Backpacking i Sydostasien 2013

October - November 2013
A 29-day adventure by Servin Read more

First royal fuck-up

October 28, 2013 in Malaysia ⋅ 🌧 31 °C

då var det dags, efter ett antal smärre missöden så som att monsunsäsongen var tidig på östkusten så vi fick lägga om resplanen något och som att motorn på flodbåten la av påväg till nationalparken. Förutom detta har hela vår resa flutit på utan några som helst problem.

Men så idag var det dags för ett av de oförglömliga misslyckanden som är så jobbiga när de händer men också de man kommer ihåg och skrattar åt flera år senare. Jag ska börja från början.

Vår plan var att åka från Taman Negara till Penang Island för att komma till en ö då vi saknade strand och bad. Vi gick runt till de olika reseagenterna för vi ville ha så direkt tur dit som möjligt även om det kostade lite extra. Tillslut hittade vi en som lovade oss direkt minibuss från regnskogen där vi befann oss till Penang Island som skulle ta totalt 8h istället för 10h som de andra agenterna erbjöd. Detta kostade oss då 280kr/person vilket är ganska dyrt, men smakar det så kostar det väl tänkte vi.

Vi hoppar in i minibussen kl 10 på morgonen som planerat och när vi har åkt i 5 timmar så stannar bussen i Cameron Highlands (där vi kommit ifrån 2 dagar tidigare) och de förklarar att den bussen vi skulle byta till som gick till Penang Island redan hade gått och det gick ingen ny förens dagen efter...
    Ända sättet att ta sig dit nu var tydligen med lokalbuss och ett antal byten i olika städer.

Suck! :( efter lite tjafs fick vi tillbaka lite av våra pengar och bussbiljetter till nästa stad.
    Vi åkte i två timmar till och kom till en busstation i Ipoh, inte många som kunde flytande engelska där kan jag säga. Men hjälpsamma var de ändå, det kom en busschaufför som förstod var vi ville åka och sa att hans buss gick till en större bussterminal där det gick bussar. Lite billigare biljett också 5kr/pers.

På bussen bestämde vi oss för att hela dagen var ju ändå förstörd på resande så vi kunde lika gärna skippa Penang och bege oss direkt till nästa mål som var paradisön Langkawi som ska ha de finaste stränderna i hela Malaysia. Väl framme vid nästa bussterminal får vi reda på att nästa buss till Kuala Perlis (där färjan till Langkawi går ifrån) går först kl 02:30
    Ungefär då 9h att vänta...för att sedan sitta ytterligare 6h på buss innan vi är framme. Alltså sammanlagt blir det ett dygn på resande fot.

Nu sitter vi här på McDonalds (tack och lov för 24h öppet) i någon muslimsk stadsdel i väntan på bussen. Anledningen till att vi vet är att den är muslimsk är att Louise är ett levande byte för de flesta männens stirrande blickar när vi går förbi och vi har inte sett många kvinnor utan täckt hår. Men vi håller hoppet uppe, som sagt även detta är en upplevelse. Vi hade aldrig åkt lokalbuss eller vistats i dessa områden om inte detta (miss)ödet inträffat. Kanske något att berätta för barnbarnen ;-)

Nu hoppas vi på fem underbara dagar på Langkawi!
    Skål till er alla med en kopp donken-kaffe <3

26 timmar på resande fot

October 29, 2013 in Malaysia ⋅ ☁️ 27 °C

Vårt senaste inlägg skrevs av en trött Uffe på ett McDonalds i staden Ipoh. När klockan närmade sig halv två tog vi våra ryggsäckar och promenerade så sakta till bussterminalen. Väl där så möts vi av ett jättestörigt fyllo som skulle hålla på att fjanta sig. När Uffe gick för att köpa apelsiner petade han mig i håret (något som jag inte uppskattade). Bussen som skulle gått 02.30 var försenad en timme, tjoho tänkte fyllot och satte sig bakom oss och tog smygbilder. Väl i bussen gick chauffören ut och snackade med bekanta i ca 40 minuter.

Det blev ca två timmars sömn för mig men stackars Uffe fick ingen. Klockan nio ankom vi till hamnstaden Kuala Perlis där vi skulle ta färjan till Langkawi. Spektakulära vyer av turkost vatten, öar och söta små fiskebåtar passerade utanför vårt fönster - som vi längtade! Det var två trötta, hungriga, lite smutsliga men lyckliga personer som steg i land på paradisön.

