Devonport och hemresan

January 27, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 27 °C

Sista morgonen vi vaknar med AC inställd på 21 grader blåsandes för fullt. Sedvanligt kaffe och lite FaceTime-samtal hem började morgonen bra. Inga spikade planer för denna sista dagen i Auckland och på vår femveckors resa. Men vi hade fått många tips om vad vi kunde hitta på från Louises gamla studiekamrat från Belfast, Aiden. Beslutet föll på att vandra längs Queens street och kolla i butiker samt uppleva storstads viben för att sedan ta färjan till Devonport, ett mycket mer avslappnat ställe bara 15 minuters båtresa från centrum. Det blev faktiskt jag som shoppade mest till bådas stora förvåning, ett par solbrillor och en piké. Kändes ganska fel att köpa ett par solglasögon sista dagen på resan men jag har konsumerat, eller rättare sagt förbrukat två par solglasögon redan på resan. De ligger på botten av två olika sjöar i Australien. Som tur är så är det inga dyrbara brillor utan "swag" från jobbet. Därav investerade jag i ett par nya som jag hoppas kan vara till nästa solresa med jobbet till våren. Dessutom är det kul med saker från komplett andra sidan jordklotet från Sverige. Efter shoppinggatan begav vi oss till Devonport som var en av Aidens rekommendationer. Smidigt med bara en kvarts båtresa var vi framme och redo för mat. Louise drog med mig till ett högrankat ställe med mycket vegetarisk mat. En mycket god bananmilkshake blir mitt starkaste minne från restaurangen. Eller ja, just det managern av stället hette Ufuk (You fuck) vilket vi tyckte var lite kul. Vi strosade rundor på de lugna gatorna i lugnan ro och badade fötterna längs strandkanten innan vi tyckte det blev dags att bege oss tillbaka till staden och den högre pulsen.

Väl tillbaka hade vi ett par timmar innan taxin som vi bokat skulle avgå till flygplatsen. Louise spenderade en lång stund i en tebutik, vi pratar lätt 30 minuter innan jag får ut henne och hon snubblar på en skylt som säger "Cat café". Ingen högoddsare att hon ville in där vilket jag definitivt unnade henne. Jag tog en slushie och njöt av värmen tills hon var klar med kelandet av katterna på kattkaféet.

Resan till flygplatsen och de långa flygen vidare hemåt gick bra. Av erfarenhet har vi båda svårt att sova på flygen och bävade för kommande jetlag så vi har investerat i receptfria no-jet-lag tabletter från ett apotek. Tveksamt om det gör någon skillnad men om så även bara lite placebo så är det totalt värt det. Nu sitter vi på sista sträckan mot Kastrup och skriver detta sista inlägg för denna resebloggen.

Ska försöka göra en kort sammanfattning av de två länderna vi besökt utan världens längsta utläggning. Det är till att börja med två ganska olika länder och resmål. Vilket har passat oss perfekt då det känns som två helt olika typer av resor i ett. Australien upplevde vi var det solsäkra landet med fantastiska stränder och extraordinärt trevlig och social befolkning. Klockren solsemester med bästa tänkbara klimatet kombinerat med äventyr och upplevelser. Helt klart ett land vi båda kände ett sug att komma tillbaka till. Fast då möjligen som arbetande istället för turister då det negativa med Australien var att det upplevs som enormt dyrt att leva där. Dock är det ju i relativitet med deras inkomst som är betydligt högre än i Sverige.

Nya Zeeland var helt klart det visuellt vackraste landet som vi någonsin besökt under våra rundresor. Det är en överdos av mäktiga vyer över hela sydön var man än befinner sig. Mer regn och något svalare väder än i Australien. Man acklimatiserar ju sig snabbt och tycker att 25 grader är svalt. Så vädret påminner helt klart om en Svensk sommar. Skulle man rekommendera någon att välja mellan Australien eller Nya Zeeland att åka till så beror det helt vad man är ute efter för semester. Vill man se unika saker och uppleva äventyr i dess rätta bemärkelse, så är det extremsporternas hemland Nya Zeeland jag skulle rekommendera. Personerna som vi stött på under rundresan i Nya Zeeland har helt klart varit mycket trevliga men lite mer Skandinaviska i den bemärkelsen att de är mer reserverade och tilltalar dig först om du initierar ett samtal till skillnad från Australien där alla frågar hur din dag varit även om du bara träffar dem för 5 minuter i kassan på IGA (Australiens ICA).

Så sammanfattat blir Australien landet vi kan tänka oss all leva och bo i och Nya Zeeland det rekommenderade resmålet som bör besökas men en gång känns just nu som lagom just nu. Det man ska ha i åtanke är ju att vi bara har sett små, små delar av dessa två länder under våra 5 veckor på rundresa. G'day from Uffe och Lojsa! <3