Suécia

Viajantes neste local
    • Dia 2

Hjälmarekanal till Mälaren

13 de julho de 2023, Suécia ⋅ ☁️ 16 °C

8:30 startade nedslussningen till Mälaren. Det tog oss ungefär halva dagen. Vi började glida från Notholmen och ju närmre vi kom första slussen ju nervösare kände man sig även om det var extremt njutbart att bara sitta i fören och njuta av vågskvalpet genom kanalen.
      Nervositeten lugnade dock ned sig när 2 från båtklubben överraskade oss i Dockan, kändes skönt att få hjälp av dem från land de första 4 slussarna innan vi fick klara oss själva.

I sista sluss trappan dock släppte de ut för myclet vatten så motorseglaren bredvid oss gick i botten och började tippa över oss. Ingen upplevelse jag önskar göra om. Paniken där var inte rolig när man såg hur deras mast kom närmre och närmre över oss.

Äntligen ute ur kanalen så bestämde vi oss för att brassa på i mars fart till Kvicksund där vi skulle tanka upp. Precis innan Kvicksundsbron upptäcker vi att det luktar sjukt mycket bränt och öppnar upp ena golvluckan och det bolmar ut rök från motorutrymmet. Total panik där ett tag med, innan vi insåg att det var Servopumpen som kokade och pumpade ut servoolja i motorutrymmet. Inte alls roligt det heller. Men helt klart bättre utgång än att något brinner därnere. Så inget mer marsande för oss denna resa innan vi kommer hem och kan fixa med en serbokylare som minst.
      Efter tankningen som gick smärtfritt sånär som på plånboken som grät en skvätt så gled vi vidare mot Sundbyholm men det får bli ett annat fotavtryck.
      Leia mais

Você também pode conhecer este local seguindo os nomes:

Värhulta, Varhulta

Junte-se a nós: