Backpacking i Sydostasien 2013

October - November 2013
A 29-day adventure by Servin Read more

Ankomst till Singapore

October 18, 2013 in Singapore ⋅ 🌧 31 °C

Flygresan gick bra hela vägen från Kastrup till Singapore. Förväntade mig att resan skulle vara betydligt drygare än vad den var :) Hade iPaden fulladdad med filmer och serier (över 20h).
    Tittade på 1 avs. Sons of Anarchy, 2 avs. Homeland, 3 avs. The Good Wife och långfilmen Man of Steel... sov ett par timmar sen var vi framme :) det galnaste var att jag hade ca 50% batteri kvar när vi landade :O

Väl framme i 32 gradig värme gick det snabbt och smidigt. Fick visum direkt, tjejen som jobbade där tittade bara lite snabbt på mitt för ifyllda kort och frågade hur länge vi hade flugit? 13h svarade jag. "Oh shit" sa hon och satte en stämpel i passet :)
    Hämtade väskorna och planerade att leta upp en taxi. Innan vi visste ordet av stod vi i kön till taxibilarna och blev slussade in i en bil. Vi sa vilken adress vi skulle till sen bar det av. Vi kom ganska fort på att vi glömt ta ut kontanter på flygplatsen så vi kunde betala taxin, men lugnade oss ganska snart då vi såg kortterminal i bilen och klistermärke "Accept all credit cards".
    30min senare var vi framme vid vandrarhemmet och resan kostade 20S$=100SEK (mycket billigt) vi lämnade fram kreditkort och taxichauffören som tidigare varit så trevlig och gullig blev vansinnig och började svära något vi inte riktigt förstod :P

Lika glada var vi och checkade in på vandrarhemmet G4 Station i ett privat dubbelrum med AC.
    Vandrarhemmet var mycket fint och perfekt läge. ca 200kr/pers/natt

Singapore var som väntat väldigt rent och fint land, inte någon tillstymmelse till skräp någonstans.

Senare på kvällen besökte vi stadsdelen Little India som låg precis runt hörnet från vandrarhemmet. En mycket häftig och speciell upplevelse, vissa butiker längs gatan hade öppet 24/7 där de sålde massa unika saker som man inte hittar hemma och en väldig massa guld. Vi passade såklart på att äta fantastiskt god indisk mat när vi var där och jag köpte även ett par flip-flops för 10kr :)

Efter det kröp vi till kojs mätta och belåtna.

Orchard Rd, Flyer och Marina Bay Sands

October 19, 2013 in Singapore ⋅ 🌧 31 °C

Gick upp vid halv 10 för att äta frukost, på vandrarhemmet ingick enkel kontinental frukost som dög bra.

När vi gjort oss i ordning gick vi till Orchard Road som ligger på gångavstånd från vandrarhemmet. Orchard Road är känt för sin shopping, där är kilometervis med köpcenter efter köpcenter. Precis när vi kom fram öppnade himlen sig med ett skyfall så vi satte oss på Starbucks i 30min undertiden det regnade och tog en kaffe. Sedan fortsatte vi med shoppingen och för mig blev det ett par sneakers och en ny A&F t-shirt till samlingen. Louise shoppade inte helt oväntat loss på Topshop :)

Efter lunch bestämde vi oss för att promenera (4km) till Singapore Flyer, världens största pariserhjul. Cool upplevelse att se Singapore uppifrån och ta massvis med bilder med vår systemkamera.

Efter turen gick vidare till Marina Bay Sands Hotell. Vilket komplex alltså, går inte att beskriva med ord. Ovanpå hotellet som består av 3 skyskrapor så finns en Skypark med superlyxig swimmingpool och palmer osv. inne i hotellet finns alla de lyxigaste butikerna man kan tänka sig och ett av världens största Casino. Funderade på att köpa ett diamanthalsband till Louise som gick på 4.800.000S$ men de tog inte kredit ;) Ett tips till alla är att om ni inte har sett hotellet tidigare, kolla upp det.

