Elephant Valley Project - dag 2

November 20, 2018 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Tweede dag op het Elephant Valley Project basiskamp. Tijdens de nacht werd Tatjana gewekt rond drie uur in de ochtend en riep ze Steven om licht te maken. Er was iets op haar bed gevallen. Maar wat was het?
    Was het
    a: een rat
    b: een kat
    c: een gekko
    d: een grote spin

In de toiletten van het kamp zaten grote spinnen en er zat ook één in onze kamer. Maar die had Tat niet gewekt in het midden van de nacht. Het antwoord volgt later.

In de voormiddag waren we van dienst voor het vrijwilligers werk. Het werk was compost brengen naar een veldje dat gebruikt wordt in het natte seizoen om bomen te kweken. Het was een stevige wandeling naar het veldje dat beneden de heuvel lag terwijl de composthoop bovenaan was. Hierna, mochten we wat gras maaien in de bananenplantage met slecht materiaal. Dus dit ging echt niet goed. Vandaag was het een grote groep met onder andere een leuk Brits koppel, Andrew en Carolyn (Rain for short), met wie we de hele dag gebabbeld hebben. Ook Rory, een Amerikaan die hier in Cambodja zijn tweede jaar les geeft en toevallig vanavond in de tent naast ons ligt. Een tent? Inderdaad, een tent. Doordat Steven zich had vergist van datum, een maand later dan nodig, met de boeking was er enkel nog plek in een tentje voor de komende twee dagen.

Na eerst een pintje om de dorst te lessen gevolgd door een stevige en lekkere lunch, was het weer tijd voor olifanten. Vandaag spendeerden we veel tijd met Sambo en Ruby. Ruby is de kleinste en jongste olifant in het park. Ondanks haar grootte moest ze zwaar werk leveren. Ze moest samen met mannetjes olifanten bomen uit het bos sleuren. Waarschijnlijk is er op een dag zo'n boomstam blijven steken in de modder en daarna tegen haar staart gevolgen waardoor deze gebroken was. Doordat ze zoveel tijd met mannetjes heeft doorgebracht, gedraagt ze zich ook als een mannetje, wat soms wat problemen opleverde met de rest van de groep.
    Sambo heeft ook een groot verhaal. Zo werd ze in beslag genomen door de Rode Khmer en mishandeld, ze sneden namelijk haar achillespees door zodat ze niet kon weglopen . Na de oorlog vonden de eigenaars haar terug en ze was de laatste olifant die in Phnom Penh werkte. Maar door altijd op asfalt te lopen waren haar poten in zeer slechte toestand. Ze stapte op een gegeven moment op een nagel en kreeg een zeer groot abces. Nu geniet ze van een welverdiend pensioen in het park. Sambo had wel nog nooit andere olifanten ontmoet. Dus had ze ook geen natuurlijk gedrag en vonden de andere olifanten haar maar raar. Gelukkig is Ruby een geduldige leermeester.
    Wij genoten van de tijd die we hadden om deze lieve, intelligente dieren te bestuderen en dat we deze tijd met ze mochten doorbrengen. Zo genoten we van de interactie tussen Sambo en Ruby toen ze al knuffelden met hun slurfen elkaar omhelsden. Ook om te zien hoe handig ze zijn met hun slurf. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe hard we hebben genoten van onze tijd met deze grote vriendelijke reuzen!

Oh ja, het antwoord bijna vergeten te vermelden. Geen zorgen! Het was enkel maar de kat die Tat had wakker gemaakt toen ze een knusse plek zocht om te slapen. 😄