Resan till Fraser - Hur svårt kan de va?

January 7, 2018 in Australia ⋅ ☀️ 29 °C

Denna morgon vaknade vi utvilade i vår king-size säng på 22:a våningen på det lyxigaste hotellet än så länge på vår resa. Placerat längs strandpromenaden i Surfers Paradise. Idag hade vi en spännande dag framför oss med lång körning hela vägen till Fraser Island i vår hyrbil.

Vi spenderade ju gårdagskvällen till att söka upp bästa rutten för att ta oss till Fraser Island, också känt som Great Sandy Island som är världens största sand ö!

Vi kom fram till att bästa sättet att ta oss till vårt förbokade boende på Eco Beachcamp på denna gigantiska sand ö var att ta färjan från södra spetsen av ön från Rainbow Beach. Det skulle totalt ta 5:30h att köra från Surfers Paradise till vårt boende för 2 nätter, som vi fick boka för ett halvår sedan för att få plats.

Vi gottade oss ordentligt vid hotellpoolen fram tills 11 och det var dags för avfärd. Var inte fel att variera allt strandhäng med lite poolhäng. Vi hoppade in i vår Kia Rio på det bästa tänkbara humöret, nu var det dags för roadtrip med egen hyrbil igen som är vårt absoluta favoritfärdmedel när vi är ute och reser. Vi skruvade upp radion och sjöng med till alla top100 sommarhits genom tiderna som rullade på radion, det är ju trots allt deras sommar här nu. Vi stannade till för en kort lunch längs vägen för att sedan cirka 4 timmar senare rulla in i Rainbow beach.

Vi bävade lite för hur överfarten skulle gå till då vi läst på online om att det krävs 4wd för att ta sig runt på ön samt ett permit för att få köra på ön, varav vi hade ingetdera. Vi hade ställt förfrågan till Enterprise, hyrbilsföretaget i förväg om att vi ville uppgradera till en 4-Wheel drive men när vi hämtade ut bilen vid Gold coast så förklarade de att de var helt slutsålda att de till och med hade överbokat alla 4wd:s. Men vår plan nu var att ta oss till ön och vårt resort med vår 2wd för att sedan hyra en sandtålig SUV 4x4 på plats för att utforska ön. Vi kollade ju i förväg på färjeföretagets hemsida där biljettpriserna var specificerade $120AUD t/r för Car/4wd. Då måste det ju betyda att man kan åka över antingen med vanlig bil ELLER 4wd eftersom det var ett slash emellan.

När vi gled genom byn försökte vi se om vi kunde se några skyltar med mer information angående överfarten till ön. Först när vi kommer ner mot stranden där skyltarna med bild på färja pekat kommer det en skylt som säger "No 2wd beyond this point". Nu kom första knytningen i magen, kommer vi inte ens komma över med vår bil? Vi tänkte att de kanske överdriver då grusvägen som gick förbi skylten såg hur packad och bra ut som helst. När vi kör några hundra meter längs vägen och möts av monster truck efter monster truck med 4x4 på sidan på samtliga bilar börjar vi bli tveksamma. Nu tog den packade grusvägen slut och övergick till lös sandstrand. Bara de meterna jag var ute i sanden när jag skulle vända kände jag att bilen började sladda även om vi inte fastnade och att det fanns en väldigt god anledning till att 2wd inte var tillåtna. Skit också. Vad gör vi nu?

Vi ställde bilen där vi stod för att se om vi kunde gå ut sista biten till färjan och se om vi kunde komma på en lösning. Det var lättare sagt än gjort att tänka i den 40gradiga värmen och solen gassade på max så trots att vi gick utan någon packning höll vi på att smälta bort totalt. Ända lösningen vi kom att tänka på var att ringa resortet och fråga om de kunde hämta oss vid färjan om vi åkte över utan bil. Men inget svar, direkt till telefonsvarare. Tydligen kass teckning på ön.

Vad är plan B då? Vi kan ju inte åka över utan någon plan på hur vi tar oss 1h med bil, utan bil, till vårt boende. Vi åkte tillbaka till parkeringen där skylten var som sista anhalt för 2wd. Klockan var nu 15:30 och sista färjan gick 17:00. Jag började ringa runt till alla 4wd uthyrningsfirmorna i hela Rainbow beach. Ingen av dem hade bil att hyra ut till oss omgående. De flesta hade 7 dagars väntetid och en firma kanske kunde fixa en till morgondagen. Dubbel skit! Vi hade ju redan bokat och betalt boende men hade ingen möjlighet att ta oss över till ön. Louise ställde sig längs vägkanten och ut med tummen i hopp om att vi skulle kunna lifta över till ön. Tyvärr ingen lycka med liftandet heller, ingen som ville stanna och plocka upp oss och tiden började också rinna ut.

Vi kollade upp om det fanns andra överfarter där man kunde komma över med vanlig bil. River Head låg 2h iväg med bil och en färja som gick om 2:45h alltså borde vi ha 45min tillgodo även om det var en dryg resa. Frågan var ju bara hur vi skulle ta oss från Kingfisher Bay där färjan anländer till Eurong som ligger på andra kusten. Vi hade hittat en taxi service, tydligen den ända på ön med endast 1 taxibil som vi ringde för fullt för att fråga om de kunde hämta oss. Dock samma sak där, inget svar utan direkt till telefonsvarare. Plan C var nu att se om vi kunde hyra en 4wd vid River Head som vi sedan kör över till ön med färjan 18:45. Vi fick snabbt svar att det inte fanns någon chans då alla bilar var uthyrda och även om någon hade bilar inne så var det en säkerhetsgenomgång på ca 1h på hur man kör på ön för att hämta ut bilen, vilket innebar att vi aldrig skulle hinna både köra dit och hämta ut bil.

Vi fick nu förlika oss med att vår första natt på ön var vaskad. Trippel bajs. Men vi hade fortfarande ingen plan på hur vi skulle ta oss till ön ens dagen efter. Vi ringde tillbaka till firman som sa att de kanske kunde ordna en 4wd till dagen efter för att se om vi kunde hyra den 2dagar med en övernattning på ön som vi hade kvar. Efter många om och men med samtal fram och tillbaka så erbjöd de att vi kunde hyra ägarens pickup med 4x4 med manuell växellåda. Det var ju snällt av dem att försöka hjälpa oss nu var det bara priset och betalningen kvar, vi hade ju inte frågat tidigare i all hets. $620AUD skulle de ha för två dagar med färjeöverfart och permit, mer än 4000kr. Jesus Kristus tänkte vi, är det värt det för 1 dag på ön? Tidvattnet skulle komma 10 på förmiddagen på tisdag vilket gjorde att det bara blir en hel dag på ön med bilen. Nej, det var det faktiskt inte värt.

Vad är vi inne på nu? Plan D, E? Vi satte oss och åt middag på en indisk restaurang och försökte komma på en lösning på vårt missöde. Vi resonerade att det var ockerpris då det borde vara mycket billigare att hyra en 4wd på en vanlig hyrfirma och sen köra över. Närmsta flygplats var i Hervey Bay där de stor firmorna hade närmaste kontor. Eftersom vi inte hade något boende för natten och klockan var nu närmare 20 bestämde vi oss för att boka ett billigt boende för natten i Hervey Bay med planen att hämta ut en bil där tidigt imorgon.

Vi hoppade in i bilen igen med något sämre humör eftersom vi förlorat första natten på Fraser Island men ändå glada att vi hade varandra. 2 timmar med snabb men varsam körning i nattsvart mörker med varning för vilda kängurus längs hela vägen. Framme i Hervey Bay checkade vi in på vandrarhemmet och började direkt söka efter bil för morgondagen. Inga 4wd alls fanns tillgängliga. Det de hade var Mitshubishi Outlander AWD (= All wheel drive). Hmm...skulle vi chansa och beställa en sådan för att köra över till ön? Vad har vi för alternativ?

Vi bokade då det inte kändes som vi hade så mycket annat val. Efter utökad efterforskning på nätet där 98% avrådde från att köra över på ön med AWD speciellt genom ön som vi skulle, det hade kunnat gå bra att köra på stränderna men var väldigt tydligt avrådande av att köra till Eurong med en AWD då risken att fastna var överhängande. Vi läste också på villkoren för hyrbilen vi precis bokat "all offroad driving is prohibited". Quadruppel skit också. Vi kunde dock avboka hyrbilen utan kostnad.

Nu gör vi ett sista försök annars får vi bli utan Fraser Island helt och hållet på vår resa, vilket vore otroligt synd. Vi skickade ett meddelande till taxibolaget på ön och bad om att få åka från Kingfisher Bay till Eurong imorgon om vi tar 9am färjan över utan bil.

Nu var klockan midnatt och vi gick till sömns helt ovetande om hur morgondagen skulle utspela sig. Fortsättning följer...