Queenstown och Glenorchy

January 16, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 8 °C

Vi vaknade upp i vår moderna lyxvilla med utsikt över Lake Wakatipu som är sjön som hela Queenstown gränsar till. När jag stekt ägg och Louise tillagat sin gröt så njöt vi av vår frukost innan det var dags för att packa ihop våra ryggsäckar igen med lite nytvättade och väldoftande kläder. Eftersom vi har blivit av med vår kameraladdare till vår Nikon på resan så bestämde vi oss för att ta en tur på stan och se om det fanns någon kamerabutik som hade reservladdare till salu. Vi strosade på Queenstowns gator och hittade en butik som hade laddare men till 10x priset som de säljs för på Amazon. Så efter att kontoutdraget säger -55k redan så bestämde vi att vi tar bilder med våra telefoner på resterande delen av vår resa.

Vi tog to-go-kaffe och hoppade in i vår Mazda Axela och körde till Bob's Cove som skulle vara en liten gömd strandskatt 20 minuter utanför Queenstown. Förmodligen bortskämda av alla vita finkorniga sandstränder i Australien blev vi inte så imponerade av den steniga strandrämsan längs Bob's Cove. Men vi hade en mysig stund nere vid vattnet där vi passade på att skriva på resebloggen och äta lunch. Precis, pastasallad såklart.

Nästa hållpunkt och övernattningsort för de kommande två nätterna var Glenorchy. En liten lantlig by med vacker omgivning och massor av vandringsleder. Mest känt för diverse storslagna filminspelningar som tagit plats här. Bl.a. Narnia, Sagan om ringen, Hobbit-filmerna och Wolverine. Här tog vi in på ytterligare ett glamping tält, precis som vi hade på Fraser Island bara för några dagar sedan. Men detta kändes betydligt mer som riktig camping. Det var lite mindre, ingen toalett och dusch inuti tältet och man behövde ett externt batteri för att få tillgång till ström. Det kändes supermysigt, lite som en mjukstart på vårt campingliv de kommande 9 dagarna med husbil som vi ska brumma runt med på öarna efter vi checkar ut här.

När vi utforskat campingen med dess "general store" som Louise spenderade lång tid att kolla genom hela sortimentet med närodlade produkter och annan krimskrams. Hon funderade länge på om hon skulle köpa en sagan om ringen-faktabok som hon var så fascinerad av som tonåring. Hon beslutade sig för att hon nöjer sig med att rida runt och fantisera om att hon är en alv när hon ska på en rundridning i Isengard imorgon. Vi delade en glass innan vi gav oss ut på en rofylld kvällsvandring runt en av sjöarna i närheten. En ganska händelsefattig dag i våra mått mätt men nog så underbar.