Sweden

August 30, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 17 °C

Die letzten beiden Tage haben wir im wunderschönen Dorf Berghamn an der Höga Kusta verbracht. Hier waren wir letztes Jahr schon einmal und weil es uns so gut gefallen hat, haben wir den Ort genutzt um uns hier mit unseren Freunden Tobi und Martin zu treffen. Die beiden waren in den letzten drei Monaten mit dem Camper in den USA unterwegs und es gab am Lagerfeuer viel zu erzählen. Gemeinsam haben wir einen Ausflug in den Skuleskogen Nationalpark gemacht und sind dort zu einer beeindruckenden Schlucht gewandert. Letztes Jahr im Frühjahr konnten wir diese noch durchwandern. Dieses Jahr war sie leider gesperrt. Jetzt geht es weiter nordwärts.Read more

Back to the roots...

June 11, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 14 °C

Vi lämnar Älvkarleby och kör norrut. Så småningom kommer vi till Höga kusten-bron och slutligen till Berghamn. Där väntar storasyster Kerstin och svåger Hans med stora famnen. Berghamn var mitt (Sten-Åkes) barndomsparadis med dagar då solen alltid lyste fyllda av bad, båtturer, fiske och allsköns andra upptåg.
      Av en gudomlig slump träffade Kerstin sin Hans i vuxen ålder och har nu hans fädernesgård som sin boplats under halva året.
      Berghamn är en riktig idyll som fortfarande är småskalig och inte har drabbats av allt för mycket "utveckling". Kanske lite fler sommarhus men fortfarande ingen affär, bensinstation eller annan service. Byn klarar sig själv i mångt och mycket där alla känner varandra och man självklart hjälps åt när det behövs. Att det dessutom är underbart vackert här inne i viken skadar ju inte.

Berghamn!

June 12, 2022 in Sweden ⋅ 🌙 13 °C

Nu är vi verkligen i hjärtat av Höga Kusten. Det finns mycket som är unikt i den här delen av Sverige som av FN är klassat som ett Världsarv sedan år 2000. Ingenstans i världen är landhöjningen så stor som här, Efter istiden, för typ 10 000 år sedan, har landet höjt sig med nära 300 meter. Landhöjningen pågår fortfarande med nu runt 8 millimeter per år. Det låter kanske inte så märkvärdigt men kommer man tillbaks efter drygt 60 år så sticker stenarna i vattnet upp ytterligare en halvmeter. Det syns utanför vårt gamla sommarhus där nya stenar sticker upp.

Berghamn är ett litet paradis där yrkesfisket numera har en undanskymd roll. Sjöbodarna ligger välskötta på rad även om landhöjningen har flyttat dem upp på land. Stora kajen är nyrenoverad och beredd att ta emot sommarens gästbåtar och ställplatserna är nyklippta och klara. Det finns dusch, toalett, vatten och plats för matlagning till det facila priset av 60 kr/dygn.
      På utsidan av udden som skyddar viken rullar Bottenviken in mot den karga och faktiskt rätt så ogästvänliga kusten. Samtidigt är det otroligt vackert!
      Kapellet med sitt ursprung 1750 ligger inbäddat i sluttningen ovanför hamnen. Perfekt för ett riktigt romantiskt bröllop eller barndop.
      Det är härligt att vara här!