Taiwan
Xingdong

Zondag 17 november 2019

November 17, 2019 in Taiwan ⋅ ☀️ 31 °C

Op tijd ontbeten waardoor we rond rond 9 uur vertrekken uit ons hotel aan het meer richting zuid Taiwan. Eindbestemming Donggang, circa 240 kilometer en de reistijd iets minder dan 3 uur. Eerste uur door de bergen, veel bochten, mooie natuur en tientallen kilometers aan één stuk met Chinese rode lampions gespannen tussen de lantaarnpalen. Zoveel hebben we er niet eerder bij elkaar gezien.
      Na 2 uur de snelweg op, een rechte weg en de laatste 8 kilometer weer binnendoor.
      We komen te vroeg om meteen in te checken want ze zijn nog bezig de kamers aan het schoonmaken. We verkennen de buurt en zijn enigszins teleurgesteld over de locatie en overwegen om in plaats van 2 nachten hier 1 nacht te blijven en eerder af te reizen naar onze volgende bestemming. Groot deel van de winkels en restaurants zijn ook gesloten, niet echt een succes dus.
      Uiteindelijk toch iets gevonden voor de lunch en als we deze achter de kiezen hebben gaan we terug naar onze Homestay.
      Kamer is klaar, we krijgen de grootse van de 6 kamers, deze ziet er prima uit met een lekker bed. Het echtpaar wat ons ontvangt is zeer vriendelijk en kunnen zich redelijk verstaanbaar maken in het Engels. Wat we gewassen willen hebben wordt meegenomen en voor we het weten zit het in de wasmachine. Als we vragen waar een telefoonwinkel is, we willen een nieuw Simkaartje kopen, bieden ze ons aan om achterop de scooter richting het stadje te gaan. Helm op en daar gaan we. Richting telefoonwinkel: daarna trakteren ze ons op ijs en een uitgebreide sightseeing. Ook trekt er een religieuze optocht aan ons voorbij, waarbij knalvuurwerk wordt ontstoken. Wij weten nu wat we morgen kunnen bezoeken. We kunnen hier uiteraard met de auto heen maar ze hebben ook fietsen staan welke we kunnen gebruiken. Door de gastvrouw en -heer is onze stemming voor 180 graden gekeerd en dit hadden we een paar uur eerder niet gedacht.
      ‘s Avond met de auto richting ‘centrum’, wat rondgelopen en gegeten, nog even langs de Seven11 voor wat lekkers op de kamer en dag 10 van de vakantie zit er al weer op.

Xingdong Village, Xingdong, 興東里