Dagens äventyr hade gjort oss lite trötta i benen så vi valde att ta tunnelbana hemåt som kostade hela 8kr.

Imorgon bär det av till Sentosa Island och bada i sydkinesiska havet.

Sentosa Island och sydkinesiska havet

October 20, 2013 in Singapore ⋅ 🌧 27 °C

Idag var sista natten på G4 Station så vi bestämde oss för att leta upp ett nytt boende. Vi siktade in oss på att komma så nära busshållplatsen för avgående buss till Malaysia som möjligt. Så det blev vandrarhem "Feel at Home" ca 1km från där vi bodde (Little India) även här tog vi ett privat dubbelrum gick på 150kr/pers/natt.

Efter att ha ätit frukost och duschat checkade vi ut vid 11 tiden.

När vi kånkat och lämnat av all vår packning på det nya vandrarhemmet gav vi oss ut för att köpa bussbiljett till Kuala Lumpur för avgång måndag kväll. Väl framme skulle de ha dubbla priset jämfört med vad vi hade sett online men problemet för oss var att hemsidan låg tillfälligt nere vilket var anledningen till att vi gått dit
    Andra vandrarhemmet i Singapore
    Andra vandrarhemmet i Singapore
    . Vi valde att avvakta och hoppas på att vi skulle kunna boka online senare.

Sedan var det dags att ge oss av till Sentosa Island för att bada i sydkinesiska havet. Vi hoppade på första bästa tunnelbana som gick till den hållplatsen vi visste vi skulle till...dock visade sig att vi hoppat på "circle line" så vi fick åka 26 hållplatser i över 1 timme innan vi kom fram, när vi kollade på linjekartan kunde vi genom ett spårbyte kommit fram på 4 hållplatser istället...men men, shit happens. Fick ju mycket valuta för de 8kr som tunnelbanan kostade.

Sedan tog vi expresståg över till ön Sentosa och hoppade av vid "Beach station". Det fanns massvis med vackra vita sandstränder längs hela vägen. Vi valde bara att slå oss ner vid en av dem. Vattnet var gudomligt skönt, något svalkande från de 34 graderna i luften men ändå extremt varmt. Var även en vigselceremoni som skulle utföras i solnedgången precis på stranden där vi låg, väldigt romantiskt. Efter några timmar på stranden och lite gyllenbrun färg var vi nöjda och begav oss hemåt (den snabba vägen).

Nu ligger vi och tar det lugnt i vår queen size säng och har precis bokat buss till Kuala Lumpur imorgon kl 19 och vandrarhem precis i City Center för de två första nätterna.

Nu ska jag väcka Louise så vi kan ta tunnelbanan till Chinatown och vandra lite och äta gott. Blir kanske även en liten bio (Machete Kills).

Bye :)

Mustafa Centre och avresa till KL

October 21, 2013 in Singapore ⋅ ☁️ 30 °C

Åter till gårdagskvällen så tog vi tunnelbanan till Chinatown för att äta kinamat hade vi tänkt. Vi var vrålhungriga så efter att ha gått förbi ett par restauranger så gick vi bara in på en på måfå.
    Vi beställde in någon sorts kycklinggryta...men när vi fick in det visade sig att de bara delat kycklingen hel med ben, skin och allt och slängt ner i grytan! Var inte en bit med rent kött, så vi åt nudlarna som vi beställde. För det fick vi pröjsa 50S$ = 250kr totalt inte värt det :P
    Så nu har vi bestämt oss för att bojkotta allt vad kinamat heter...och kineser för resten av resan pga. den äckliga maten. Massa andra konstiga rätter hade de också på menyn som fiskhuvud och fårmage m.m

När vi vaknade i morse kollade vi på klockan...den var 11:50! 10 min till ut-checkning. Så vi fick eld i baken och packade ihop våra väskor.