Vårt hotell Altis (85 kronor per person och natt) ligger i centrum. Vi ska bo här i två nätter och sedan flytta till ett hotell med havskänsla. Vi åt på vår första thairestaurang till lunch och vi var noga med att poängtera att vi inte ville ha kryddig mat. Jag tog kyckling med cashewnötter (två stycken nötter hittade jag i rätten) och Uffe åt en halv anka. God mat och trevlig personal.

Vi hade hört om två fantastiska stränder och idag bestämde vi oss för att utforska Tanjung Rhu. Vit sandstrand med krossade snäckskal bredde ut sig och två små öar reste sig ur det blåa vattnet. Vi hade stranden nästan för oss själva! Underbar utsikt för två som har andats storstad i över en vecka. Vi njöt av vattnet en lång stund och sedan blev det ryggläge.

I taxin på väg till stranden rekommenderade taxichauffören en tur med båt där man fick vara med att mata örnar, fiskar, se fladdemusgrottor och glida fram på havet. Väl där möttes vi av en tjej som försökte sälja på oss en tur men vi tyckte priset var för dyrt. När vi kom upp efter vår simtur erbjöd hon oss ett bra pris (två timmar för 200 kronor per person). Vi tackade ja och det var något vi inte skulle ånga.

När vi gled fram med båten såg vi tre giftormar som låg och solade sig i träden. De såg riktigt läskiga ut! Förutom apor, fladdermöss och diverse fiskar blev Uffe kompis med en stingrocka, Johnny. Lite försiktig men förväntansfull sträckte han fram handen med fisk och matade honom. En upplevelse han sent kommer glömma.

Skänker en tanke till Elisabeth (Lillfisks uppfödae) som inte längre finns med oss <3

En dag på en öde ö i Indiska oceanen

October 30, 2013 in Malaysia ⋅ 🌧 27 °C

I morse sov vi ut ordentligt, vi ställde ingen klocka utan tänkte att vi vaknar när vi vaknar. Vilket var helt underbart.

Planen för dagen var att njuta av det himmelska havet som omger Langkawi. Eftersom vi bor inne i staden Kuah där det endast finns en färjehamn så började vi smida planer hur vi skulle lösa detta. De två mest populära stränderna är Tanjung Rhu och Pantai Cenang och ligger båda 30 minuters taxiresa iväg. Eftersom vi besökte Tanjung Rhu igår och ska bo 2 nätter precis vid Pantai Cenang stranden så ville vi göra något annorlunda.

Vi kände oss hurtiga och bestämde oss för att promenera 3km till piren.

Vi hade läst på ett forum om en liten ö utanför Kuahs kust som heter Bumbon Island som skulle vara otroligt fin. Eftersom det inte går någon transport dit överhuvudtaget så var ända lösningen att chartra en egen båt för att ta oss till ön. När vi nämnde för en av båtkillarna att vi ville ut till Bumbon så tittade han lite konstigt på oss och sa "Ni vet att det inte finns någonting där ute. Inga hotell, inga resturanger"

Vi svarade att vi ville ut och njuta av stranden, så vi chartrade en båt tur och retur för 100RM=200SEK

Vilket vi inte ångrar för en sekund!
    Resan till ön tog ungefär 20 minuter och vilken häftig känsla att kliva i land på denna öde ö mitt ute i havet endast omsluten av turkost ljummet vatten.

På vår nyfunna privata paradisö spenderade vi tid med att snorkla, sola och bada i massor. Vi lyckades även få lite glimtar av djur som befann sig på ön. En jätteödla (ca 1m lång) men den var så snabb att jag inte hann få upp kameran. Bakom oss i djungeln fanns även apor och tropiska fåglar som gjorde upplevelsen än mer speciell.

Resan tillbaka till Langkawi var lite "bumpy" då mötande båtar skapade vågor som vi hoppade på. Jag tyckte bara det var roligt men Louise höll fast sig hårt för att inte trilla i :-)

Off topic:
    På vägen till piren snubblade vi över en "Beach Shop" som hade allt man kunde tänka sig för strandvistelsen. Vi shoppade massor av fina strandattiraljer, Louise hittade inte mindre än 3st super snygga bikins som hon inhandlade.

Nu ligger vi i sängen på hotellrummet och har precis ätit Take away, Kongpao Chicken med ris.
    Imorgon bär det av till det nya hotellet Landcons precis vid Pantai Cenang Beach där strandpromenaden också lär vara berikad med mängder av affärer och restauranger.

