Sweden
Mora

• Day 12

Sundbyholm

August 12, 2022 in Sweden ⋅ ☀️ 25 °C

Nach dem Großstadt Trubel hat es uns wieder mehr in die Natur gezogen. Genauer gesagt nach Sundbyholm an das Ufer des Mälaren Sees. Hier sind wir 2 Tage geblieben und haben auf dem Campingplatz mal wieder den Luxus von Duschen und Wäsche waschen genossen.Read more

• Day 2

Sundbyholms Gästhamn

July 13, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 20 °C

Ankommer Sundbyholms gästhamn som vi bokat plats på insidan med Ybom via dockspot. Kommer in snyggt i bommarna. Men har lite svårt att få i tamparna i bommarnas hål och hålla fast aktern så jag tänkte att jag kliver ut på bommarna och ger båten en knuff åt det hållet vi vill ha båten för nu. Missar dock att ta in i kalkylen att bommar absolut inte är stadiga att balansera på utan något att hålla i sig i. Så när båten åker åt babord sida och skapar ett glapp mellan bommen och båten på styrbord så hänger jag automatiskt med och det säger plums. Som scen tagen ut Göta Kanal eller liknande så hänger jag i relingen tills A kan knuffa tillbaka båten och jag få upp benen tillbaka på bommarna 🙈
      Som tur car så var det bara mina ben som badade och inte hela jag samt att telefonen låg kvar ombord på båten.

Efter mycket om och men var vi äntligen fast. Hungriga till tusen men incheckningen kvar. Planen var att stanna 2 nätter men fick erbjudande om en natt till så vi bestämde oss för att ta den måndag/tisdag ska vi möta upp en annan båt från hemmahamn så kan vara skönt att ligga på samma plats en lite längre tid och vänta in dem.
      Problemet var att vi var tvugna att flytta båten till en plats 2 platser över. Men hungern och allt kaos under dagen gjorde att vi fick dispans att byta plats imorgon innan lunch istället. Så var en kebabtallrik för mig och en Hamn burgare till A i hamnens Cafe/resturang. Blev lite bubbel i båten för att fira att vi överlevde kvällen sen och njöt av solnedgången innan vi tog en tidig kväll.

• Day 3

Sundbyholm dag 2

July 14, 2023 in Sweden ⋅ ☀️ 20 °C

Första natten här avklarad. Vi flyttade båten tilö vår nya plats utan några incidenter och så tog vi en liten promenad kring området efter det. Och bestämde oss spontant för att om vi ändå fick den där extra natten här så kan vi lika gärna boka biljetter till Gyllene Tiders hux flux sommar turne. Så det gjorde vi.

Vid runt Lunch kom Emma på besök i båten. Så vi lunchade på hamn restaurangen och hängde ett tag innan hon var tvungen att åka vidare på andra äventyr.

Vi tog en lugn och tidig fredag kväll. Välbehövt kan jag säga. Stekte på lite fläskfile tillsammans med färskpotatis i båten, sen tog vi en lite kvällspromenad innan vi kröp till kojs tidigt.

• Day 4

Sundbyholm dag 3

July 15, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 23 °C

En natt och dag till avklarad. När. I gick en runda på morgonen för att bla. Slänga sopor insåg. I att det är diesel läckage i hela hamnen. Räddningstjänsten är på plats och de stackarna har hållit på hela dagen med att försöka spärra av och sanera i Hamnen. Ingen vet vilken båt som orsakat läckan heller.

Käkade en enkel lunch ombord, för att sedan köpa med sig en varsin Hamn burgare från hamn restaurangen att äta till middag i båten innan vi sticker till gyllene tider.

Grannbåten som kommer från Hampetorp (nästintill grann klubb hemma i hjälmaren) bjöd över oss till deras båt att föra och hänga. Mycket trevlig kväll.

Gyllene Tider levererade och det var supermysigt.
      Mindre mysigt med kaos långa köer och super dyrt i baren. Men i överigt 10/10 på kvällen ❤️❤️

Mora, Q14700479