Vi bestämde oss för att gå till Mustafa Center och äta något på vägen. Vi körde på det säkra kortet och gick in på en lite finare indisk resturang och käkade lite Tikka Masala. Inne på Mustafa Center som var 5 våningar stort kan man med enkelhet beskriva som Asiens Ullared x100 :) dock var det "märkes"-varor alltihop där inne så det kostade ändå ganska mycket trots det var billigt.

Efteråt så beslutade vi oss för att leta efter ett utomhusgym för att få lite träning gjord. Vi kollade på Foursquare och begav oss till närmast på kartan. Vi hittade till ett utomhusgym där vi började prova på, det visade sig vara för äldreboendet som låg där och personalen började kolla väldigt argt på oss så vi gav oss vidare ganska kvickt. Nästa anläggning vi vandrade till låg ca 5km iväg och visade sig tillhöra ett fint hotellkomplex med vakter så där hade vi ingen chans att komma in. Men vi fick motion genom promenaden i vart fall om man ska se det positivt.

Nu ska vi hoppa på bussen till Kuala Lumpur som tar ca 5h och sedan ska vi checka in på Submarine Guest House som ligger 190m från där vi blir avsläppta med bussen och kostar 75kr/pers/natt.

p.s. Lojsan har jagat alla katter hon har fått syn på (se bilder) d.s.

Puss & kram från Uffe & Lojsan

Shopping, Bio och utforskande av KL

October 22, 2013 in Malaysia ⋅ ☁️ 16 °C

Resan från Singapore gick verkligen ypperligt. Vi lyckades få världens lyxbuss med fullt fällbara fåtöljer som var superbekväma. För andra som planerar att backpacka i asien så rekommenderar jag att köpa alla bussbiljetter online där det är halva priset jämfört över disk trots att det är samma buss. Resan tog totalt 6h med en matpause på ca 45min så vi var framme i Kuala Lumpur ungefär vid midnatt.

Vi tog fram gpsen och gick mot vad vi trodde var vårt vandrarhem. Det visade sig att de hade två vandrarhem med samma namn inom gångavstånd... de var jätte hjälpsamma och receptionisten från där vi skulle bo kom och mötte oss så allt löste sig smidigt.

Idag har vi mest haft som mål att utforska staden
    Glad Louise leker med pinnar
    Glad Louise leker med pinnar
    . Vi hoppade på tåget (mono-rail) till ett större köpcenter i City Center där vi shoppade lite och käkade lunch. Lojsan kedjade fast sig i Topshops provrum som vanligt...och hittade en del guldkorn hon rekryterade till garderoben.

Sedan tog vi tåget vidare till Petronas Twin Tower för att besöka det jättelika köpcenter som var på de 6 nedersta våningarna i tornet. Riktigt coolt att bara stå nedanför denna byggnad kan jag bekräfta, vi ville åka upp till utkiksplatsen på 86:e våningen men det var slutsålt för dagen. Vi har bokat tid på torsdag fm innan vi åker vidare mot Cameron Highlands för att åka upp i tvillingtornet.

På kvällen begav vi oss till Jalan alor för att äta middag längs gatan där de står och säljer "street food", mycket känt område i KL som var värt att testas. Maten var väl inte det godaste vi ätit men upplevelsen var speciell.

Efter middagen gick vi till närmsta biograf som låg på ytterligare en gigantisk galleria. Det var bara en amerikansk film som gick ikväll, Escape Plan med grabbande Stallone och Schwarzenegger så den blev det. Fy fan vad kallt de hade i biosalongen! Tror ACn var inställd på 15 grader, vi satt och huttrade hela filmen igenom medan malaysierna satt påpälsade med långärmat och jeans.
    Ytterligare anmärkningsvärt var att inuti denna galleria var det en berg och dal bana som slingrade sig i taket där folk åkte i full fart...riktigt häftigt!

Imorgon blir det utfärd till grottorna Batu caves som ska bli spännande tycker vi båda två :)

Puss och god natt!