P.S. För framtida hågkomst så har Louise har haft lite magproblem till och från hela dagen och gjort sina avtryck på diverse toaletter. Uffe´s sammanfattning: hon har varit lite gnälligare än vanligt!

Varma hälsningar från Uffe & Louise till er där hemma! (och Gran Canaria) <3

Magsjuk i paradiset

October 31, 2013 in Malaysia ⋅ 🌧 27 °C

Stackars lilla Louise magsjuka har slagit ut ordentligt under natten. Från att ha varit lite krasslig och haft kramper i magen från och till under dagen så övergick det till hög feber, toabesök varannan minut och hemsk smärta hela natten.

Med det sagt så förstår ni att det inte blev mycket sömn för någon av oss denna natt.
    Jag gav mig ut på morgonen för att leta reda på närmsta apotek med tjänstgörande doktor. Stod och väntade i dörrposten när de slog upp portarna kl 10. Väl inne på Joe´s Pharmacy fick jag bekräftat av en väldigt hjälpsam doktor att Louise drabbats av någon campylobacter bakterie, förmodligen från dålig kyckling vi ätit. Fick utskrivet antibiotika till Louise och köpte även på mig något som skulle förebygga matförgiftning som han sa att alla backpackers var tvungna att ha med sig på sin resa.

När Louise proppat i sig lite penselin och febernedsättande så började hon må lite bättre. Vi checkade ut och satte oss i taxi till vårt nya hotell i Pantai Cenang.

Riktigt fint hotell med två swimmingpooler och enormt stora hotellrum med kylskåp och platt-tv.

Louise kröp ner i sängen för att kurera sig. Jag gav mig ut för att hitta en "laundry service" för att få tvättat den smutstvätt vi samlat på oss under våra första 2 veckor på resan. Efter jag lämnat in tvätten begav jag mig vidare för att upptäcka området och de fantastiska strandremsorna. Upptäckte att vi bor perfekt på strandpromenaden med nära access till restauranger, butiker, spabehandlingar och endast 300m promenad till stranden.

På eftermiddagen unnade jag mig 60min traditionell helkroppsmassage för 70RM, det var gudomligt skönt och avslappnande. Blir garanterat fler under vår vistelse.

På vägen tillbaka tog med mig Italiensk mat hem till hotellrummet för att äta med sjuka Lojsan.
    Som tur är så verkar hon bli bättre hela tiden och hon får behålla maten hon äter :)

Mitt över gatan så anordnades Thaiboxning så jag gick dit och kollade på några matcher. Det var "preview" inför Z1 Royal Kedah World Muay Thai Challenge 2013 som går av stapel imorgon och på lördag här på Langkawi. Det var mest yngre lättviktskillar som fightades ikväll men det var ändå roligt att se. Om Louise är "fit" för det så är tanken att vi ska gå på Thaiboxnings galan imorgon kväll för att se titelmatcherna "Ring-side" :D

Blir inte så många bilder från idag men misströsta inte, det kommer tonvis framöver. ;-)

Peace out from paradise!

Goodbye Malaysia, Hello Thailand

November 1, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 27 °C

1 nov, nästa sista dagen på Langkawi:
    Louise var fortfarande inte helt återställd från magsjukan så hon låg nerbäddad på hotellrummet hela dagen med jämna "roomservice" besök av mig med måltider under dagen. Under omständigheterna hade hon nog det hyggligt genom att streama Djurakuten på iPaden i behagligt luftkonditionering.

Jag spenderade dagen genom att sola och bada på stranden. Gick längs stranden för att se hur lång strandremsan var...den var lång, efter 45 minuter nådde den sitt slut och det var bara att vända hemåt rödbränd på axlarna.

Kvällen spenderade vi genom att mysa till det på hotellrummet och kolla på film då Louise fortfarande hade så pass ont i magen att hon inte kunde gå ur sängen
    Lojsan mår bra i magen igen
    Lojsan mår bra i magen igen
    Story!
    . Det får bli Thaiboxning i Bangkok istället.

2 nov, sista dagen på Langkawi och resan till Koh Lipe:
    När vi vaknade så var Louise som en ny människa. Pigg och alert utan magkrämpor, antibiotikan verkade ha kickat in.

