Bland polerade soptunnor och svindyr öl

March 30, 2022 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 25 °C

Nu tar jag vid efter att Louise lagt grunden och skildrat resan till Dubai och vad vi varit med on fram tills nu.
    Louise har berättat om en fullspäckad föregående dag med mycket aktivitet omkring och i downtown Dubai. Gårdagskvällen vill vi helst glömma med tanke på resultatet, men får väl nämna ett par rader. Lite i 23 lokal tid gav sig farsan och jag ut för att se om någon sportbar i närheten visade Sveriges playoff match mot Polen. Vi hade inte jättehöga förhoppningar men tänkte att vi kunde iaf ta en svindyr öl och sen gå tillbaka till lägenheten och kolla via TeamViewer/Fjärrskrivbord via en dator hemma i Sverige. Ja, det låter onödigt omständligt vilket det också är men Arabemiraten har blockerat allt vad VPN heter och mycket där till som inte är åtkomstbart på nationellt plan via internet. Det gör att vi inte kan nå Svenska TV kanaler här ifrån.

Framme på första sportbaren bara 100m från vår lägenhet frågar vi om de kan sätta på Sverige mot Polen? Hon bläddrar igenom alla Bien Sport-kanaler och hittar även Sveriges playoffmatch. Lyckliga blev vi och hela sportbaren med alla dess 10+ TV-skärmar fylls med blågult. Ingen som blev irriterad vad vi upplevde. Ett gäng pakistanier som spelade biljard och några tyskar som fick kolla på vad som sändes. Vi beställde in en hink med öl. Lika förbluffade som tidigare när vi sitter som snillen och översätter AED till SEK med dålig huvudräkning och några öl innanför västen och kommer fram till som tidigare att alkoholen är extremt dyr här och vi betalar över hundralappen per 33:a. Matchen i sig nämner jag inget om. Farsan svor hela vägen från baren hem och ville gå 10min innan matchen var slut. Måttligt besviken med andra ord.

Nu till vad vi gjorde torsdagen den 30/3. Efter en intensiv och fullspäckad föregående var planen för dagen strand häng.
    Med målsättning att bara njuta av värmen och uppleva hur "Beach life" kan vara i Dubai. Vi hade gjort research tidigare efter familjevänliga stränder och fastnade för La Mer Beach som låg 18minuter från vårt boende med bil. Det som lockade var att de byggt en strandby med diverse restauranger, aktivitetsparker, lekplatser och annat som kringaktiviteter. Med facit i hand kan vi varmt rekommendera La Mer till eventuellt framtida resenärer till Dubai.
    Farmor lena och farfar Per började promenera mot stranden då det ofta blev trångt i taxibilarna med 5 resenärer medans jag, Louise och Junie hoppade in i en taxi. Visade sig vara en ganska stor strand med en North och en South beach, vilket vi såklart hamnade i vars en ända på initialt. Vi blev avsläppta på main beach och de andra på stranden närmast vårt boende. Men ingen skada skedd, vi glassade på respektive håll innan farmor och farfar kom gåendes längs stranden. Eller det var åtminstone vad Louise såg framför sig. Per gick parallellt med en liten knubbig gubbe som använde en handduk över huvudet för att skyla sig från solen. Louise tyckte det såg så roligt ut att de tog jämna steg längs strandkanten att hon utbrast, "Där går Per med frugan". Anledningen att farsan gick längs stranden med sin nyfunna kamrat var att han blev tillrättavisad när han gick barbröstad längs strandpromenaden av ordningsvakter. Mamma som var mer anständig fick promenare vidare och kom tätt efter via den mer bekväma strandpromenaden.

Vad är mer värt att nämna för intresserade läsare där hemma? Blir ju förmodligen lite tjatigt men det som återkommer i Dubai är hur rent och hur dyrt det är här. Hur det återspeglades idag var att när vi anländer står det en kille och polerar en soptunna med sin putsduk. Det är helt otroligt mycket arbetskraft som jobbar med att hålla rent att de förmodligen ibland blir uttråkade och försöker hitta saker att göra. Men även skinande rena papperskorgar har dem. Det som får vara sinnebild för hur dyrt det är när Louise som är höggravid gick för att lägga sig på en solstol på stranden och stolförsäljaren kommer och vill ha motsvarande drygt 400SEK för en strandstol?! 100-150kr har man ju varit med om tidigare men 400KR tar priset. Louise sa tyst att hon inte planerade köpa loss hela stolen och så gick vi och slog upp vårt strand tält längre ner på stranden. Lyckat blev det ändå när Louise kom underfund med att hennes gravidbula var perfekt gjord för att ligga i mitten av Junies badring så att hon kunde sola ryggen. Happy wife, happy life - as you all know!

Efter en heldag på stranden var vi tillbaka i lägenheten för att ladda batterierna för att sedan gå ut och käka middag på kvällen. Jag och farsan var nyfikna på att hitta en Liqour store för att se hur priset var där då vi än så länge bara köpt öl ute på restauranger tidigare . Eftersom vi ändå skulle handla mer frukost så passade vi på att ta en promenad. Efter handlat kassarna fulla på Spinneys som butiken hette var vi lite bittra över att där skulle finnas en alkoholbutik men vi lyckades inte se någon. Precis när vi skulle ge upp och börja gå hemåt ser vi ett hål i väggen utan skyltning och en vanligt garageport till ingång. Utan en vänlig person som pekade oss i rätt riktning hade vi nog inte hittat. Vi frågade inte utan vi måste sett mycket törstiga ut efter öl då han sa "the entrence is over there" när vi gick och letade. Vi plockar på oss några öl och det är dyrare än systembolaget på det mesta förutom någon Whiskey som farsan hittade, han blev nästan besatt så billig den var i förhållande till allt annat. I kassan blir vi omfrågade om vi är turister, varpå vi svarar ja. Han efterfrågar pass för att få köpa våra öl…
    "Det har vi på hotellet" svarade vi båda. Då får ni inte handla säger kassören. "Men jag är inte turist" svarar jag då. Varpå han vill se min nationella alkohollicens för Förenade arab emiraten.. Det hade jag tyvärr inte heller. Men skam den som ger sig. Jag visade en bild i telefonen på mitt pass som han inte ville godkänna. Men efter lite förhandlande så lyckades vi få ut några öl.

Med batterierna laddade bestämde vi oss för att äta middag utanför vårt egna hotell ikväll. Med 5 olika preferenser är det tufft att hitta något som passar alla. Men vi landade gemensamt på en rooftop resturang och hette Sundowners. Ett riktigt toppenval visade det sig. Tur hade vi att vi tog beslutet att gå vidare efter att blivit inslussade på en grekisk restaurang som var helt öde på samma våningsplan på hotellkomplexet. Vi tittade igenom fönstret och såg Sundownsers som vi kollat ut hemifrån. Med lite dåligt samvete eftersom vi lämnade restaurangpersonalen utan några gäster gick vi in till den mer livfulla rooftop resturangen. Nöjda blev vi samtliga då det var det bästa vi ätit såhär långt på vår vistelse. Mycket nöjda efter en bra kväll med god mat och gått sällskap med Junie som kronan på verket med sitt goda humör avrundande vi dagen på topp.