantade strandpromenaden. Varje sten var unik med omsorgsfullt målade konstverk på. Vissa var minnesstenar med kärleksord till en bortgången familjemedlem, andra var hyllningar till artister och ölmärken.

Strandpromenaderna här är aldrig tråkiga utan är fyllda med olika typer av människor, hundar, skateboards med mera. Det finns alltid något att fästa ögonen på. Vi tittade på surfarna ute i vattnet och försökte ta till oss tekniken - om några dagar skulle det bli vår tur att surfa på vågorna.

Vi hittade en bänk i solen högt uppe på en av utkikssplatserna över stranden. Vi konstaterade hur lyckligt lottade vi är som har varandra och att vi än en gång är på en spännande långresa tillsammans. Underbart att för några veckor slippa vardagsbestyren där hemma. Vi insåg att vi hade noll koll på vilken veckodag det var. Vi lever i nuet och njuter av varje dag. Stort tack till syster Linnéa och mamma Gullvor som tar hand om våra pälsklingar där hemma <3.

Dagen fortsatte efter den sentimentala stunden där på bänken. Vi köpte take away lunch och hämtade våra stora väskor som var kvar på hotellet. En promenad senare på 15 minuter i strålande sol och med 20 kg väskor på ryggarna kom vi fram rätt möra till busstationen. Efter en liten väntan kom bussen och resan till Coffs Harbour började.

Tre timmar senare mötte Dayna och Matt upp oss på busstationen i Coffs Harbour. Vi hade hyrt ett rum i deras hus över natten (AirBnb) och efter ett varmt välkomnande kände vi att detta var två människor som vi gillade. Det var inte tyst många sekunder under bilresan. Vi kom fram till deras fina hus som låg några minuters promenad från stadens restauranggata och hamn. Rummet vi fick var ljust och fint inrett med tillhörande badrum. "Hey guys, do you want same wine and cheese?" Vi gick ner till köket där de dukat upp med spännande ostar, kex och vin - vilken fin gest. Under ca en timmes tid pratade vi om allt mellan himmel och jord. Verkligen supertrevliga och intressanta människor!

Uffe och jag fixade till oss lite extra och gick ner till restauranggatan. Vi valde en indisk restaurang som visade sig servera utsökt mat. Restaurangen bredvid serverade kinesiskt och vi kunde inte låta bli att tycka synd om kvinnorna som jobbade där. De hälsade på varje person som passerade men ingen valde att slå sig ner vid ett av deras bord. Vi ångrade lite att vi inte valde att stötta dem.

Efter en trevlig middag gick vi ner till hamnen och vidare till Muttonbird Island Nature Reserve. Lite frusna i vinden valde vi att inte gå hela vägen upp för berget. Vi träffade på två unga hippisar som visade oss konster de kunde med en "pinne" och berättade att de skulle fortsätta resa hela livet, life is an journey. Kvällen fortsatte på ett nöjesfält och senare på en trevlig bar innan det var dags att krypa ner i sängen.