Vi åt frukost och checkade sedan ut från vårt hotell. Vi blev upphämtade med minibuss för att ta oss till "Speedboaten" som skulle ta oss till Koh Lipe. Först körde vi inom emigrations kontrollen för att få våra "Exit" stämplar från Malaysia. Vidare åkte vi till hamnen där båten skulle gå ifrån kl 2 pm ... där satt vi tills 3:30 pm innan det var dags att åka (lite drygt) men jag svalkade mig med ett par öl medan vi satt i solen och svettades.

Efter ungefär en timmes fartfylld åktur så närmade vi oss Koh Lipe. WOW! Om vi kom från paradiset, så var detta än vackrare. Det ända som är bekymmersamt med att vara här, är att det inte går att beskriva med varken ord eller bilder hur upplevelsen är att omges av otroliga vyer man bara sett på film. Kan ju vara en av anledningarna till att många filmer just spelats in här på Koh Lipe i Thailand.

När vi kom i land fixade de så vi fick stämpel i passet. Sen hoppade vi på första bästa tuk-tuk med all vår packning och bad han köra oss till Forra Diving Resort. Väl framme fick vi en bungalow gjord helt av bambu precis på Sunrise Beach. Det var häftigt att få bo så nära vattnet. Vi promenerade runt på ön och utforskade flera av de sagolika stränderna.

Något vi fått erfara är att det inte är högsäsong här än, på restaurangerna har de sällan det de visar på menyerna. De kommer tillbaka ut från köket efter tagit beställningen " soooly, no haaveh "
    inte bara en gång utan flera.. lite störigt. Man får nästan fråga vad de har att välja på innan så man inte blir besviken när man väl bestämt sig för vad man vill beställa och de inte har det. Lojsan har fortfarande inte fått sin stek som hon har längtat efter i ett par dagar.

När solen gått ner tog vi ett nattdopp i det bläcksvarta havet precis utanför vår bungalow, riktigt varmt och gött var det. När vi kröp in under vårt myggnät i vår bambukoja med endast en bordsfläkt som kylning och alla djurläten precis utanför kändes det som vi var djupt inne i djungeln. :)

Koh Lipe - Vackert som i en sagovärld

November 2, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 28 °C

Efter en natt i bungalow utan A/C hade inte någon av oss fått många timmars sömn. Vi gick upp lite i 8 för att gå och äta frukost. Vi hittade en resturang precis på stranden bara ett stenkast från oss som var super mysig med trevlig personal och världens utsikt (se bild).
    Eftersom vi bara betalt för en natt i bungalowen så diskuterade vi om vi skulle ta ytterligare en natt på samma ställe eller om vi skulle leta upp ett annat ställe med luftkonditionering.

Vi vår båda ense om att vi ville byta till ett boende med A/C för att kunna få en god nattsömn, även om vi bodde mysigt som vi gjorde. Vi bokade ett ställe som heter Mountain Resort som ligger precis vid Sunset Beach som kostade dubbelt så mycket per natt (305kr/person).

När vi checkat ut tog vi våra snorklar och gav oss ut för att utforska havslivet, mängder med färgglada fiskar av olika slag simmade runt bland korallerna. När vi solat och var nöjda åt vi lunch där vi delade bord med en äldre tysk som hade rest runt om i hela världen som delade med sig av flera av sina erfarenheter. Efter lunch var det dags att bege oss till nästa boende och strand och se om det var värt de extra pengarna.

Solklart värt det! Vi tog tuk-tuk hit och blev bemötta med välkomstdrink när vi checkade in och sen bar två thailändare vår packning till en super härlig stuga med utsikt ut över havet. Kunde inte bli bättre, dessutom har vi nu aircondition :)

Går inte poängtera tillräckligt många gånger hur sagolikt vacker omgivningen är och bilderna ger tyvärr ingen riktig rättvisa. Det är som att leva i en "fairytale".

Tar en stentrappa ner från berget vår stuga är belägen på så kommer vi ner till en privat strand med samma glasklara vatten som bemött oss tidigare här på Koh Lipe. Vi njöt hela eftermiddagen med att snorkla tillsammans hand i hand i denna gigantiska swimmingpool med underbara fiskar.

Nu har vi ätit middag på hotellrestaurangen och planerar för Krabi och Railay Beach som är nästa stopp på vårt äventyr.

Adios säger vi från Koh Lipe, Drömmarnas Ö.