Semester är att slippa stressa

October 23, 2013 in Malaysia ⋅ ☁️ 27 °C

Gårdagen började med en lång sovmorgon och en lugn frukost bestående av rostat bröd med jordgubbssylt och flingor (som vi köpt själva). På vårt hostel Submarine Guesthouse (70kr/person) träffade vi två trevliga svenskar och två holländare. Det som är tjusningen med att backpacka är att man träffar så många nya människor och att man får tips om var och var man inte ska åka. Vi fick bland annat reda på att öarna som vi hade tänkt besöka (Redang och Perhentian) hade stängt ner och tog inte emot fler besökare på grund av monsunsesongen var tidig. Vanligtvis brukar regnet komma i mitten av november. Vi får helt enkelt fått tänka om och ändra våra planer.

Lite fundersamma begav vi oss med tåg till Batu Caves, en resa som tog ca 45 minuter. Väl där kan man inte låta bli att bli fascinerad av den vackert formade bergsväggen. Batu Caves består av tre grottor varav en med inträdesavgift (dark cave). Dessa grottor har ett religiöst värde för hinduer som vid vissa årstider vallfärdar dit för att hedra gudarna. För att ta sig in till grottorna måste man först traska upp för en gigantisk hög och brant trappa. En magnifik staty i guld vaktar trapporna och skänker ett lugn till platsen. Väl inne i den största grottan möttes vi av nyfikna apor som vant tjuvade läsk och andra föremål från besökarna. Bebisaporna var det sötaste vi sett hitintills på resan.

Det var en mycket lyckad utflykt. Vi provade vegetarisk mat för första gången på resan och Uffe blev tvkändis då ett filmteam frågade om han ville hälsa glad Deepavali till det indiska folket. Resten av eftermiddagen spenderades till fot i city center. Uffe hade läst om en outlet som sålde Abricombie and Fitch kläder men efter att letat efter affären i några timmar i 35 C hetta insåg vi att det måste varit en webbshop och inte en riktig affär.

Kvällen spenderades i Chinatown med holländarna vi träffade vid frukosten. Det blev först middag som bestod av nudlar och sen några öl på vandrarhemmet. När mörkret föll begav vi oss till en livlig gata som var känd för sina pubar och klubbar - en oas för festglada backpackers. Uffe blev snabbt poppis och ett gäng australiensare flockades runt honom för att se på hans tatueringar. Efter några timmar insåg vi att vi borde gå hem då vi hade en buss att passa dagen efter. Vi sa tack och hej till holländarna som glatt festade vidare och begav oss hem i natten.

Resan till Cameron Highlands

October 24, 2013 in Malaysia ⋅ 🌧 20 °C

Efter tre spännande dagar i Kuala Lumpur blev det dags att lämna huvudstaden och åka inåt land till vackra Cameron Highlands - Malaysias Skottland. Innan vi lämnade Kuala Lumpur passade vi på att åka upp till Petronas för att se tvillingtornen invändigt och blicka ut över staden. Vi fick först åka upp till 43 våningen till något som kallas skybridge, en bro mellan de två tornen. Där träffade vi en svensk familj som tidigare bott i staden. De gav oss många tips och tillsammans åkte vi upp till 86 våningen med en hiss som färdades 7 meter i sekunden.

Vi besökte sedan Chinatown där jag köpte en väska och uffe ett linne. På vägen dit träffade vi en liten kattfamilj som bodde under en bil. Jag gick in på 7eleven och köpte tonfisk till dem. Så söta! Efter en snabbvisit på vandrarhemmet axlade vi våra backpacks och promenerade till busshållplatsen.

Resan till Cameron Highlands tog fem timmar med buss. Vägarna slingrade sig runt bergstoppar och några centimeter från däcken stupade vägen ner i vackra dalar. Trots den underbara utsikten var det svårt att hålla sig vaken på grund av de sköna sätena. Väl i Cameron Highlands var klimatet annorlunda, svalare och med mindre luftfuktighet. Så skönt att få andas in frisk luft utan avgaser och inte känna svetten pärla sig i pannan.

