• Day 16

Mekong delta

November 9, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag en gisteren hebben we de mekong delta verkend met een tour. Al bij al was het wel een leuke uitstap.

Dag 1 zijn we eerst met de bus naar het stadje My tho gereden. De eerste activiteit was lokale honing proeven. We konden ook de bijenkorf bekijken. Daarna kregen we wat cultuur voorgeschoteld in de vorm van lokale muziek.
    Vervolgens hebben we een kort boottochtje gedaan op een van de kleinere waterwegen. Dat was heel gezellig en had best wat langer mogen duren. Op het einde kwamen we uit aan een soort shopje waar ze kokossnoepjes maakten. In de mekong delta groeien heel veel kokosnoten, daarom dat deze heel veel gebruikt worden. Vers kokossap is btw heel lekker! De snoepjes waren ook heel lekker en bevatten enkel de natuurlijke suikers van de kokosnoot.
    Onze volgende boottocht was op een grotere boot en bracht ons naar een eilandje op de mekong. De lunch was eenvoudig maar lekker. Na de lunch hebben we nog wat rondgevaren. Later bezochten we een prachtige tempel met drie enorme boeddha beelden in . Zeer indrukwekkend!
    Vervolgens mochten we nog 3 uur op de bus zitten om onze eindbestemming, can tho, te bereiken. Maar voor ons zat de rit er nog niet op na 3 uur. We hadden namelijk voor een verblijf in een homestay gekozen ipv een hotel, voor een meer authentieke belevenis. We werden in een minibusje gezet met nog 3 andere toeristen en reden naar onze homestay. De weg er naartoe was vrij hobbelig en letterlijk in the middle of nowhere. We voelden ons toch even in het begin van een horrorfilm. Maar gelukkig kwamen we aan bij onze homestay en bleek deze heel gezellig net naast het water te liggen. Onze kamers waren houten hutjes, met een klein badkamertje en een deftig bed. Meer hadden we niet nodig. We waren niet de enige groep die daar verbleef en er was een gezellig atmosfeer. Na zo'n lange dag hadden we toch wel honger gekregen en gelukkig werd er avondeten voorzien. Aan onze tafel zat een Canadees joods koppel dat de leeftijd van onze ouders had. Zij waren heel praatgraag en hadden al veel gereisd. Er zat ook nog een Brits meisje bij van onze leeftijd. De gesprekken waren dus dik in orde, zeker toen het happy water erbij kwam! Dit is Vietnamese rijstwijn, een beetje zoals jenever :)
    Uiteindelijk was het tijd om in ons bedje te kruipen. En toen was er het mysterie met de banaan. We hadden namelijk twee bananen in onze kamer liggen en toen we terug waren was er nog maar 1.
    Wat was er gebeurd?
    A) Steven had de banaan al opgegeten
    B) er was een aapje in onze kamer geweest
    C) er had een rat onze banaan opgegeten
    Het antwoord vinden jullie onderaan!

Dag 2 begon met ontbijt in de homestay gevolgd door een boottochtje naar de cai rang floating market. Hierbij worden de producten verkocht vanop een bootje aan andere bootjes. Het was echt een hele leuke en chaotische ervaring.
    Na de markt stopten we aan een eilandje en konden we fietsen huren om naar een schuilplek van de vietcong te gaan kijken. Dit was eigenlijk een soort bos van ficus bomen die al 4000 jaar oud waren en die practisch horizontaal groeiden.
    Een volgende stop was aan een noodlemakerij, we mochten hier ook proeven.
    En dat was al weer het einde van de trip. Na een eenvoudige lunch in can tho, was het weer de bus op voor 4 uur.

Het antwoord op het mysterie met de banaan is c. Spijtig genoeg was de locatie rond het water perfect voor ratten en deze konden ook door spleten van ons hutje naar binnen. We hebben nauwelijks een oog dichtgedaan omdat we ze altijd over ons plafond en muren hoorden lopen. We hadden nog maar net het licht uitgedaan en er schreeuwde een rat vlak naast ons bed. We verschoten en sprongen recht in ons bed. Maar toen het licht aanging was ze al weg. Het licht is voor de rest van de nacht niet meer uitgegaan.
    Op een gegeven moment kwam er een rat door het dak piepen met zijn kop en voorste poten en keek ons recht aan. Toen Steven zei "allee kom, vooruit" kwam ze binnen en liep ze via een balk naar de volgende kamer. Niet zo'n leuke ervaring! Maar zal ons wel lang bij blijven. 😝