Resan till Railay beach

November 3, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 31 °C

Väckarklockan väckte oss redan klockan sju i morse för att vi skulle hinna packa ihop, äta frukost och ta oss ner till båten. Frukosten var riktigt bra, första buffén vi ätit på hela resan. Hotellet fixade gratis transfer och vi fick till och med våra tunga väskor burna fram till båten. Inte helt fel tyckte mina brända axlar. Vilken skillnad det är på att bo på ett finare hotell!

Båtresan som tog ca en timme gick smidigt och lätt. När vi ankom till Pak Bara blev vi guidade till kontoret där vi skulle spendera en timme innan nästa etapp på resan började. Med hjälp av min it-kille lyckades jag ansöka om ett spännande jobb jag hittat. Nu är det bara till att hålla tummarna!

Innan det bar av köpte vi några bananer och nötter som fick bli vår lunch. Bilresan tog fyra timmar och under den tiden lärde vi känna ett spanskt par som egentligen skulle till Pipi Island men efter lite båtstrul så de åkte med oss till Railay beach. Framme i Krabi tog vi en Pick-up taxi med öppet flak till Ao Nang. En jättesöt Thailändsk familj var med i taxin och jag lyckades tyvärr skrämma den minsta dottern. Gjorde lite "fina" grimaser till henne så hon skulle skratta men hennes reaktion var den motsatta.

Det går endast att komma till Railay beach med båt då höga bergvägar gör det omöjligt att ta landvägen. Berget och klipporna gör Railay beach till ett klätterparadis som är känt världen över. Vi var som sagt tvungna att ta ännu en båt och den här gången fick vi vada ut i vattnet (på grund av tidvattnet) för att komma till och från båtarna. Äntligen framme tänkte vi och gick till den närmaste restaurangen för att fylla våra hungriga magar. Jag fick äntligen min efterlängtade 200g biff.

Nu njuter vi på vårt nya boende Railay Phutawan Resort (200 kr per person och natt) som är beläget vid en grotta nära East Railay Beach och 10 minuters promenad från West Railay Beach. Vi blev bemötta av en Shemale (hen hade dock glömt att raka bort mustaschen. Träffade även en skägg klädd "dam" med tuttar och högklackat på förra boendet) och en man som glatt visade oss stugan. Vår stuga består av tre vackert inredda rum och är lätt det lyxigaste vi bott på under resan. Vi har redan börjat nalla öl och snickers från minibaren :)

Nu ska vi mysa till det framför tvn med en kopp te till mig och kaffe till Uffe.

Kram från oss och alla hen.

Railay beach till Ao Nang tur och retur

November 5, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Idag har varit en riktig mysig dag, en sån som man tänker tillbaka på med ett leende på läpparna. Efter att ha sovit som två stockar fick vi frukosten levererad till vår lilla mysiga altan där vi satt och tänkte tillbaka på allt spännande vi varit med om. Vi diskuterade även vad vi ville göra idag och kom fram till strandmys och en tur till Ao Nang skulle stå på schemat.

Först utforskade vi East beach som tyvärr inte hade så mycket strand att erbjuda, vi fick dock handlat myggmedel, solskydd och snacks. När vi skulle gå till West beach kom Uffe på att hans snorkel låg kvar i stugan så han sprang för att hämta den. Under tiden spanade jag och aporna på varandra. Efter en stund kommer han haltandes tillbaka. Det visade sig att flip flopen hade vikit sig i nedförsbacken och all vikt hade kommit på stortån som blivit dunkandes lila. Vi lyckades ta oss ner till stranden. Vi fick tyvärr inte vara ifred för ett gäng kvinnor som med 10 minuters mellanrum kom och ville erbjuda massage. Vi sa "kanske senare" till en kvinna som hette Ya och det fick vi ångra. Hon kom en gång i halvtimmen och tyckte det var dags för massage. Jag flippade ur efter ett tag och sa NO WE WON'T!! Efter det lämnade hon oss ifred (stolt Lojsa).