Vi åt en otrolig god måltid på en västerländskinspirerad restaurang. Uffe beställde en jättehamburgare som han nästan klarade att äta upp och jag en kyckling-och-svampblandning som serverades med ris. Beställde även en tallrik tofu. Till måltiden drack vi en jordgubbssmoothie samt en med ananas. Kvällen avslutades med lite shopping för Uffe. Imorgon ska vi på en heldagstur och njuta av massage.

Puss till er alla

/Louise

Highland's Fullday Discovery

October 25, 2013 in Malaysia ⋅ 🌧 21 °C

Vi började vår dag med nybakade scones med hemmagjord jordgubbssylt och närodlat te, sån frukost skulle man önska varje dag.

Vid 08.45 var det dags att påbörja vår heldagsaktivitet med att upptäcka Cameron Highlands och vad detta vackra område har att erbjuda. Så vi hoppade in i en Land Rover och begav oss ut på äventyr.

Första stoppet var en fjärilsfarm som var lite oväntat spännande att se. Väldigt vackert med fjärilar i alla dess färger som flög fritt i ett jättestort växthus. Där var även diverse andra djur, bl.a. gigantiska vandrande pinnar och vandrande löv. Därifrån åkte vi till Raju's Strawberry Farm och köpte lite mumsiga jordgubbar som vi åt i bilen.

Vidare åkte vi upp i bergen för att se ett av de tre teplantagen som finns i Cameron Highlands. Det var otroligt vackert att se dessa vyer och bilder ger ingen rättvisa utan måste upplevas på plats enligt vår åsikt. Detta teplantaget var nästan 100 år gammalt och det var fortfarande samma tebuskar som blommade fortfarande.
    De som jobbar där har verkligen ett slitsamt arbete med att skörda, de får endast 0.20MR för 1kg te. På en dag kan de skörda ungefär 200kg per person vilket motsvarar 80 kronor för en dags arbete.

Nästa anhalt var Mossy Forest där vi vandrade en halvtimme genom regnskogen. Det var mycket skoj och omgivningen var som i en saga. Vår guide visade också mycket fascinerande växter som användes som alternativa mediciner m.m.

Efter detta åkte vi till tefabriken där allt te som konsumeras i Malaysia tillverkas. Vi tog även en liten lunch och njöt av den underbara utsikten från altanen som fanns där. Vid denna tiden runt lunchtid började även solen titta fram och det blev plötsligt mycket varmare i luften. Passade även på att införskaffa mängder med te och is-te sorter när vi ändå va på BOH fabriken.

Nästa ställe att besökas som Louise sett fram mycket emot var ett Buddistiskt tempel uppe i bergen. Det var verkligen fridfullt av en helt annan nivå än vad man är van vid. Även detta en härlig upplevelse.

På tillbakavägen mot vandrarhemmet så stannade vi till vid Rose Valley som var en botanisk trädgård med mängder med blommor av alla dess slag. Passade även på att karva en en kärleksförklaring till Louise på en kaktus ;-)

Efter en fullspäckad dag är vi nu tillbaka på vandrarhemmet Cameronian Inn (67kr/natt/pers)

Ska strax gå ner till byn och att äta middag för att sedan avnjuta foot reflexology (google it) och massage ikväll :) ska bli underbar och 60min kostar ungefär 120kr.

Puss & kram från malaysiska höglandet!

Hål och båthaveri på väg till Taman Nega

October 26, 2013 in Malaysia ⋅ ☁️ 15 °C

Den sista kvällen i Cameron Highlands tillbringade vi på ett inhemskt spa där vi fick foot reflexology och massage. Våra fötter har nog aldrig blivit så ompysslade och knådade, kvinnorna som gjorde behandlingen var inte lite hårda i nyporna. Den hårda behandlingen gav resultat och vi gick som på moln till massagebänkarna. Massagen var väldigt skön och lite annorlunda. Kvinnorna satte sig på huk över oss och började knåda, rapa lite och gav mig lite smisk på rumpan. Väldigt spännande att prova på spabehandlingar i Malaysia.

