Idag har vi verkligen haft en fantastisk dag i soliga Mexiko. Vi började dagen med att äta frukostbuffé på hotellet. Där fanns en uppsjö av både mexikanskt och amerikanskt att välja mellan. Priset var 95 kronor per person, lite dyrt för vår budget men absolut värt det. Eftersom det inte finns så mycket att göra i Chetumal ringde vi Europcar igår för att lägga till en dag på kontraktet. Jag hade tittat ut ett vackert utflyktsmål för dagen - Mahahual. När jag läste om Mahahual skulle det ta 1.5 timmar att köra. Dock när jag slog in det på Google Maps så skulle det ta över 2 timmar. Lite väl långt så vi bestämde oss för att åka till Laguna de los Siete Colores, Lagunen med de sju färgerns i Bacalar. Enligt Tripadvisor skulle det vara en sjö olik alla andra sjöar.

Vi tog taxi ut till flygplatsen där vi skulle hämta upp bilen. Väl framme var flygplatsen stendöd, inte en människa att skåda. Den snälla taxichauffören visste var Europcar hade sitt kontor och körde oss dit. Ingen hade informerat kvinnan bakom disken att vi skulle hämta bilen redan idag men hon ringde ett samtal och löste det. En röd Dodge Attitude rullade fram och vi satte oss bekvämt i framsätena. Vi hade ställt in Google Maps på adressen och började köra enligt vägbeskrivningen. Något vi snabbt lärde oss var att vara extra vaksamma på vägen. Stora vägbulor var placerade lite här och där men var inte speciellt bra utmärkta. De smälte så pass bra in i vägen att vi vid ett flertal tillfällen tog dem i hög fart. Tur att det inte var Jaguaren där hemma vi körde med ;).

Efter ca 40 minuters körning rullade vi in på den lilla vägen som enligt Google Maps skulle leda fram till Lagunen. Vi möttes av en militär med gevär och han förklarade snällt att vi kört fel och att Lagunen var en bra bit iväg. Vi körde tillbaka på vägen vi kom från och letade efter skyltar med en simmande gubbe. Tillslut kom vi fram. För att parkera och bada behövde vi betala en avgift, 1.50 kronor per person. Helt okej pris ;). Lagunen var helt fantastiskt och som namnet antydde skiftade vattnet i flera olika färger. Vi och flera mexikanska familjer njöt av det svalkande vattnet. Jag brukar inte gilla att vara under vattnet och bli kastad med men gav det en chans till Uffes glädje. Det var faktisk rätt kul att åka på Uffes axlar och bli slängd i vattnet. Det roligaste var dock att försöka slänga Uffe i vattnet.

Vi köpte godis av en ung kille längs vattenbrynet för att hålla hungern borta en timme till. När klockan närmade sig 15.00 hoppade vi in i vårt vrålåk och körde till ett hotell i närheten. Menyn var verkligen sliten men innehöll billiga rätter. Jag beställde in vegetariska tortillas och Uffe kycklingtaco. Vi blev båda besvikna på maten som inte var särskilt god. Uffe hällde på massa sås som kom i en liten skål. Den var så stark att den brände i munnen på honom och han tvingade i sig maten med glansiga ögon och svettig panna. Vi styrde sedan hemåt för en liten tupplur på hotellet. Lojsan gillar att sova lite på eftermiddagarna.

När det blev middagsdags kollade vi upp restauranger i närheten. Vi bestämde oss för en restaurang som serverade lokal mexikansk mat. Vi beställde in vin och två stora köttbitar. Det var verkligen gott men det godaste var enligt mig det hembakta brödet vi fick i väntan på huvudrätten. Vi skålade för en underbar dag tillsammans.