Senare när jag ligger på mage säger Uffe att han ska bada lite, okej tänkte jag och sen tänkte jag inte mer på det. Tiden gick och jag började undra var han tagit vägen. Gick ut för att bada och var säker på att jag skulle hitta honom bland semesterfirarna men icke. Plånbok och mobil låg kvar på handduken så han hade inte kunnat gå och köpa mer öl till oss. Jag väntade och letade med blicken längs stranden men kunde inte hitta honom. Nu var jag orolig att något hänt honom. Jag gick längs stranden till jag kom till klippväggen som delade Raily beach från Ao Nang och hittade honom glatt simmandes. Lättad men lite arg fick jag berättat att han simmat runt klipporna till den andra stranden. Puuh ingen skada skedd denna gången. <3

Efter att ha kliat och räknat myggbett hemma i stugan betalade vi 100 baht för att ta båten till Ao Nang. Där shoppade vi och tittade på alla semestrande svenskar. När vi skulle ta båten tillbaka så hade den officiella båten slutat gå. Vi hade blivit lurade. Nu var det bara privata båtar kvar som kostade skjortan om man inte hittade några att dela med. Efter en halvtimmes väntan kommer ett annat par. Resan hem gick på 200 baht, inte så farligt trots allt.

Puss och kram från oss och ladyboys i receptionen (fyra stycken)

En helkväll i Patong

November 6, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 27 °C

Vi vaknade upp inför vår sista dag i Railay Beach. Vi hade beslutat oss för att ta oss direkt till Phuket som nästa mål. Vi kikade runt för att se vilket alternativ som skulle passa oss bäst. Färja, Speedboat eller longboat + minivan. Eftersom vi ville njuta av en avslappnad dag till vid stranden så letade vi efter en eftermiddagstur och det fick bli färjan som gick direkt från Railay Beach till Phuket kl 3.15pm varje dag.

Vi avnjöt vår förmiddag genom att gotta oss vid stranden fram till lunchtid. Efter vi ätit lunch så begav vi oss till Railay Shooting Range som vi kikat in när vå vandrat förbi till och från stranden varje dag. Louise var speciellt exalterad att skjuta med pistol för första gången.

Vi valde ut två pistoler, en Desert Eagle (High power) och .38 Magnum, 10 skott med varje.
    Det kostade skjortan men det var det värt för att få skjuta riktiga eldvapen, det är en speciell känsla :)

Efter denna upplevelse hämtade vi våra väskor på hotellet och begav oss ner till stranden för att ta färjan. Färden från Railay till Phuket gick smidigt och tog ca 2h. Framme väntade minibussar som körde till de olika hotellen som ingick i priset. Vi hoppade in i bussen som gick till vårt hotell vid Karon Beach. Växellådan på minibussen pajade under resan och vi blev ståendes en kort stund. De fixade en ersättningsbuss som kom efter bara 5-10min som tog oss resterande bit till våra hotell.

Vi gjorde vid oss på hotellrummet och beslutade oss för att ta oss till Patong för att spendera kvällen där. Efter att stoppat ett par tuk-tuk lyckades vi pruta ner priset till 250 baht. Vi hoppade in i ekipaget som var klätt fullt i neonbelysning och chauffören dunkade på Bob Marley på hög volym, riktigt mysigt. Väl framme i Patong tog vi en kebab för att lugna våra magar för att äta lite finare senare under kvällen. I Patong erbjuds vad vi hört bästa shoppingen i hela Phuket så vi strosade runt och kollade utbudet. Vi behövde införskaffa ett nytt minneskort till vår systemkamera då vi fyllt de 10gb vi hade med oss. Vi gick runt och prutade för att få bästa priset på ett 16gb sd-kort, vi ville inte betala mer än 500TBH = 100kr. Vi kom till en dam som skulle ha 1200TBH för ett Kingston 16gb, och vi svarade att vi ville betala 500TBH. Påväg därifrån säger hon "OK, 500"
    Vi betalar och får en påse. När vi sen tar upp minneskortet för att titta på det så har hon stoppat ner ett "no name" kina kopia i påsen. Jag blev förbannad då hon lurat oss när det var ett Kingston vi ville ha. Gick tillbaka och krävde pengarna tillbaka...jäklar vad förbannad tanten blev :P hon började skrika och slå i bordet. Hon erbjöd oss att få ett original minneskort för hon menade att hon inte kunde göra några återbetalningar. Men jag gav mig inte, jag skulle ha pengarna tillbaka då hon försökte blåsa oss! Till sist fick vi det med hårda ord gapade efter oss.

Vår uppfattning av thailändare än så länge är att de är väldigt trevliga så länge man betalar dem utan att ställa krav. Kommer man på fel fot med dem kan de bli väldigt aggressiva och gärna gadda ihop sig.

