Slovenia
Zadlaz-Čadrg

Tolminklamm und Teufelsbrücke

June 18, 2023 in Slovenia ⋅ ⛅ 21 °C

Vom Cp sind wir mit dem Fahrrad zur Tolminklamm gefahren. Ticket lösen und los. Ist ganz nett zum durchlaufen, man muss über viele Stufen nach unten und oben. Nach dem Ausgang ist die Teufelsbrücke, dann geht man außen herum zurück. In 1 1/2 Stunden waren wir fertig. Eintritt 8€ pro PersonRead more

Kobarid en kloof Tolmin Slovenië

July 23, 2022 in Slovenia ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag vertrokken vanuit Kroatië naar onze volgende bestemming in Slovenië, Kobarid. Reistijd 3 uren.
      Vandaag een zeer warme dag voorspeld van 40 graden...

Eerst een stop bij de Kaufland voor wat croissants en een koffietje.
      Daarna even tanken en de ramen wassen. De auto is echt vuil van het stof door de enorme droogte.

We rijden via de bergen met mooie vergezichten. Midden in de bergen ineens een grenspost voor Slovenië waar we onze paspoorten moeten laten zien en ramen van de auto moeten openen omdat ze willen checken hoeveel personen er in de auto zitten. Raar aangezien we op de autoweg bij de grensovergang nooit controle hebben gehad..

We kregen een melding voor een omleiding vanwege een bosbrand, heel kort waar we langs moesten . We hebben idd de rookpluimen gezien en een aantal blus vliegtuigjes, verschrikkelijk.

Eenmaal aangekomen bij het Triglav Nationaal Park was het weer bochten en leuke typische dorpjes. Een heel stuk langs de Soca rivier gereden met een prachtige smaragd groene kleur.

We hadden kaartjes gekocht voor de Katarina kloof in Tolmin. Echter hebben we nog even getwijfeld om te gaan met 40 graden....Uiteindelijk was het goed te doen en was het veel koeler in de kloof. Prachtige natuur weer. Lekker met de voetjes in het ijskoude water (12 graden).

Daarna naar het huis gereden. Aan drie kanten ingesloten door bergen. Indrukwekkend. Fijne ontvangst door de verhuurders.
      Het huis was verdeeld in drie appartementen en wij hebben het bovenste. Super veel plaats en heel netjes. Ook twee grote terassen met uitkijk op de bergen (zie foto)

Tolmin-Schlucht II

September 12, 2022 in Slovenia ⋅ ⛅ 20 °C

Nach dem Überqueren der ersten Hängebrücke, biegt man links ab und kommt zu der heißen Quelle, die ganz hinten als helle Stelle zu erkennen ist. Da ein herab gestürzter Felsbrocken das Flußbett angehoben hat, ist die Quelle jetzt unterhalb der Wasseroberfläche. Wenn man aber genau hin schaut, sieht man es.
      Im Übrigen, "heiß" ist hier so ne Sache! Die Quelle hat ca. 20°C und der Bachlauf ca. 5-10°C 😁😵‍💫. Die Wärme "holt" sich das Wasser aus dem Erdinneren, indem es durch das poröse Gestein sickert und dann wieder nach oben kommt.

Klamm

July 14, 2020 in Slovenia ⋅ ⛅ 24 °C

Im Parc National Des Gorges De Tolmin fließen zwei kleine Flüsse zwischen hohen geschwungenen Felswänden zusammen. Bei hochstehender Sonne ist die Farbe des Wassers weiterhin so türkis leuchtend wie wir es im bisherigen Flussverlauf schon genießen konnten.

Auch befindet sich hier eine thermale Quelle. Das Wasser sprudelt mit etwas über 20° aus der Erde. Klingt auf den ersten Blick nicht so beeindruckend, bei sonst aber üblichen 9 Grad ist das schon sehr angenehm.

Tolminska korita - Seča

August 5, 2020 in Slovenia ⋅ ☁️ 16 °C

Bovcu danes rečemo adijo. Še dobro, da smo včeraj odigrali golf in punce zipline, saj je današnje jutro bilo hladno, vetrovno in celo malo je škropilo. Pot nas pelje mimo slapa Boka do Tolmina, kjer si, ker imamo čas, gremo ogledati še Tolminska korita. Spet lepa, impresivna narava. Morda je Blejski vintgar vseeno malo lepši :) Kakorkoli, danes je bilo kar nekaj ljudi in nekateri so kar brezobzirni. Vsi čakamo, dajemo prostor drug drugemu, potem pa se najdejo neki “huni”, ko kar mimo vseh dobesedno povozijo vse, se drenjajo...pa idite nekam.

Ogled se zaključi na Hudičevem mostu, spodaj spijemo gratis limonado, potem pa nazaj v avto in proti morju. Mimo Kanala na Soči, Nove Gorice, Ajdovščine do obale. Ker smo po skoraj dveh urah vožnje lačni, gremo v Stazione Parenzana. Restavracija, ki kotira kar zelo dobro tukaj, varijo svoje pivo, postrežba je resnično hitra, hrana zelo solidna. Izkušnja ne razočara.

Končno najdemo tudi našo nastanitev, s teraso, ki ima pogled na Sečoveljske soline in morje. Lepo, mirno, brez gneče. Posedamo na terasi, se odpravimo na kratek sprehod ob obali. Celo do kopanja pride :) Vsaj mami Jasmina se opogumi. Sprehod ob sončnem zahodu počasi zaključimo na terasi, z malo Refoška in malo večerjico. Utrujeni smo malo, lep dan je bil, jutri pa verjetno si sposodimo kolesa in do Pirana.

Zadlaz-Čadrg, Zadlaz-Cadrg