Från vårt mysiga hostel blev vi upphämtade av en minibuss som tog oss på en fyra timmar lång och skumpig resa. Vi blev en aning fördröjda då det var en cykeltävling i bergen. Den andra etappen på resan till Taman Negara bestod av en fyra timmar lång båtresa. Efter ca 40 minuter lägger båtens motor av och ja där sitter vi, mitt ute på floden. Som tur var hade båtmannen mobilen med sig och kunde ringa efter en ny båt. Vi väntade i 40 minuter innan den andra båten kom.

Värt att nämna om resa till nationalparken är att Uffe fick för första gången gå på ett hål. Det roliga var att när vi skulle hoppa på båten inser han att mobilen är borta. Han springer in på toan för att se så han inte tappat den där - och för en sekund funderar på att känna ner i hålet. Som tur var valde han att springa till bussen istället och hittar telefonen liggandes i sätet.

Nog om hål och båthaveri. Just nu vilar vi efter en tuff promenad på vårt nya hotell, Holiday View Inn (130 kr per natt och person). Snart ska vi bege oss ut i nationalparken och djungeln på nattsafari med bil. Något som vi har vid ett flertal tillfällen blivit varnade för är iglar som är särskilt vanliga under regnsäsongen. Ska ta på mig heltäckande kläder, spreja massor med myggsprej och ge oss ner till byn för att äta middag och försvinna in i djungeln.

Puss och kram från Tarzan och Jane

Djungeltrekking och världens lägsta...

October 27, 2013 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

Gårdagens nattsafari var mysigt, vi hoppade på flaket på en fyrhjulsdriven Jeep för att bege oss ut i djungeln för att förhoppningsvis få en skymt av några vilda djur. Vi åkte runt i ett par timmar med en liten malaysisk pojke som satt på taket och lyste med strålkastare runtom i träd och buskar, dock fick vi inte syn på så många vilddjur. Det vi lyckades se var ett par leopardkatter, vildgris, någon exotisk fågel och en gullig liten sengångare. Men det mest spännande djuret vi sett var nog skorpionen som vandrade utanför vår dörr ( se bild från igår).

Idag var det 3 timmars trekking och gång över världens lägsta hängbro, Canopy Walkway 35 meter över marken. Efter frukost blev vi hämtade halv 10 med båt som tog oss över floden till nationalparken. Först gick vi över den 600m långa hängbron Canopy Walkway för att sedan vandra upp i djungeln till en utsiktsplats för att njuta över vyn över det tropiska landskapet. Man blev bokstavligen dyngsur av svett efter bara några minuter, men det var bara att bita ihop och gå vidare. I vår grupp som vandrade ingick det förutom oss ett äldre tyskt par, en stor malaysiskt familj med 5 ungar och ett yngre bögpar från Italien, alltså en härlig mix.

När vi kom tillbaka till hotellet efter att ätit lunch så tog vi en lång skön, välbehövlig middagslur för att ladda batterierna.

Nu på kvällen gick vi ner till floden för att sätta oss på en mysig flytande resturang och äta middag. Undertiden vi sitter där och äter våra kycklingspett och nudlar så öppnar sig himlen totalt för världens monsunregn. Trapporna ner till floden ser bara ut som rena vattenfall, något man inte kan föreställa sig om man inte sett det i person. När regnet avtagit något (hade räknats som ösregn hemma) så bestämde vi oss för att jogga tillbaka till vårt hotell. Väl framme så slocknar lampan på verandan precis när vi sätter i nyckeln för att låsa upp dörren...vi inser ganska snart att det var strömmen som gått. Nu sitter vi här med levande stearinljus och sammanfattar dagen och tittar på alla roliga, fina, knäppa biler vi tagit under dagen.

Imorgon kommer bli en pers. Vi ska åka buss i 8 timmar till Georgetown på ön Penang. Men det ska bli härligt att komma till en ö för att förhoppningsvis kunna besöka "playan" och bada lite och ta det lugnt :)