"For the record" så kom vi till en riktig elektronikbutik precis bredvid där vi köpte ett SanDisk 16gb för 399TBH "fixed price" :)

Efter vår dispyt och shoppingspaning begav vi oss för att uppleva Patongs nattliv. Alla som har varit här vet vad det innebär, inget vi behöver gå in på i närmare detalj. Efter tackat nej till hundratals med folk med "flyers" satte vi oss för att ta en öl. Direkt kom det fram två thailändskor till oss för att prata. Den ena började massera Louises axlar och den andra ville spela fyra i rad med mig. Ganska snart efter tog de fram menyn och började peka på "Lady drink" som de ville att vi skulle köpa till dem. Svenska som vi är övervägde vi det, men resonerade tillsammans att om vi skulle köpa det skulle vi aldrig bli av med dem. Vi ville inte heller ha deras sällskap utan klarade oss utomordentligt med varandras sällskap.

Under kvällen gick vi in på en superfin italiensk restaurang. En sån där som de viker ut tygservetten och lägger i ditt knä efter att ha puttat in stolen till dig. Louise åt lasagne och jag beställde en specialare som de förmodligen inte gjort tidigare. Jag beställde en pasta carbonara, sedvanligt frågade efter vilken typ av pasta jag ville ha...lite halv snurrig efter ölen var det ända jag kunde klämma fram "tortellini" (jag menade förstås "platta spaghetti" tagliatelle). Hon tittatde på mig lite konfunderat och repeterade "Tortellini Carbonara" och frågade vilken fyllning jag ville ha i pastan. Jag insåg mitt misstag men tänkte att jag inte kunde backa nu, så mitt svar blev "beef". Inte ångrar jag det, Tortellini Carbonara med biff var väldigt gott.

Efter att snurrat runt ett tag till i Patong med några smärre missförstånd (förklaras enklast "face to face") så hittade vi till en bar där det inte var några ladyboys som dansade på borden för en gång skull utan ett liveband som spelade massa bra musik, allt från dagens hits till 90tals låtar.

Efter en öl där blev kl 02 och vi tyckte det var dags att bege oss hem till hotellet i Karon Beach (20min med taxi) men vi ville såklart ha det så billigt som möjligt. En kille erbjöd oss skjuts hem på hans motorcykel för 200TBH. Så vi hoppar på båda två bakom honom och beger oss hem. Inte helt förvånande visste han inte var vårt hotell låg så vi blev tagna på en liten sightseeing i Karon Beach. Det gjorde inte så mycket eftersom vi kom hem helskinnade och det var verkligen en adrenalinpumpande åktur. Dock kommer vi nog hålla oss till fyrhjulsdrivna fordon framöver av säkerhetsskäl.

Lar korn! (google translate it!)

Fiskmassage och nytt boende i Phuket

November 7, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 27 °C

Vår dag började med frukost och ett dopp i det blå. Vi hade inte tid att stanna någon längre stund på stranden för vi skulle checka ut och byta boende. Vårt nya boende Third Street Guesthouse (130 per person och natt) visade sig vara en riktig pärla beläget vid Kata Beach. Fint rum som gick i grått och brunt, trevlig personal och nära till både strand och shopping. Supermysigt! Vi passade på att fråga receptionisten om hur vi lättast skulle ta oss till Soi Dog Foundation följande dag och han var verkligen något extra med sina gester och skratt.

Vi åt lunch på en trevlig och lite lyxig restaurang och fortsatte sedan vår promenad till stranden och hamnade tillslut på ett fiskspa. Som det kittlades, Uffe skrattade som aldrig förr! För 15 minuter betalade vi 20 kronor, ett kap om man jämför vad det kostar i Sverige.

Efter någon öl på rummet gick vi ner till marknaden. Uffe hittade en snygg klocka och jag ett armband. Till middag åt vi indiskt och vi var mer än nöjda när vi med fulla magar tackade servitören. Palak Panner är verkligen mumsigt! Om man jämför matpriserna i Thailand så är Phuket absolut dyrast. Stranden och vattnet var inget wow som vi hade trott. Nästa gång vi besöker Thailand hoppar vi det försvenskade Phuket och går direkt på guldklimparna som Koh Lipe. Innan vi gick hem till vårt mysiga rum kikade vi på ladyboys och letade efter djurmat. Imorgon ska vi be vår chaufför stanna till vid en djuraffär så vi kan köpa storpack.

Vi ser fram emot en underbar dag imorgon på djurhemmet.

Kramar