En händelserik dag i New York City

December 14, 2014 in the United States ⋅ ☁️ 6 °C

Vilken fantastisk dag vi har haft in the Big Apple!

Efter en välbehövd natts sömn gick Uffe och jag till ett café för en frukostdejt. Jag valde granola med yoghurt, banan och torkade frukter - mums! Uffe valde en varm macka med bacon, ägg och majonäs. Kaffe led de ingen brist på då de tog varje chans de fick att fylla på våra muggar. Vi sa nej tack upprepade gånger men de passade ändå på att fylla på när vi hade fullt med mat i munnen och inte kunde säga nej.

Vi mötte upp med resten av gänget och promenerade till Central Park. Så vacker kontrast med växtligheten och skyskraporna! Förutom massa pigga joggare mötte vi även söta ekorrar som hoppade från träd till träd.

Efter besöket i parken tog vi tunnelbanan till West Village - New Yorks gamla kvarter. Vi gjorde våra första shoppingfynd i en liten butik med indiskt tema. Grabbarna smet iväg till närmaste pub för att ta sig en öl. Vi bestämde oss för att promenera till Ground Zero (där World Trade Center en gång stod) och på vägen dit hittade vi en italiensk restaurang med riktigt bra mat. När vi var mätta och belåtna fortsatte vi in mot centrum och skyskraporna. Helt makalöst att se alla dessa vackra byggnader som sträcker sig mot himlen. Tappat räkningen på hur många "wow" som kommit från mina läppar. Ground Zero berörde oss verkligen och vi tog en stund och tänkte på dagen den 11/9 2001 då många miste sina liv och familjemedlemmar. Där de båda tornen stod är nu två stora gropar med symboliska vattenfall som rinner ner i avgrunden. Längs med står namnen på alla som dog.

Vi gick till the Financial District och Wall Street för att sedan fortsätta promenera längs vattnet mot Staten Island Ferry. Vi tog gratisbåten för att kika på Frihetsgudinnan - vilken tjusig dam! Kvällen spenderade vi sedan på julmarknaden i Central Park. Emmie hittade ett fint armband och julstämningen var på topp! Det kluriga var att hitta en taxi hem i vinterkylan. Efter ca en timme gav vi upp och tog tunnelbanan hem. Vi avslutade dagen med kinamat och somnade sedan trötta av intryck och upplevelser.